News.bg публикува текстовете Ви без редакция...
Днес е ден за празник! Ще празнувам! Ще вдигна главата си на пук на онези, които искат да клекна. Ще се изправя и гордо ще кажа „Аз съм актьор"!
Дълго време театъра е бил като лек за душите на хората. Захранвал ги с една храна, която няма как да си купят от пазара или бакалията. Имал е мисия. През годините обаче той е минал през много трансформации. Както е казал поета „бил е оплюван или издиган на пиедестал, но никога не е бил приеман равнодушно". Днес изплашен от не опитността си и бурната младост се питам: А сега на къде?
В театралните среди се шуми, говори се под сурдинка, хвърлят се мигачи на този и онзи и никога няма смелост и яснота. Смелост да се изправиш и да кажеш - има проблем!
Има проблем зрителю, никак не е малък даже! Но този проблем не е едностранен. Той има много страни и възли и е труден за разплитане. Ще започнем от някъде ... нека видим ...а ето едно чудесно възелче ...
Малките провинциални театри! Да работиш в такъв театър не е просто работа, а мисия! Да избягаш от големия град с големите възможности и с големите ПАРИ и да отидеш в малкото, спокойно и запустяващо градче! Да се качиш по стълбите на неотремонтирания театър, да се пуснеш по сцената му със завеси от 1974 година и да вдишаш прахът им. Но не спираме до тук. Мисията продължава и чак сега разбираш каква е тя! Един хубав ден се качваш на рейса заедно с още 20 човека - актьори, технически служби и служители и отиваш ... там където кракът ти не е стъпвал - с.Брадвари или с. Добротица ! Биваш посрещнат с възгласи и радост от малките деца и по-големите пораснали деца, не виждали театър от ... и те не помнят от кога! Лъжеш ги, че си принц от далечно царство или злия любовник, а те седят по малките читалищни столчета и поглъщат, поглъщат с глад от онази другата храна! Или да отидеш в с.Голеш и да разпънеш параваните на площадчето пред училището, където са се събрали над 200 малки и големи циганчета и чакат, чакат - Мечо, Кума Лиса, Кумчо Вълчо и т.н.
Но тези малки провинциални театри имат и друго лице, то е тъжната маска от познатата картинка! Много от тях не могат да произвеждат продукция, като големите театри и там е тяхната голяма грешка. Но всъщност реалността е малко по-различна. Малък провинциален театър „Х", не може да има прихода на голям народен театър „У". Можете ли да сравните София и Силистра? Да и двете започват със „С", но тук свършват техните прилики! София - над 1 500 000 жители, от които поне 500 хиляди театрална публика и Силистра - под 40 хил. души с най-много - 8 хил. публика! Ако предположим, че в София има 10 театъра и разделим предполагаемата софийска аудитория на 10, то става по 50 хил. човека на театър! Е, къде са 50 хил. , къде са 8 хил. , но това за властимащите сякаш е без значение, важното е - НЯМА ПАРИ, НЕ ПЕЧЕЛИТЕ ПАРИ( една малка скоба, не съм чувал за печеливш театър). Може софийската аудитория да е доста под 500 хил. човека ,но едва ли е 80 хил.
Липсва нещо в разбирането ни за културна политика, не се сещам обаче какво ще е то! В последните 10 години критиката бяга от малките провинциални театри, министерството на културата вдига ръце от тях и оставя не компетентни директори да вършеят и вилнеят и сега берем плодовете на това!
Разплитаме, разплитаме и стигаме до един друг възел.
Големите провинциални театри.
Варна - красив морски град, курорт, икономически и културен център. Театър на високо ниво с много талантливи актьори, с голям брой постановки. Театър позволяващ си експерименти и внедряването на съвременни стилове в изкуството, НО и театър в застой. Не, не нямам предвид творчески застой, а напротив физически застой! Трупата има един дълъг преход от централната сграда, най-много до Филиала ( това са двете сгради, в които се помещава варненската група). Варненския, като много други големи провинциални театри, не стъпват в малките градове на областта си. Политика на директора. Така обаче се загърбва онази мисия, за която говорих по - нагоре. Създават се страхотни неща и постановки, страхотни актьори и режисьори показват своите качества, но само на определен кръг ... варненци!
Не казвам, че тези големи театри не пътуват, пътуват до ... София или Пловдив и там започва едно мерене на .... кой е по-голям. А най-големия в нашата сфера колеги е зрителя! Колко софийски театри ще си позволят да отидат на „турне" в села и малки градове? Колко театри ще идват поне два пъти седмично в Силистра, за да изнасят представление? Или като всички обещания, ще има постановка веднъж в месеца, а през останалото време, ходете в местната кръчма и пийте! Или ще плъзне пошлата самодейност, защото тази сфера не търпи празно място!
Има проблеми, зрителю, има! Не може Деян Донков и един обикновен провинциален актьор да вземат еднакви заплати. Не може да се говори за закриване не на театри, а на трупи. Ами един театър без трупа е на 80% закрит! Не може министерство на културата, да продължава с тази политика, да назначава с порочни конкурси не компетентни администратори по театрите. Не може да се говори НЯМА ПАРИ!
Но отново стига ме до друго възелче на нашия многостранен проблем - НЯМА ПАРИ!
Това зрителю, го чуваш всеки ден. Включваш си телевизора и чуваш : НЯМА ПАРИ! Излизаш на улицата и от там: НЯМА ПАРИ! Отиваш на работа и вместо „добро утро", те поздравяват с НЯМА ПАРИ и една цветуща българска ругатня след това! Ами да, няма пари! За културата ти, за твоето образование, за твоето здраве, пари НЯМА! Не се и надявай, че някога ще има! В нашата държава приятелю, учението, изкуството и медицината са разходи, а не инвестиция, както е в други.
Ние се "пънем" да докажем на света, че сме „балкански тигър", но все повече от тигър се превръщаме в „балканска мишка".
Искаме одухотворен народ, който да повлече и икономиката и мисленето на обществеността. Това няма да се получи без пари господа. Не може с трици да ловите маймуни.
Болно ми е, че днес зрителю не излизам пред теб, за да ти изиграя една чудесна пиеса на чист български език, а ти говоря за проблеми, които касаят хляба ми и този на много мои колеги. Но това не е само нашия хляб, а и твоята душевна храна! Ако нас ни няма и ти ще погинеш, ще се задушиш под ударите на литаврите и свирните на зорните. Ще забравиш кой е Вагнер, кой е Дали, ще се храниш с реалита, с пошла телевизия и с много хамбургери.
Искам истинска реформа, не гилотина, искам стратегия за развитие на културата, искам пълни театри, искам народ изпълнен с чист дух! Искам ... да съм призван, да нося в себе си завета на театъра, да изпълнявам онази мисия!
Тук ще кажа на всички, които потъпкват българщината! Днес вие сте силните и мачкате наред, така е, но утре е моя ден. Аз и много като мен вървят плътно зад вас! Не забравяйте, че както ви качихме на върха, така и ще ви смъкнем и ако катеренето е било трудно, то падането ще е болезнено!
Колко още много неща исках да ти напиша зрителю, исках да ти кажа за красотата и магията на театъра, за това, че всеки актьор е длъжен да мисли за екипа, за хората с които работи, а не егоистично да поглежда от своята камбанария. Исках да ти разкрия толкова много проблеми, сред които ние всеки ден плуваме, да ти покажа, че да си актьор не е да си известен и богат. Исках да ти покажа, че живееш в едно бездуховно време, а днес празнуваш празник на българския дух и българщина! Исках да ти покажа лицата на всички онези лицемери, които ще се изправят днес пред теб и ще ти честитят, а в същото време ще орежат и малкото пари на културните институти, университетите, болниците, училищата и т.н. Исках ... но прости ми, няма да е днес, за своите скромни 24 години разбрах едно, в живота нещата трябва да се случват постепенно, иначе рискуваш да си неразбран!
п.п. И специално искам да се обърна към колегите си! И вие столични, и вие от големите и малките театри, радвайте се, ликувайте днес е празник, НО утре станете, погледнете се в огледалото и загърбете егоизма си. Помислете кои сте и какво бихте били , ако публиката, на която дължите всичко, изчезне!
Честит празник, зрителю!
Честит празник, колеги!
Честит празник, българи!
Bozo Kosmev
на 28.05.2010 в 23:47:51 #15Ох, спирам дотук. Казах какавото мисля по въпроса, споделих си мнението. Много мислих дали да продължавам, но ще започне да изглежда сякаш се опитвам да убеждавам някого в нещо. А това е последното нещо, което искам да правя. Всеки има право на лично мнение без да го натрапва на останалите. Ясно е, че хората, които ми опонират, по една или друга причина не споделят моето. Което за мен е ок.
bravo
на 28.05.2010 в 21:29:32 #14Това, което казвам, е лично мнение и държа на него. Не смятам, че трябва парите ми да отиват за подкрепа на хобито на една шепа хора - това е, което казвам. А като на вас - "културтрегерите" (каквото и да означава тоя безсмислен термин) - не са ви проблем тия 16-18 стотинки - ми да ви дам банкова сметка да ми ги давате, какъв е проблема. С удоволствие ще ги използвам за по-смислени (от моя гледна точка) неща. ========================== Кога цял един провинциален театър стана "хобито на една шепа хора"? Присъединявам се към реформатора. Всеки има лично мнение, Бозо, но когато очевидно е неинформирано, не е редно да го отстоява само заради идеята за "лично мнение". Изведнъж станахме по-капиталисти от американците, и то кога - когато става дума за култура. Чувал съм, без да имам точни данни, че хората в съседните нам държави, като Македония и Сърбия, отделят все още солидно количество от бюджета за театър, предполагам и за култура като цяло. Говорим за страни, които също не са цъфнали и вързали. Наистина е мит, че подобен вид изкуство се самоиздържа. Просто културата, освен за непосредствено удовлетворение, служи и като инвестиция в развитието на обществото. Понеже е по-добре държавата да похарчи някой лев за да могат подрастващите поне да имат избор между "хобито на шепа хора" и детската чалготека, нищо, че последната се самоиздържа.
Bozo Kosmev
на 28.05.2010 в 12:19:39 #13Реформаторе, реформаторе, Кажи ми, драги, къде казвам, че разбирам от правене на театър? Това, което казвам, е лично мнение и държа на него. Не смятам, че трябва парите ми да отиват за подкрепа на хобито на една шепа хора - това е, което казвам. А като на вас - "културтрегерите" (каквото и да означава тоя безсмислен термин) - не са ви проблем тия 16-18 стотинки - ми да ви дам банкова сметка да ми ги давате, какъв е проблема. С удоволствие ще ги използвам за по-смислени (от моя гледна точка) неща.
Реформатор
на 28.05.2010 в 03:51:16 #12Извинявам се за повторението, първия път ми даде съобщение за грешка!
Реформатор
на 28.05.2010 в 03:49:19 #11Лара, права си за фирмите в Австрия. Кажи ми сега, колко български фирми има в световния топ 100? Николко? А колко музиканти са в топ 10 в своята специалност? Не знаеш? Десетки!!! Да, десетки музиканти са на ниво световен шампион в своята специалност - вкл. концертмайсторите на Виенска Филхармония, Метрополитен и Роял опера Лондон. За певците да не говоря. Как мислиш, колко струва положителния имидж, изграждан по света от тези хора? Знаеш ли колко струва издръжката на цялото музикално съсловие, възпитало тези музиканти и певци? На ясно ли си колко ще спести държавата, като прави такива съкращения - пардон, реформи? Да ти кажа - 16 - 18 ст на човек от населението на месец. Та от тези пари като отрежем 15 - 20% и ще цъфне тази държава, ще настане една благодат..... При театрите ситуацията е същата по отношение на финансите. И последно - в цял свят НЯМА голям театър със собствена трупа, опера или симфоничен оркестър, който да не е субсидиран от държавата, общината или корпоративни и частни спонсори. Това, че нашия министър реши да открие нови икономически закони в културата - щеше да е смешно, ако не беше трагично за цяла България, не за артистите и музикантите - ние ще заминем в чужбина и почти сигурно ще живеем по-добре.
Реформатор
на 28.05.2010 в 03:34:11 #10Прочетох коментарите и се чудя - как така хора, които нямат представа от театър дават акъл и оценка. Уважаеми Лара и Бозо - в културата има някои продукти, които могат да се продават на пазарен принцип, но има и много такива, които не могат. Ако знаете за какво става дума, коментирайте, но както личи от постовете ви, май сте от тези българи, които от всичко разбират. Колко спектакъла или концерта сте организирали и продали? Аз съм направил доста. Познавам ситуацията в музикалната култура в повечето европейски държави, САЩ, Канада, някои латиноамерикански държави, някои от най-развитите азиатски държави. Позволете сега да ви кажа: По света НЯМА голям театър със собствена трупа, симфоничен оркестър или опера, които да са на самоиздръжка - или казано другояче, да се продават на пазара. Има много частни трупи, които се състоят от двама - трима - петима души, които вършат всички функции. Има и по- големи частни театри, които обаче се спонсорират от различни фирми, което е пак форма на непазарна подкрепа- просто защото там има достатъчно културни бизнесмени, които разбират, че бизнеса освен да печели пари има и някои и други функции и освен че го разбират, дават и пари. Друг е въпросът, че в България държавата прави така, че всички непазарни сфери (вкл. здравеопазване, образование, религия, култура) имат крещяща нужда от пари, държавата прибира и управлява един от най- високите проценти от БВП в Европа, а отделя за тези сфери срамно малко пари - не като абсолютна стойност, а като процент от БВП. На всичко отгоре законите за спонсорство са така направени, че фирмите да нямат сметка да дават пари за тези сфери. Я да попитам - ако фирмата ви дължи данък примерно 15,000 лв месечно, но закона казва: ако дарите 5,000 лв за театър, данъка ви става 8000 лв, дали няма да търсите на кого да дарите пари? Та театралите и музикантите ли са виновни, че закона е калпав? И последно - издръжката на ВСИЧКИ театри в България струва на всеки гражданин 16 стотинки на месец. Тези 16 стотинки ли ви се свидят? С тях ли ще забогатеете? Ако е така, халал да са ви.
krisiqn
на 26.05.2010 в 23:35:37 #9ДОБРЕ ДОШЛИ В НАШИЯТ ФОРУМ!!!НИЕ СМЕ НЕФОРМАЛНО МЛАДЕЖКО СДРУЖЕНИЕ БГ УСТРЕМ!НИЕ СМЕ ЗА ЕДНО ЧЕСТНО, ПАТРИОТИЧНО, ОТКРИТО И СЪРЦАТО УПРАВЛЕНИЕ, КАКТО НА ДЪРЖАВНО, ТАКА И НА МЕСТНО НИВО! НИЕ СЕ БОРИМ ПРОТИВ НЕРЕДНОСТИТЕ КОИТО НИ ОБКРЪЖАВАТ ЧРЕЗ СЕЗИРАНЕ НА НЕОБХОДИМИТЕ ОРГАНИ И ПРИЗОВАВАМЕ ЗА ЕДНО ПО-БУДНО И ОТГОВОРНО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО! ВСЕКИ Е ДОБРЕ ДОШЪЛ ПРИ НАС, НЕЗЕВИСИМО ОТ НЕГОВАТА РЕЛЕГИОЗНА И НАЦИОНАЛНА ПРИНАДЛЕЖНОСТ! КОЛКОТО СМЕ ПОВЕЧЕ, ТОЛКОВА ПОСИЛНИ ЩЕ БЪДЕМ! БГ УСТРЕМ!!! BGUSTREM.ACEBOARD.COM BGUSTREM.WEEBLY.COM ДОБРЕ ДОШЛИ И В НАШАТА БЕЗЦЕНЗУРНА ТЕМА ОЗАГЛАВЕНА- ТРИБУНА
Bozo Kosmev
на 26.05.2010 в 20:27:44 #8Спирам да ти пиша, защото пиша с човек далеч от тази среда, който грам идея си няма от изкуство, а само от БИЗНЕС И ПАРИ ------------------- Не е проблема, че само от бизнес и пари разбираме. Поне моя не е такъв (надявам се). Проблема е, че на много хора им е писнало от мрънкането на "културтрегери" за пари. Стига се до абсурди миналата година по същото време някакви да мрънкат, че държава не е спонсорирала някакъв концерт на Вагнер по случай 24 май!!! Само не разбрах връзката с 24 май на Вагнер каква е, но както и да е. Колкото и да не ви се иска на "културната" гилдия, ще трябва да се ориентирате към по-масовото искуство - за другото в бедна държава като нашата няма средства. Като настигнем Австрия и Германия по БВП ще еможем да отделяме повече. А сега да отделяме за скъпоструващи хобита на една шепа хора, посещавани от друга шепа хора, не е изгодно и разумно. Който иска театър - да си плаща. Само си отговори на въпроса - защо хората идват от провинцията, за да гледат някой хубав филми, а не идват, за да отидат на театър? Колкото за вдигането на цената на театъра - сегашната политика е такова безумие, че просто не ми се говори за нея. По-безумни от това са само билетите от 50 стотинки и левче за зоопарка!
pypyn
на 26.05.2010 в 17:48:34 #7Ето къде ви е грешката, за вас е бизнес, само че вие не сте на ясно в едно. Ето малък пример - Народния театър (театърът с най-много постановки и с най-елитни актьори) има издръжка около 1млн.лв, а прихода от билети ( това са най-скъпите билети в страната) е 400 хил. лв. Няма как един театър било и Народния да се издържа сам, получава се една дупка от 600 хил. лева. Друг пример ще ви кажа Виенската национална опера получава държавна издръжка за 2009г 82 млн . лв и има доста по-нисък приход от издръжката си! Така че моля ви не ми обяснявайте как никоя "бяла" държава в света не спонсорира културата си! Да не обяснявам, че в Германия повечето театри са общински и са на 80% на издръжка на общините и само 20% собствени приходи, а от къде идват парите за общините, от държавата!!!! И аз искам хубави представления Лара в които да ти покажа моя талант, НО след като не се дават пари, затварят се театри, защото няколко милиона, са твърде много за един българин( но за загубените милиони от неизгодни сделки, от нефункциониращите митници, от сивата икономика никой не говори) как да ти покажа таланта си! А и ти ще дойдеш ли в провинцията да гледаш или искаш да ти дойда на крака в София???? Защо??? Всичко най-хубаво е в София, а в провинцията нищо хубаво , така ли? Там самодейност и пошлост! Спирам да ти пиша, защото пиша с човек далеч от тази среда, който грам идея си няма от изкуство, а само от БИЗНЕС И ПАРИ! парите не са лоши, междодругото, те са средство, а не цел в живота!
Bozo Kosmev
на 26.05.2010 в 17:01:04 #6"защото аз говоря за изкуство не за комерс" Доколкото виждам искаш държавата, т.е. ние, да ти плаща, за да се занимаваш с нещото, което харесваш. Само че, за да стане това, трябва да ни убедиш, че има смисъл. Аз лично не виждам смисъл държавата да налива пари в това - нека си ви бъде хоби, а ако искате да ви носи пари, продавайте билети. Театъра е бизнес като всеки друг.
pypyn
на 26.05.2010 в 09:38:43 #5Надявам се, спасението ни да не е в чужбина. Моля се тук да има бъдеще за млади и не толкова млади хора, борещи се за Родината си! Но никой не е казал, че тази борба ще е лесна! Докато има хора, който гледат егоистични и мислят само - ПАРИ, ПАРИ, ПАРИ ... ще е трудно. С уважение: Петко Петков
lVlart!n
на 26.05.2010 в 02:31:41 #4Давай - театрите да стават кръчми и актьорите чалга изпълнители. Така няма на има недостиг на пари и всички ще са доволни. Селяните унищожиха българската култура, знаете много добре за кои селяни говоря. И в чужбина не може човек да ги сбърка! БГ селянин - това е марка. Много ми е жал за малцината заблудени душици които все още си мислят, че ще върнат едно забравено минало (като момчето под мен). Възхищавам се, че все още има млади хора в България които мислят за театър и култура различна от силиконови цици и големи автомобили. Един съвет от мен - спасявайте се в чужбина! Умния и възпитан човек го уважават където и да отиде, докато селянина е обречен да слугува (чиниите по ресторантите, откъде си помислихте че идва мит-а?).
pypyn
на 25.05.2010 в 19:15:48 #3Lara Вие сте софиянка предполагам. Знаете ли жал ми е за това, че чета тези коментари! Първо не съм поредното мрънкало (интелектуално), второ на 24 години съм и съм човек нахъсан да работя и за разлика от много мой провинциални колеги несе спирам, от представление в представление. За качеството на постановките ... ти колко представления с мое участие си гледала? Не всичките са хубави, но нима ти си безгрешна? По повод самодейността на добри начела, за която говориш! Страхотно предлагам всички лекари в малките болници да направят същото! Без пари да работят и да са някакви непрофисионалисти! По повод билетите, колко е средната заплата в София? Знаеш ли че силистренци вземат средно 350 - 400 лв? Е питам те биха ли дали 20 лв за театър ( и ако дадат колко често ще е) както ти даваш по 20 лв в София? И само една отметка преди да говорите, моля ви проучете искам да ми покажете коя европейска държава в ЕС не издържа културата си! Моля ви покажете ми я! Нека се поучим от опита ѝ. Само не ми показвайте САЩ за пример, защото аз говоря за изкуство не за комерс! Но вие сигуро не различавате много тези две неща! И стига с това София и провинцията, всички станахте големи разбирачи и софиянци и забравихте от къде сте дошли преди да отидете там! ЖАЛКО, ЧЕ ИМА ХОРА КОИТО МИСЛЯТ КАТО ВАС! АКО Я НЯМАШЕ ПРОВИНЦИЯТА, НЯМАШЕ ДА ГИ ИМА ИМЕНА КАТО - НЕВЕНА КОКАНОВА(ЯМБОЛСКИЯ ТЕАТЪР), СТЕФАН ДАНАЙЛОВ(ПЛОВДИВСКИЯ ТЕАТЪР), ИВАН НАЛБАНТОВ (СЛИВЕНСКИЯ ТЕАТЪР) И МНОГО ДРУГИ! Погребете ни, погребете собствената си култура, то май на там върви ...
La Haine
на 25.05.2010 в 16:04:27 #2Първо на първо театрите не трябва да получават и стотинка от държавата, както е в повечето бели страни, трябва да са изцяло частни и да се издържат от продажбата на билети, ако не могат фалират и точка, не може с моите данаци да се хранят хиляди актьори които играят в празни театри. Второ, ако театрите са празни има ли симъсл да съществуват? И трето, ако се разчита само на билетите и външно спонсорство, то тогава ще се вдигне и качеството на продукцията (което в момента е много ниско, като изключим 2-3 театара в София).
La Haine
на 25.05.2010 в 15:19:04 #1В Чалгаристан няма култура, няма изкуство има поколение растящо заобиколено от азиатската музика, наречена чалга и турски сериали