News.bg публикува текстовете ви без редакция
"Заемаме" написаното от изкуствоведа Десислава Димова в aadfoundation.blogspot.com по темата около споровете за проекта Музей на съвременното изкуство в София, тъй като текстът призовава към дискусия, което е единственият правилен подход в подобна ситуация

Иска ми се да предложа само няколко първоначални размишления за музея. Не съм следила детайлно дискусията до сега, но е страхотно, че я има.

Когато Иван Мудов направи проекта с псевдомузея за съвременно изкуство в гара Подуяне, това което ме шокира най-много бе, че хората просто си дойдоха на откриването все едно най-нормалното нещо на света е музей да изскочи от никъде си, само с един пресбюлетин, без никаква дискусия и знак в общественото поле.

Това беше много симптоматично не само за нивото на което всичко се случва в България, но и за това че гилдията не беше предизвикала достатъчно обществен интерес към този проблем.

Сега с проекта за САМСИ мисля, че започнахме да осъзнаваме отговорността си да участваме и променяме това което се случва. Доколко това ще има ефект е отделен въпрос, но крачката е огромна.

Тя е шанс за обединяване на усилията на всички ни, и въпреки че старите дрязги си остават и продължават да слагат прът в колелото, нашето поколение би трябвало да играе ролята на медиатор. Нямаме какво да делим, имаме само опит и знания които да съберем заедно.

Ок, това беше лиричното отклонение за моята мотивация да се изказвам изобщо, въпреки че темата на пръв поглед няма пряко влияние върху условията на собствения ми живот и кариера.

Въпросът за архитектурата, който отпуши дискусията е важен, но на този етап от моя гледна точка второстепенен, така че няма да го засягам.

Оставям картинките да говорят (вж снимките в aadfoundation.blogspot.com ), като само добавям, че архитектурните решения са вечно проблематични за конкретната задача - излагане на съвременно изкуство, но пък са важен културно-политико-туристически елемент.

Международният интерес и легитимност на музея, колкото и повърхностно да звучи, се определят до голяма степен от представителната и визионерска архитектура. Така че тук много министерства и институции трябва да се чувстват заинтересовани, ако нещо ги интересува изобщо.
Но пак настоявам, че от нас зависи да ги заинтересуваме, или да ги принудим да вземат позиция.

Задачите и ролята на един музей могат да са много различни. В нашия контекст има прекалено много очаквания и прекалено много ниши за запълване. Всичките ни надежди за някакво нормално ниво на институционализация са насочени към него.

(Забележете, че контекстът е съвсем обърнат и ако в световен мащаб има традиция на институционална критика и на възприемането на музея като неутрализатор на критическия и политически потенциал на изкуството, тук изобщо не можем да прилагаме този исторически стандарт.
Извод: много е лесно винаги да търсим готови западни модели, но те изобщо не работят ако искаме да изградим адекватен български контекст, който да се вписва в световния.
Така че трябва да сме готови за креативни и компромисни решения и за ролята на този пръв наш музей.)

Основното нещо, което един музей за съвременно изкуство в България спешно трябва да направи е

  1. да създаде и попълва редовно колекция
  2. да изгради институционален контекст и легитимност на съвременното изкуство

И двете са всъщност огромни задачи, но нищо по-малко на този извънредно късен етап не върши работа.

Има много какво да се желае от проекта на Борис Данаилов и се надявам дискусията да окаже влияние върху крайния резултат.

Да не забравяме - един музей освен създатели, директори и куратори, има и борд от специалисти и личности с визия. Така че решенията в крайна сметка рядко са еднолични.

Също ми се ще да не драматизираме. Един музей е само един вариант за представяне и колекциониране на съвременно изкуство.
Той не изчерпва институционалните възможности по принцип, не блокира и създаването на други музеи.

Вярно е че при тази липса на средства, е нормално да залагаме всичко на един единствен проект.

Засега най-важно ми се струва да направим всичко възможно този поект да покрие поне един минимум от изисквания, за да може да има действаща сцена изобщо. А този проблем е спешен и изисква компромис и общи усилия.

Кажете и вие.