News.bg публикува мнението Ви без редакция.
Това писмо е провокирано от новината, която макар и за кратко, изтече в медиите, а именно - предстоящо откриване процедура по конкурс от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма" , касателно подмяна логото на РБългария.
Работя в областта маркетинг и реклама повече от 25 години. Редно е, също така да кажа, че съм с много резерви, относно качествата на сега действащото такова. Тук може да се говори и за странната графична близост между логотипа на РБългария и РТурция, и за други професионални конкретики, но не ми се иска акцентът на писмото ми да е жонглиране с маркетингов „сленг"/жаргон/.
Целта ми е да обърна внимание на факта, че по-голям абсурд от подмяна на актуалното лого не може да съществува! Всеки първокурсник от специалност „Маркетинг" би се изсмял на такова намерение.Учудвам се, че въпросната идея бе подмината, както споменах по-горе, с недопустимо безразличие от медии, обществени организации, финансисти, социолози и др.п., които, по принцип, се надпреварват за участие в различни студия, за да менят мъдри мисли, относно какво става в тази наша родина и накъде вървим!
Въпросът, който повдигам е не само професионален абсурд, но и касае сериозни финансови казуси. Ще си позволя да цитирам проекти на МИЕТ, отрасъл „Туризъм", които са в напреднал стадий на изпълнение, т.е. по тях има усвоени средства и то, със сигурност, повече от 50%! Средствата са отпуснати по „Програма за регионално развитие 2007 - 2013 г.", съфинансирана от ЕС. Повече подробности могат да се видят на страницата на МИЕТ.
1. „Провеждане на целогодишна рекламна кампания на България по водещи паневропейскителевизионни канали":
- Стойност на проекта 7 501 480 лв.
- Продължителност 30 месеца
- Краен срок на изпълнение юни 2011г.
2. „Мултимедиен каталог на туристически обекти и електронен маркетинг на дестинация България"
- Стойност 6 411 440 лв.
- Продължителност 36 месеца
- Краен срок за изпълнение декември 2011г.
3. „Изработка и разпространение на рекламно-информационни материали за промоция на България като туристическа дестинация"
- Стойност 7 897 5870 лв.
- Продължителност 36 месеца
- Краен срок за изпълнение декември 2011г.
4. „Интегрирани рекламни кампании на българския туристически продукт в Германия, Великобритания и Русия"
- Стойност 7 960 800 лв.
- Продължителност 36 месеца
- Краен срок за изпълнение декември 2011г.
5. „Комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм в Република България"
- Стойност 5 432 600 лв
- Продължителност 30 месеца
- Краен срок за изпълнение юни 2011г.
6. „Разработване на стратегия за бранд „България" и въвеждане на практика на интегриран и последователен бранд мениджмънт"
- Стойност 2 822 900лева
- Продължителност 24 месеца
- Краен срок на изпълнени декември 2011г.
Няма да си играя да сумирам милионите, които са похарчени по тези проекти, изпълнени с действащото към момента лого на България. Искам само да попитам специалистите от МИЕТ, кой професионалист, ако е с разсъдъка си, би сменял логото на бранд в разгара на рекламна кампания, която, за да съм обективна, е сериозна, мащабна, грамотна и за първи път прави опит да наложи пред прецизиран международен таргет България, като туристическа дестинация. Този професионален лапсус не бива да се прави при налагане нов дизайн на копче, да не говорим за нещо толкова сериозно като лого на държава! Освен всичко друго, графичният знак е съвсем нов, неизчерпан откъм комуникационни практики!
Аргументът, който се прокрадна в малкото отделени минути по този въпрос, бе асоциацията на розата от логото с партийната емблема на БСП. Това също е толкова абсурдно, че и до сега не ми се вярва да съм го чула наистина, но ей, богу - чух го! Дори, да приемем, че има такъв момент, дали той оправдава изхарчените към момента средства, новите, които ще се разходват, за да се направи всичко отново, да не говорим за ефекта, който това действие ще предизвика по света! От къде ще дойдат тези нови средства, след като определените за това са вече похарчени по предназначение - реклама на България като туристически субект! Не ни ли стигат ежедневните гейтове по какви ли не поводи, а сега и това - за да ни е пълен букетът от абсурди! Ние, като че ли сме си поставили за приоритетна цел да учудваме света ежеседмично и ежедневно, като се стремим всячески да не губим темпо и да бъдем все по-оригинални, но за съжаление в негативен прочит!
Това, като че ли, ни се удава най-добре!
Искам за предизвикам полемика по този случай и се надявам да се намери разумен човек, институция, които да спрат този пореден абсурд, за щастие още в зародиш!
boris
на 21.01.2011 в 11:31:00 #20Ако се отделени пари за ново лого, то те трябва да се дадат без никакъв конкурс на чешкият скулптор Давид Черни и да се реши въпросът веднъж завинаги. Когато един творец успее да създаде лого нямащо равно на себе си и без никаква конкуренция по своята правдивост, яснота и внушение, не мисля, че разни бюрократични простотии трябва да взимат връх върху признанието което твореца си е заслужил и върху първенството на изкуството над ежедневните суети.
NikB
на 21.01.2011 в 09:16:24 #19Може би авторката има право, но само до някъде - че е добре да има професионален дебат, вероятно и конкурс за идеи. Помня, на времето само идейния проект (няколко десетки страници) за рекламата на новата Е класа на Мерцедес (един модел, за една година) струваше 200 000 евро. Това, че са дадени маса пари за една много безлична и тъпа кампания не значи, че трябва да продължават да се дават пари за същата тъпотия.
Pwincess Elsa
на 20.01.2011 в 22:16:35 #18Шефката на въпросната рекламна агенция (едра перничанка) си купува радиатори от Лондон за 7000 евро за сметка на фирмата, докато служителите получават заплати с 2 месеца по-късно...
Pwincess Elsa
на 20.01.2011 в 22:13:10 #17Всичко е ясно: бивш служител на МИЕТ, сега работеща в столична рекламна агенция, част от холдинг съдържащ средно 25 фирми е човека за връзката и ето ти далаверата. Ужасните и любителски клипове за популяризация на България като желана дестинация са дело на една от фирмите от същия холдинг. Да ви намирисва нещо?
boris
на 19.01.2011 в 09:02:31 #16x-man --------------------------------------------

x-man
на 19.01.2011 в 01:08:19 #15x-man
на 19.01.2011 в 01:05:39 #14Абе вижте сега важно е логото......... нали трябва да се усвоят едни пари
.
То все едно логото е най важното, просто да пише България на бяло зелено червен фон е достатъчно, ако бяхме добри хората щяха да идват и нямаше дори да се замислят, че логото ни е елементарно.
Но като заговорихме за лого и дизайн си спомних едина случка от миналото. Навремето преди доста години, когато за първи път познати ми препоръчаха Google. Та като влязох на страницата им си помислих: "какво е сега пък това
?! тия да не се шегуват с мен, каква търсачка е това, един надпис и от долу два бутона........ тя сигурно още не е готова ?!" Тогава в тези времена основната търсачка беше Yahoo и всички бяха свикнали с тях, те имаха много по добър дизайн, защото очевидно имаха много повече пари за дизайнери. Страницата им беше шарена и накичена (каквато между впрочем е и сега) но всички считаха това за "нормално". Обаче какво е Yahoo сега....... сравнение с Google........ Google се превърна в синоним на "търся", а не просто на търсачка в Интернет. Но как го постигнаха те това....... всеки случай не са дали колосалната сума от 7 милиона за логото си и за реклама. Не знам дали някой си спомня но в началото Google се предаваше от уста на уста, защото беше добра, по добра от всички останали.
Мисълта ми е, че и ние трябва да станем добри, когато станем добри,когато предложим добра услуга, туристите сами ще дойдат и няма да ни трябва някакво специално лого, защото то само по себе си няма да привлече хората. Обаче ние нали всички други проблеми оправихме та до логото опряхме. Както винаги в България нещата се правят наобратно......... нямаме пари за нищо, правителството не смя да даде по 20лв. на бедните пенсионери за коледа данеби да фалира държавата, а сега ще хвърли щедро 7 милиона за нещо абсолютно безмислено и ненужно.
Направете сметка 7 милиона лева щяха да стигнат за 350 000 пенсионери........ щяха да зарадват 350 000 човека, които са ги заслужили тези пари, защото цял живот са работили......... но не, ще трябва някакво мазно майчино синче да ги лапне........... защото е натъкмил лого и е лъснал "имиджа" на България. Като че това ще възстанови природата залята с бетон и ще спре л**ната от хотелите да се изливат в морето.
Miki
на 18.01.2011 в 22:38:42 #13Nigel Да признавам сбърках. Но това ли беше най-важното в случая. Явно вас не Ви притеснява факта че мозъци напускат България. Впрочем те вече я напуснаха. Това перефразирано иска да каже авторката на статията.
Persil
на 18.01.2011 в 18:40:35 #12Авторката е права в аргументите си против смяната на логото. Проблемите на туризма и страната ни като цяло са друга тема. Голяма, но друга.
moonland
на 18.01.2011 в 16:16:10 #11Пределно ясно е, че някой трябва да "усвои" някакви пари и това не може да стане съвсем "задколисно". Извън бидейки грешно, неморално и престъпно обаче, не вярвам, че може да навреди на какъвто и да е имидж - за целта такъв първо трябва да съществува, а най-добрата реклама е доброто оставено впечатление! За съжаление, една много голяма част от "излъгалите" се да дойдат на туризъм в БГ чужденци, не биха се върнали повторно и причината за това е много далеч от цвета, формата и типа на логото
Докато туризмът ни не осъзнае, че соц. времето когато "те тва е, ако щеш" беше водещият принцип е отминало отдавна - никакво лого или рекламна кампания би помогнала, нито навредила повече, от колкото сами си вредим.
Неконкурентноспособни цени, лошо обслужване, гъсто застрояване, криминалитет, лоша хигиена, лоша инфраструктура, етс., етс. - за какво лого точно говорим???
Гърция и Турция вече почти нямат нужда от реклама - беше им нужна за "отскок" - останалото е добри впечатления в дошлите и техните препоръки към близки и познати.
EU CITIZEN
на 18.01.2011 в 15:45:57 #10Абе да си сменят логото ако искат на 5 минути. За мене абсурда е че държавата изобщо се нагърбва да прави реклама на тези мутри и то с моите пари. Като искат да си се рекламират, нали си имат някакъв съюз на хотелиерите. Вместо да се занимват с price fixing и картелство, да събират такси, и да си правят маркетинг където си искат, и колкото си искат. Разрушиха черноморието, изсякоха горите, прецаха екологията, строяха незаконно, постройха тотални къртичи дупки за милиони, праха пари, точиха ДДС, сега ако може и реклама на версия.
vesel
на 18.01.2011 в 13:38:57 #9"Искам за предизвикам полемика по този случай и се надявам да се намери разумен човек, институция, които да спрат този пореден абсурд, за щастие още в зародиш!" Според авторката на материала тя отдавна е в този бизнес. Не ми се вярва. Ако беше така, щеше да знае, че такива глупости са са случвали много пъти по-рано, например със запазената марка на завода за цинк и други още по време на "социализъма". Тези изцепки озадачаваха нашите търговски партньори, които питаха дали заводът е фалирал и какво е наложило промяната на известната им търговска марка. Отговорът и тогава, и сега е същият: причината за промяната на логото е "наши" хора да лапнат тлъст хонорар. А за негативния ефект никой не го е грижа.
iXact
на 18.01.2011 в 12:47:53 #8Е, малко пресилен проблем. Представям си как една сутрин един швед разтваря вестника, прочита, че Бг е сменила логото си и припада от учудване. Същото с един мексиканец, който събира цялата рода, за да има съобщи новината и всички цъкат от изненада. Дали пък утре когатото и Танзания (много красива страна) смени и тя логото си бай Танчо от Симитли ще почерпи за новината в кръчмата?
Nigel
на 18.01.2011 в 10:05:16 #7Абе хора, преди да критикувате вида на логото (наистина безобразно, прилича на кравешко ...) и да решавате дали трябва да се сменя или не, първо научете българския правопис - не се пише "Очудвате". Мозъци изтичали от България...
Бай Пенчо
на 18.01.2011 в 08:21:51 #6Няма да очудим света, защотолого. Абсолютно никой не разпознава България със сегашното лого. Бледи и мижави участия по международни форуми и експота и накрая едно голямо нищо. Хотелите са потънали в мизерия и мръсотия, никакво обслужване нямаме, никаква инфраструктура, нищо с което да се гордеем. Предлагам за лого да сложи емблемата на някоя таксиметрова компания, която най-добре си пасва с отношението ни към туристите като цяло.
сеирджия
на 18.01.2011 в 01:36:19 #5Наложено и добре рекламирано лого не се сменя !!! Освен ако някой не те осъди за копиране, имитация и т.н. Друг е въпроса, ако някое наше момче/момиче - художниче или дизайнерче не трябва в скоро време да гушне някаква сума, горкото, че е много зле с парите напоследък, пък с това, кой ще мине на конкурса ... все нещо ще може да се направи ...
Miki
на 17.01.2011 в 21:45:29 #4Ама защо се очудвате? В нашата държава останаха само нискоквалифицирана работна ръка и също толкоз квалифицирани бизнесмени и политици. Това което е описано в статията е резултат на това. "Сивото" вещество започна да изтича от България още в началото на 90-те години а и преди това, така ча ще се сблъскваме с още много последици и в много други области на живота ни. Отпускат се пари? Ще се намери кой да ги присвои но не и да свърши работата професионално. Следващия път пари няма да бъдат отпуснати. Пак нормална последица. На къде отива България?
Meteora
на 17.01.2011 в 17:04:03 #3http://sulla.bg/2010/12/22/1940.html Eй това тук е по-харно!
Олаф БГ
на 17.01.2011 в 15:06:46 #2100% смислена статия. За съжаление поставените въпроси са принципни: 1) Сменяме лого, при положение, че няма пари и хиляди деца нямат градини - родители седят да ги гледат; 2) Ужесточаваме всякакви мерки, без идея, какво всъщност трябва да се произведе у нас (материалното производство) за да стане стрната на крака 3) Даже в проста ситуиация - липса на нормална система на КАТ, за което е ВИНОВНО МВР системно се внушава какъв супер сайт ще тръгне ей сега БЕЗ ВИНОВНИ ЗАЩО ГО Е НЯМАЛО досега, и на хиляди български шофьори се внушава колко страшен е ЦЦ ББ и т.н. с новата система, въпреки че и дваамата са били в нея и е могла да се реализира 20 г. по рано Каквито ще да са ни хотелите, СРАМ МЕ Е ДА ПОКАНЯ ДАЖЕ ГОСТИ ОТ РУСИЯ ИЛИ СОЦ. СТРАНИТЕ. А колегите от САЩ и Европа, те милите и без това ни гледат отдавна със съжаление ..... Няма значение каква е кампанията и логото. Ти им кажи, че бодигарда на тато и още едно ченге-недоразумение управляват всичко, пък чакай уважение.... И да добавим само: обаждането на депутат (ЗАКОНОДАТЕЛНА ВЛАСТ) на шеф на структура на ИЗПЪЛНИТЪЕЛНА ВЛАСТ при изпит е закононарушение, наказуемо със затвор!
neznae6t
на 17.01.2011 в 14:55:39 #1Право думаш, Светле, ама кой ли ще те чуе...