Петиция до ЮНЕСКО против присвояването на българския език, история и култура от страна на република Македония
Уважаема г-жо Бокова,
Ние, долуподписаните българи от България, Република Македония и всички краища на света, както и хора от други НАЦИОНАЛНОСТИ, се обръщаме към Вас с настояване да се спре присвояването на българските език, история и култура. Настояваме да бъде сложена точка на тяхното поругаване. Настояваме българският език в Република Македония да не бъде обявяван за "македонски".
Обръщаме се към Вас, като най-висша институция, отговаряща за грижата за културата и културното наследство в света, където специално място заема езикът като духовно и културно наследство. Поради това се обръщаме към Вас в очакване да се ангажирате с отстраняването на неправдата, която вече 65 години се нанася на българския народ.
Ние настояваме да се осигури трайна защита на българския език, на историческата и културната идентичност на България като част от световното културно наследство. Към това ни насочват и ни задължават многобройните международни документи в тази област като се започне от Всеобщата декларация за правата на човека на ООН ( член 27 ), през Международния пакт за икономически, социални и културни права на ООН (чл.13 и 15), до Всеобщата декларация за културно многообразие на ЮНЕСКО от 2001 год. Всички те се отнасят към културните права, включително правото на всеки да се изразява, да създава и да разпространява своите творби на родния си език. Тези права са неразделна част от човешките права, които са универсални и неделими.
Г-жо Бокова, нашите изисквания и очаквания от ЮНЕСКО са подкрепени от множество конкретни данни и примери, доказващи посегателството над българските език, култура и история, като изключително важна част от културните права, езиковата и историческа идентичност на българите. Вече 65 години по света се разпространява лъжата за съществуването на отделни македонски история, култура и език. В ЕС беше представена издадената в Р.Македония книга "Антология на класическата поезия". В нея българският поет Н. Вапцаров е представен като "основоположник на македонската литература"!? Жителите на Република Македония и България бяха народ с един език, обща история и еднаква култура - български. Настояваме открито да се признае истината пред целия свят!
Вардарска Македония (където се намира днешната Република Македония) е била географско понятие - неразделна част от България (историческа,културна и езикова ). Съществуват безброй исторически факти, които потвърждават казаното! При последното преброяване в Република Македония нямаше графа "българин". През последните 65 години хората са арестувани, подлагани на терор и хвърляни да гният по затворите само защото са обявили, че са българи. Така е и до днес. Нормално ли е в държава, която претендира да бъде демократична, човек да няма право на самоопределение и мнение, които да изразява публично, а, ако се осмели да го направи, да бъде преследван и унижаван. Предлагаме на Вашето внимание няколко фрапиращи примери:
Мирослав Резински. Лежи вече трета година в македонски затвор, защото е имал смелостта да се нарече българин.
Здравко Здравески. Капитан от елитните части на Македония, борил се срещу албанските терористи. Заради българското си самосъзнание е разжалван, уволнен и хвърлен в затвора. Измъчван по средновековни начини, той случайно уцелява. Все още пази избитите си зъби. Междувременно са убити брат му и братът на съпругата му.
В коледното си интервю, главата на нелигитимната "Македонска православна църква" - Митрополит Стефан, присвоил си незаконно българската Охридска патрияршия, архиепископия и Светите титли на охридските архиепископи, назовава Спаска Митрова, живееща в Македония и определила се за българка, заради което лежа в затвор и и беше отнето детето: отпадък, предател и изрод !? От времената на средновековната Инквизиция, такива злобни, нехристиянски слова, рядко са били произнасяни от устата на действащ свещеник !
Последното доказателство за това беше политическо-журналистическата трагикомедия, в която дори на министър-председателя Владо Бучковски му бе наложено да се откаже от изразеното желание да се празнува Илинден заедно с България. Но все пак живеем в ХХІ век !? Ние българите осъзнаваме, че тази антибългарска политика на Република Македония внася допълнително напрежение в и без това размирните Балкани. А ние не желаем това. Затова се обръщаме към престижна световна институция като ЮНЕСКО, за да бъдат взети мерки за запазване на българските история, култура и език, които в Република Македония са обявени за "македонски"!
Асимилационната политика на бивша Югославия, имаща за цел заличаване на етническото самосъзнание и задължителното му приобщаване под егидата на "югославизма", беше насочена основно към Македония. Имайки предвид историческата, културната и езиковата й близост с България, там най- силно се приложи методът на асимилация. Фалшифициране на исторически факти, унищожаване на археологически паметници и преди всичко - насилствено отродяване, бяха средствата на "югославизма". Тези наследени методи, нашата югозападна съседка, вече самостоятелна държава под името Р.Македония, продължава да прилага и до днес.
Ние, българите винаги сме били толерантен народ и приехме демократично решението на хората там да поемат по свой път. Но не и с цената на присвояване, поругаване на език, история и култура. През 1992 г. България първа в света призна Република Македония под конституционното й име, надявайки се две държави с обща история, култура и език - българския, да поемат заедно по новия и непознат път на демокрацията. Да вземем за пример Молдова и Румъния или Германия и Австрия (две държави, но с един език, общи история и култура). Но Република Македония продължи антибългарската политика, обявявайки българския диалект там за "македонски език", историята на България за "македонска" и българската култура за "македонска".
Ежедневно там се унищожават исторически паметници, военни гробища, икони, църкви, археологически надписи и плочи и мн. други, свързани с българската история. Тези, които не са унищожени, се обявяват за "македонски". Българският фолклор от македонския край е обявен за "македонски". За "македонски" са обявени битки, български царе, български писатели, български възрожденци, български революционери и национални герои.
Обръщаме се към вас с настояване да прекратим тази лъжа. Да не се признават македонски език, история и култура и да възстановим истината, за която са загинали стотици хиляди българи и заради която България претърпява две национални катастрофи. Поклон пред паметта им! Ето и някои факти, които предоставяме на Вашето внимание :
1 . Македонската езикова норма е южнославянски език и е една от трите книжовни норми на българския език, т.нар. македонска писмена норма. Кодифицираната норма на македонските диалекти, така нареченият македонски литературен език, се разглежда от повечето български езиковеди, като трета книжовна норма на българския език, успоредна на българския книжовен език и на банатската писмена норма. Като основа за създаването на нова писмена норма е взет югозападният български говор. Редица учени смятат славянските диалекти в Македония и езиковата норма в Република Македония за част от българския език, тъй като при имената липсват падежи, категорията определеност се изразява чрез задпоставен член; при прилагателните имена сравнителна степен се образува с помощта на частицата "по", която според македонския правопис се пише слято: подобар (по-добър), поголем (по-голям); при глаголите, за разлика от повечето славянски езици и както в българския език, има развита система от глаголни времена и наличие на несвидетелски (преизказни) форми.
В строго лингвистичен план македонски език - няма. В главните си черти славянските диалекти в географската област Македония са от българската езикова общност. Структурите и системите им са изцяло присъщи на българо-македонските говори, откривани и в други български диалекти. По- скоро трябва да се говори за две териториално-административно пригодени форми на употреба на българския език. "Македонският стандартен език" е все още в процес на "кабинетно" изграждане и моделиране с главна насока - разграничаване от българския. Но в строго лингвистичен план той не може да се противопостави като отделен, самостоятелен език спрямо българския. Това е почти единодушното мнение на много български и чужди специалисти в областта на езикознанието.
През Възраждането почти всички книжовници от Македония открито демонстрират българското си езиково самосъзнание.
2. Паисий Хилендарски от Банско - Македония, назовава своята история -"История славяноболгарская". В нея той ясно и определено свързва понятията род - народ , отечество - учение - обичаи с език. "О, неразумни юроде! Поради что се срамиш да се наречиш Болгарин?... Или не са имали Болгаре царство и господарство? Ти, Болгарино, не прелщайся, знай свой род и язик..."
3. Йоаким Кърчовски от Кичево - Македония, написва през 1814 г. "Повест ради страшнаго и втораго пришествия Христова" и като подзаглавие допълва "собранная от различних светих писаниях и преведена на простейши язик Болгарски"
4. Кирил Пейчинович, монах от Тетово - Македония, през 1816 г. Написва "Книга сия зовомая Огледало" и като под заглавие добавя "описася ради потреби и ползования препростейшим и некнижним язиком Болгарским Долняя Миссии" .
5. Неофит Рилски от Банско - Македония, през 1835 год. написва книгата "Болгарска грамматіка" и "Новый завет, новопреведенный от славянскаго на Болгарскiй Азыкъ''.
6. Охридският митрополит Натанаил 3ографски от Скопие - Македония, превежда през 1847 г. "Зерцало или огледало християнское", в което казва: "Сердечно желая Бѫлгарско то просвѣщеніе, ніе изискахме времи при прочій те свои трудове, та преведохме тія три книги отъ славяно-Россійская на болгарскій языкъ...". През 1835 г. превежда "во простий и краткий язик болгарский" антисемитския трактат "Служение еврейско и все злотворение нихно", а през 1865 г. издава „Буквар славено-българскій".
7. Стефан Веркович - Босна. След дългогодишно проучване на етнографския район Македония издава през 1860 г. "Народне песме македонски бугара", а през 1867 г. "Описание быта болгар, населяющих Македонии".
8. Братята Д. и К. Миладинови от Струга - Македония. След продължително обикаляне и събиране на народно творчество в област Македония издават през 1861г. "Български народни песни "
9. Кузман Шапкарев от Охрид - Македония, написва "Български буквар..."(1868г.), "Голяма българска читанка" (1868 г.), "Сборник от български народни умотворения" (1891-1894 г.), като в "Български буквар " в главата " Вера и народност'' пише :
"Питание: Що е най-свето человеку? Отговор: Верата и народността.
Питание: Спроти верътъ какъв си? Отговор: Християнин
Питание: А по народност що си? Отговор: По народност съм българин.
Питание: Защо? Отговор: Защо съм роден от татко и майка българе и говорам (сборувам) български.''
10. Големият български революционер и идеолог, борил се и загинал за свободата на Македония, Гоце Делчев от Кукуш пише всичките си писма на майчин български език, като в едно от тях казва: "Всичкитѣ ти писма досега, изпратени отъ тебъ и чрѣз тебъ, съмъ получилъ. Отцѣпленията и разцѣпленията никакъ да не ни плашатъ. Действително жалко е, но що можемъ да правимъ, когато си сме българи и всички страдаме отъ една обща болѣсть! Ако тая болѣсть не съществуваше въ нашитѣ прадѣди, отъ които е наследство и въ насъ нѣмаше да попаднатъ подъ грозния скиптъръ на турскитѣ султани. Нашъ, разбира се, дългъ е да не се поддаваме на тая болѣсть, но можемъ ли сѫщото да направимъ и съ другитѣ лица? ..."
Уважаема г-жо Бокова, българите от България, Република Македония и всички краища на света, като достойни синове на идеолога ни Гоце Делчев, считаме за свой дълг да не се поддаваме на болестта разцепление. Настояваме ЮНЕСКО да защити уникалните български език, култура и история и да не бъдат признавани техните фалшификати под името "македонски ".
С уважение: Инициативен комитет в защита на българския език, култура и история
Taralez
на 17.03.2011 в 00:37:17 #56Kala | 21.02.2011 22:06 Ето как писателят Димитър Талев отразява отношението на великия син на македонската земя Гоце Делчев към съседните на Македония държави и какви са опасенията му от тяхната политика спрямо Македония (Димитър Талев, Илинден. С. 1987, с. 293.): =========================== а сега ни кажи какво е било отношението на САМИЯ велик син на македонската земя Гоце Делчев към съседните на Македония държави
в романите всеки може да си пише квото си иска, на което се връзват само подрастващите;
Кала май си още с детска психика щом се връзваш на художествени романи
Kala
на 21.02.2011 в 22:06:50 #55Ето как писателят Димитър Талев отразява отношението на великия син на македонската земя Гоце Делчев към съседните на Македония държави и какви са опасенията му от тяхната политика спрямо Македония (Димитър Талев, Илинден. С. 1987, с. 293.): „А каква помощ можем да очакваме от християнските държави около нас? Не можем да очакваме от тех никаква помощ и подкрепа. Не мислят за доброто на Македония князете и кралете около нас, техните генерали и министри, а се дебнат помежду си и острят зъби за плячка Те мечтаят за велика България, за велика Сърбия, за велика Гърция и попоглеждат лакомо към Македония! всеки гледа да надхитри другия, всеки се готви да заграби по-голем дел от нашата земя. Но какво ще правим ние сами срещу тех, как ще се спасим от техната алчност? Като разчитаме най-напред на своите собствени сили, за да не вкараме вълци в своята кошара; ние разчитаме също и на братската помощ на другите народи. Утрешният свет ще бъде свет на свободните народи, а между тех ще бъде и нашият народ, свободен и той като тех. Когато говореше по-нататък, Делчев слагаше смело пръст върху всички отворени рани: — Македония има вече своя собствена съдба. И разясни: — Македония има свои интереси и своя политика, тя принадлежи на всички македонци; който копнее, който работи да я присъедини към България или към Гърция, той може да се мисли за добър българин или добър грък, но не е добър македонец.”
makemak
на 21.02.2011 в 18:21:35 #54LLLLL | 21.02.2011 17:00 ==================== Немам поим што пишуваш се е тоа грчко за мене. Прочепкај си малку по вашите страни за фалсификат плочи , сега во моментот на воденската плоча ми текнува а имаше повеќе. Почетокот на нашата етногенеза (вакви какви што сме) е со доаќањето на првите словенски племиња во Македонија уште во 6 век.Toa e официјалната верзија. Александар и антиквизација е само средство со кое се служиме во спорот што грција го има со нашето име. http://www.kanal5.com.mk/default.aspx?mId=37&egId=13&eventId=71663 За Миладиновци сметам дека се под надворешно влијание Според руските дипломатски служби, Димитар Миладинов бил нивен шпиун за ширење на бугарската нaродност во Македонија а нивната национална припадност е доста контраверзна ако се земе во предвид дека во нивните млади години не го познавале македонскиот јазик, ниту словенското писмо. За јазикот сто пати ти напишав ако треба уште сто пати ќе ти напишам. Не си мислиме само ние дека јазикот ни е посебен цел Свет мисли така , дури и грците признаваат дека јазикот ни е посебен (имаат спор со тоа како се нарекува , славомакедонски не им смета). Вие сте сами самцати , никој друг не мисли како вас, никој не ве дружи , никој не ве рецка за живи, вејка на ветрот.
Но некогаш не беше така.
Ајде да го разгледаме случајот на Џинот , тој себеси се сметал за Бугарин пишувал на неговиот велешки дијалект ( денес основа за нашиот модерен) за ‘Царигратски весник‘ но вашите коментари за неговиот јазик гледај до каде одат , сте го уништиле човекот
"Колку за јазикот на господин Јордана (Јордан Хаџи Константинов - Џинот - з.н.), секој може да види зошто е толку различен од нашиот писмен и говорен јазик, така што кој првпат ќе го прочита ќе му се види не толку неразбирлив, туку и сосема разнороден".
Провери си во "Цариградски вестник" од 6 октомври 1851
Значи со петицијава касните едно 160 години хахахах
За Ото ќе пукнам од смеа , прво историчар , второ сам признава дека никој не му ги поддржува тезите и трето ако не се лажам негде прочитав дека ви предложил да се откажете од кирилицата на сметка на латиницата .Се надевам дека сте потрошиле огромни суми на пари за него хахахахахахахахах....
Сега ме потсети на публицистот Карл Хрон и ‘‘Das Volksthum der Slaven Makedoniens‘‘ од 1890 година.....види предговор
‘‘По моите сопствени студии на српско-бугарскиот спор дојдов до убедување дека Македонците, како по својата историја така и по својот јазик, се посебна народност. Значи, ниту се Срби, уште помалку Бугари, туку се потомци на оние словенски прадоселеници кои го населувале Балканскиот Полуостров веќе долго пред српската и бугарската инвазија и кои подоцна со ниту една од овие две нации не се измешале.“
Има граница . За дијалектите.Вашиот источен дијалект кај нас не бил примен како сроден за што сведочи и Славејков, и многу други . Ти спомна пример и за бугарски дијалекти кои се доста различни , ама не спомна какви се нивните реакции спрема вашиот избор за главен дијалект. Ако го прифатиле без негодување не гледам сличност со нас. И не само јазичното незадоволство да не заборавиме и на незадоволството на Македонците од Егзархијата и паралелната појава на црковен сепаратизам преку желбата за возобнова на Охридската Архиепископија.
Ти знаеш ли дека во Скопје има посебни катедри по српски и хрватски јазик. Јас имам роднина што студира германистика и како трет јазик одбра хрватски. Знаеш ли дека Црногорците си воведоа нова буква ‘меко с‘ мислам беше. Би имал ли храброст и на еден Хрват да му кажеш дека зборува ист јазик со Србите ?
LLLLL
на 21.02.2011 в 17:00:24 #53FYROM, ще почна да я карам гъзнем (знаеш ли я тая дума?) Не те разбрах за тия плочи и фалсификати- Кое казваш, дека е фалсификат? Верно е, в тия неща вие не сакате да се ровите много, но не те прашам за това, туку се интересувам какво е мнението на сегашните официозни историчари во FYROM (ако го знаеш, де!) Вие антички македонци ли сте, словени ли, мешавица от двете или няма официозно мнение? Ова те прашам, нищо повеке. Ке ме пратиш да си найдам во интернет и jас сум се интересирал, но така и не прифакях. Се сметате ли за наследници на Александор Велики или на Самоил? За Миладиновци - сметааш дека заглавието е сгрешено, но защо - заради надворешно влияние или вътрешно убеждение? Какво е мнението на историчарите - дали тие сметат, дека заглавието е сменено по надворешен притисок врз Миладинов или той е бил под влияние на бугарската пропаганда? Същото може да се каже и за зборниците на Веркович и Шапкарев. За язикот - както казах и преди, вие можете да си мислите, дека езикът ви е посебен, но не прифакям логиката по която се образува посебност на истиот. Во лингвистичката наука било достатъчно, велиш. Е, ще обясниш ли как во тая наука се е стигнало до тия критерии, кой ги е въвел, на каква логика? Единогласни ли са лингвистичарите за тях? Аз во Уикихедия прочетох дека нема строги критерии за разраничаване на два езика. Тука саках да покажа какво, според мен, тоя Амфитеатров (ама че фамилия) е прифанал, според какво той самиот пишува. Секи, разбира се, особено чуждестранен учен според лични, политически или кой знае какви пристрастия може да смята двата язика са посебни или исти - тоя австрийски историчар например ги смята за исти - http://www.macedoniainfo.com/bul/knigi/ik/ik_3.html . Естествено, че вие ще представяте само онези, които го смятат за посебен, докато ние - онези, които го сметуваат за ист - не ще и дума! Еве какво пишува тоя Ото Кронщайнер во горната статия: В лингвогеографски аспект "македонските" диалекти бяха обявени за нещо самородно, нямащо нищо общо с български. От тия съображения не се публикуваше и македонски диалектен атлас. Всеки диалектолог добре знае, че между България и Македония няма никаква диалектна граница (вж. в края на статията приложените карти от БДА) и че типично македонски особености (напр. тройният член, вм. Щ и др.) се срещат и в България. Следователно става дума за характерната сталинска дезинформация, която успя да подведе дори "критичната" славистика на запад. [8] Jac не сум запознат добре со диалектите во Бугария, но ти какво ще отвърнеш на това, дека вашите посебни македонски особености ги имало и во други части на Бугария? Требва ли да се смета мойот език, в който има само един член за посебен от другите "немакедонски", во които го имо тройниот член? Jac не знам - во лингвистичките критерии има ли граница, в която еден диалект вече престава да бъде диалект, туку посебен език?
makemak
на 21.02.2011 в 14:25:27 #52LLLLL | 21.02.2011 09:20 ================== Што ти згрешил толку Амфитеатров кога сите сериозни светски лингвисти ја потврдуваат посебноста на Македонскиот јазик. И тоа не е поради тоа што ‘УДБА е семоќна‘ туку поради фактот дека Македонскиот јазик е самиот по себе доволно издиференциран колку тоа на вас да не ви се сака . Беспредметно и смешно е да се бара нешто повеќе од неговите главни и најавтентични карактеристики (третосложниот акцент, конструкции со има-нема , постпозитивниот член,....). Овие белези се повеќе од доволни за по сите светски признати научни стандарди и теории во лингвистиката македонскиот да постои како посебен јазик! Се сложувам со тебе дека не треба многу- многу да се наслонуваме на репортажи на ‘туристи‘ патеписци кој јазикот во зависност од расположение го наоѓале за македонски , бугарски или српски... Но јас и не ти наведувам било кој за извор ... Драганов е дипломиран филолог и славист. Тука е и Александар Федеорович Рихтер – светски познат руски научник славист кој за за македонскиот јазик вели дека “...останал првобитен и не станал ни српски ни бугарски ”.И да се разбереме не се само русите , еве што вели францускиот лингвист д-р Андре Вајан за македонскиот јазик. "Поимот на словенскиот македонски е нејасен само за оној што тоа не го сака. Второ, писмен јазик и писмо е сосема различна работа, и не смееме да ги мешаме тие работи! Кога го разгледуваме јазикот , ние не ги земаме само буквите, но и текстот како граматичка и семантичка целина. Тој јазик е во суштина говорот на македонското население (прво од околината на Солун а за денешниот се гледа дека си го читал Мисирков), а писмото е комбинација од повеќе писма. Наше е тука да дебатираме за јазикот, а не за писмото. Како може Македонскиот јазик - да биде Бугарски дијалект, доколку основата за формирање на звучните форми е земена од Македонскиот дијалект? Писменоста не беше ширена од Варна кон Битола или Солун. http://www.britannica.com/EBchecked/...vonic-language + Братьев-просветителей Кирилла и Мефодия-Эти братья, якобы, в 855 – 863 гг. н.э. перевели с греческого на славянский язык (солунский диалект македонского языка)первые богослужебные тексты. Стандардизацијата претставува нормирање, приспособување според определен примерок, во македонскиот се знае врз кои дијалекти е тоа извршено. А врз кои дијалекти е извршена стандардизацијата на Бугарскиот? Тврдите - источни , поради кои не баш меко го примате (
) постоењето на посебен македонски јазик со своја посебна група на дијалекти .
In 1950 de Bray (professor of London University) established that there were six different Macedonian dialects which he divided according to their accent and certain other linguistic features into:
1. Тhe Western dialects. – These are further subdivided into:
(a) the central group of the Veles, Prilep, Kicevo, and Bitola regions.
(b) the dialect of the Debar-Galicnik region.
2. The south-western dialect, of the Kostur (in Greek: Kastoria) – Lerin (Greek: Florina) region, spoken mainly in Northern Greece. The dialects of Tikves and Mariovo are also closely related.
3. The south-eastern dialect, spoken in the region of Gevgelija, Strumica and Lake Dorjan.
4. The dialect of the Kukush and Voden (in Greek: Kilkis and Edessa) regions in Northern Greece.
5. The Eastern Dialect of the Stip and Pirin (Bulgaria) region. The dialect of Malesevo and Gorna Dzumaja (Blagoevgrad, Bulgarian) are closely related.
6. The Eastern dialect of the Kumanovo-Kratovo region.
ПС. Децата од Албанија се под вилјание на албанскиот јазик кој е уште по тврд за уво од вашиот, идејата на Мисирков денес е реалност за Македонија и без разлика колку бил разочаран на крајот од својот живот да може од некаде да не види мислам дека би бил многу задоволен, речникот на Миладиновци е дело со погрешно избран наслов за дадената содржина,за Самоил поарно да не почнуваме + за плочи и фалсификати и кај тебе дома имаш доста примери а таа е оспорена и од проф на Харвард итн итн итн ....
stogerov
на 21.02.2011 в 12:53:29 #51LLLLL абе туй Земльо Черногорска било на Ботевъ/Ботьовъ :-)
makemak
на 21.02.2011 в 11:30:45 #50LLLLL | 21.02.2011 09:20 =========================== Јас сум само еден а вие сте многу и неможам на сите да им одговорам. Но бидејќи ти на прв поглед изгледаш како малку повеќе спремен од твоите сограѓани (кои само коментираат 1945 еничари еничари...) ќе се потрудам да ти одговорам најдобро што можам на твоите прашања . И ако може да се држиме до темата и да не се расплинуваме на долго и широко. Исто така ти високо ценет граѓанину на уште повисоко ценетата Европска Унија треба да знаеш дека комуницираш со дипломиран машински инженер ( кој деновиве има вишок слободно време ) и она што јас го пишувам повеќе спаѓа во доменот на една минимум општа култура и познавање што се очекува да се знае од еден просечен македонски интелектуалец.
LLLLL
на 21.02.2011 в 10:12:54 #49ФИРОМЕЦ, Тия дечиньа во твоето видео, особено онаа 13 годишна девокя со синьото ми разколебува тезата, дека "македонскиот язик" е мек. Слушайки я, аз не намирувам почти разлика между твърдостта на нейният збор и моя (за който мислам, дека е еден от най-тврдите во источните говори). Единствената разлика в произношението е, дека я нема тъмната гласна "ъ" (а во сборникот на Миладиновци я има, ако и да не е означена с ъ, а с голям юс, как го обеснуваш това?) и во завалениот збор.
LLLLL
на 21.02.2011 в 09:55:26 #48Хахахаха FYROM-ЕЦ, погледувах ти почетокот на първото видео - http://www.youtube.com/watch?v=EtRM0XueD9c&feature=player_embedded Знаеш ли отдека мислам, че е тая "чисто македонска песен" во началото? http://www.znam.bg/com/action/showArticle;jsessionid=728125E368ED743E64FB29761715ED41.znam1?encID=978&article=837869181§ionID=5&sq=%EF%BF%BD%EF%BF%BD+%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD&ref=gbg Стихотворение от Иван Вазов.
LLLLL
на 21.02.2011 в 09:39:00 #47Се сетив още нещо. Вие тврдите, дека бракята Миладиновци озаглавиле свойот зборник "Македонски народни песни" и после го приеменувале на "Бугарски народни песни" и това било "обвито во контраверзии" (така пишуваше во вашата Википедиjа допреди неколко дена, сега гледам дека пишува друго). Се прашам дали во предговорот, во кой исто така се сборува за бугари и бугарски народни песни е променен поради същите "контраверзии"? Се прашам дали песента Мошне са ми мили бугарските моми от истият сборник пак е дело на поменатите "контраверзии"? Мошне ми са мили
бугарските
моми,
везден ми жниает на жесконо сънце,
от утро до вечер на нодзе ми стоат,
подлози кревает, снопови ми вързват,
ставици ми правет, како славей пеат,
како ластовици тънко сборувает.
Айде пак на вечер дома се вращает,
како еребици ситно ми бързает,
бели ми се бели, како бела книга,
с цървени образи,
охридско
яболко.
LLLLL
на 21.02.2011 в 09:20:18 #46FYROM-ец, сакаш ли да ми отговориш за това сметааш ли дека еден тугинец, како тоя Амфитеатров (бахти и фамилията!) може право да отсъди дали постои посебен македонскиот язик, опирайки се само на произношението, без да гледа содржината? Еден тугинец лесно може да се излъже, като сравнява еден завален говор, като вашия, с един прав (незавален) какъвто е източно-бугарския и на този основа да отсъди дека това е посебен язик. Се прашам дали вашиот язик е тврд или мек? Jac мислам, че е по-скоро мек. Като го сравниш сега с еден прав и твърд (хехе) източно-бугарски говор за всеки, освен за този който го разбира е лесно да се излъже дека става дума за дури коренно различен язик. Тоя Амфитеатров (каква фамилия само...как ли са го подигравали като малък) сам казва, че по-на запад "македонскиот язик" се приближава до сръбскиот (по произношение), а по-на изток- до източно-бугарскиот. Се прашам дали тоя "разтопен метал" може да се прелее по-лесно в източно-бугарски, за което трябва само да се изправи завалянето, да се втвърди малко наречието и отделно некои думи, прифанали различно значение от книжовното (между другото знаеш ли какво значи "зъл" в книжовниот язик - лошав, нехарен. Е во моят край, ако ти кажат дека си зъл, това е похвала!, но да ти кажат дека си лошав не е ) (и тогава твойот Амфитеатров (са неговата смешна фамилия) сигур ще заяви убедено, дека става прашениье за ист език) или да се въведат падежи в него, каквито има во српскиот? Дали Амфитеатров (хахаха, каква фамилия) немаше да обяви вашиот западен язик во источносрпски диалект, ако во него имаше от српските падежи? Аз мисла, че немаше, защото той нито го разбира язикът, както си и казва, а съди само по произношението. Той и еден англичанин, който сборува на бугарски сигурно ще рече, че сборува на посебен язик, само защото така му приляга на ухото. За това дека майките не разбирали децата си - Захари Стоянов (или требва да е Захаре Стояноски, ако се беше родил днес при вас) пишува во мемоарите си "Записки по бугарските востания, том Втори", дека е можал да сборува со своите бракя по оръжие (Т. Каблешков и още еден друг), с които бил хвърлен во турскиот ловешки затвор на книжовен бугарски без намиращите се во същата килия помаци (помохамеданчени бугари) да могат да го разберат. А Ловеч е во Источна Бугария. Тие викале, дека комитите си измислувале техен си язик, па си сбориле на него. Разбирале по некой сбор ама смисъл не можле да прифакят. Сакаш ли да ти дам точен цитат, ако щеш и со снимка? И накрая за "таткото на македонизма" Крсте Мисирков, тоя терминатор, който е страдал сигурно от раздвоение на личността - погледувай тук - http://ide.li/article1970.html, тук - http://www.promacedonia.org/misirkov.html, тук - http://www.promacedonia.org/bugarash/misirkov/index.html. Мислам, дека на крайот на свойот неуравновесен живот Крсте се отказувал от идеите си, кои ги пишувал во вашата Библия - За Македонцкте работи, но не съм на 100 процента - ако сакаш, ще издиря къде си спомням, че го бях чел. П.П. Доколко съм запознат со вашата историография, вие се сметаае за наследници и на Самоил и на Александор Македонски. Викате даже, че "Самоиловото царство" най-вероятно се нарекувало "Славиния" (изпускайки го фактот, че за словени почва да се говори едва през 16 век (това само съм го чувал, така че може и да не е вярно)), значи се сметате за Словени (въпреки, че такъв посебен народ никога не е постоял, туку така се наричат некои източно европейски народ). А александър Македонски не е бил Словен. Се сметате ли за наследници на антички македонци, омешани со Словени? Последен въпрос - чувал ли си за Битолскиот натпис нещо? Верно лие дека вашите историчари сметаат, деко той бил пренесен от Бугария бугарски войски през първата светска война?
makemak
на 20.02.2011 в 23:11:52 #4558. Мизиец | 20.02.2011 14:25 Огромен удар во Македонија по македонските тези нанесе за „преродбениците" во 1998 г. Руската академија на науките, која во фундаменталното издание „Историја на јужнославјанските литератури" ги вклучи во вториот том сите „македонски преродбеници" во разделот „Бугарска литература". На очајничкиот крик од Скопје, руските научници ладнокрвно одговорија дека тоа е научната вистина и дека за македонска литература може да се говори од 1944 г. па натаму, па затоа таа ќе биде вклучена соодветно во петти или шести том. ========================================================= Ццццц.... Страшен удар зашеметувачки Ооооо каков шок , каква хистерија .
Руските научници во 1998 ладнокрвно ни одговориле дека за македонска литература може да се говори од 1944 , а ние дома по нашите школи во последниве половина век учиме дека првиот роман објавен на македонски јазик е ‘‘ Село зад седумте јасени‘‘ на Славко Јаневски од 1952 година.
Мизиецот откри топла вода.
Браво Браво Браво аплаузи во салата
Дури сега по неколку години присуство на вашиот форум станувам свесен за фактот колку вие имате минимално (да не речам никакво) познавање за нас.
ПС. Ако некој некогаш бил плеснат по рачичките од Мајка Русија на тема јазик и научна вистина ,тоа е една одредена земја која на еден стар јазик (кој е основа за многу денешни) на задна врата ,сакаше неосновано да му го прилепи името на сопствената држава.Во таа држава и денес тие така си го нарекуваат ама таквото именување (повторно) не излегува надвор од границите на нивната држава. 
srong
на 20.02.2011 в 10:17:27 #44makemak | не трешти глупости оти прадедо ми е бил войвода во Енжевардарско Егейска Македния и офицер от българскта армия во првата светска война и още му е пазим унифирмата и много слики на една от тех пише "Българскиот войник назат не знае ако требе ке умраме за България оти сме българи".Како наще биле българи па вие стнахте "етнични македонци" после 1944г.?
srong
на 20.02.2011 в 10:02:28 #43Shemet ясно е ,че си тук да само сереш по всичко българско.Нявасякаде етническите различиа не се харесват но българите сме най-толерантни.Дали знаш как гъците смениха имената на турци,българи,власи още след 1945г. и то с протекцията на западните страни и със съграсието на Турция.В Югославия(особенно е Македония) имаше закон "за нациналната чест"в който ако си българин те вкарват в затвора и иманата на всички бяха сменени поголовно в западните покраинини от Тито още в 1945г.За Турция и турците няма да го говоря защото историята го е доказала колко са били толерантни с репресиите си срещу българи,гърци и др. а да не говорим за геноцида над арменците.Сеге турците репресират и кюрдите питам се само докога ще е това ?
Shemet
на 19.02.2011 в 23:58:16 #42Ние, българите винаги сме били толерантен народ и приехме демократично решението на хората там да поемат по свой път. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- малиии ква глупост къф идиотизъм
makemak
на 19.02.2011 в 23:49:34 #41Соколът | 19.02.2011 19:53 Kaква Албанија какви глупости, тамо се поголеми Македонци и од мене ............................................................ Има неколко платени яничара с лидер УДБА-ша Едмонд Темелко ,другите са Българи Намига Слаба ракия,с доста по-големи македонисти(на които македонизма им е работа) съм говорил и накрая повечето си признават ,че са Българи Кул Иначе сърбо-цинцарските мелези не си признават и са най-големите българомразци ...Гроб за Тях китарист П.С. Щом в източна Албания близо до Костур има община Булгарец,това ясно показва за какво иде реч и само пълен дебил и малоумник не би разбрал ... ========================================================= Да да да .... и нас во Р.Македонија не води мала група на србо-цинцарски мелези ,пред да одиме на избори не дрогираат со тешки дроги за да не гласаме за некој неподобен.А навечер со специјални машини инхибитори ни ги потиснуваат соништата за голема Бугарија.
Можам само да замислам како си зборувал (ако си зборувал ?) со нив . Само како што вие знаете да бидете напорни.Имав гледано една ваша репортажа од таму и новинарката ваша практично на глава и се качи на една стара баба.....
Ама вие нели сте Бугари ? Ама вие нели сте Бугари ? Ама вие нели сте Бугари ? Ама вие нели сте Бугари ? Ама вие нели сте Бугари ?
АЈДЕ МОРИ БАБО КАЖИ ДЕКА СТЕ БУГАРИ ? ..........и бабата барајќи спас од немајкаде изрече нешто како ‘‘ Абе добро ние пак сме наши ..... И ураааа аплаузи во салата.
И на мене ми се има случено тоа во живо ......
Ние сме адин народ !...Ама јас не сум ........ дедо ти е бил гољам балгарин а ти си промит мозок , србокомунист , еничар.....хехехехееееееееееее
Неколку видеа како за крај , затоа што една слика има поголема вредност од илијада зборови а видеото повеќе од милион.
http://www.youtube.com/watch?v=EtRM0XueD9c&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=26BQXRCt6vU&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=0yoNsz2tG_g
http://www.youtube.com/watch?v=bZxwRo1aNmM&feature=related
ПС. Кога ќе имате на попис во Албанија повеќе Бугари од персоналот на вашата амбасада тамо, кога тие ќе пишуваат книги на Бугарски јазик кога ќе имаат телевизија на Бугарски јазик , кога ќе имаат градоначалник Бугарин и кога нивните деца ќе сакаат да учат на Бугарски јазик тогаш јави се да правиме муабет.
До тогаш приказните од типот ... го начекав на 7мата ракија и кога не знаеше кај му е главата а кај му е газот ми призна во доверба дека е Бугарин .... ги наоѓам за многу забавни и интересни. 
srong
на 19.02.2011 в 22:18:51 #40Не казвам, че е смешно напротив.Яд ме когато някой фиромон започне да ми обеснява,че сум македонец а не българин и как македонците не били българи и после скедва зветната фрараза "Македония на македнците".Но на кой македонци ????
mrKrastev
на 19.02.2011 в 22:03:55 #39srong | 19.02.2011 21:21 не виждам кое му е смешното, че сърбоманските говеда потрошиха хубавата земя и една църква да не може да се построи без съгласието на албанците
srong
на 19.02.2011 в 21:21:23 #38Абе оставяте ги фиромоните да си сърабат поапрата те вече една църква без разрешението н албанците немогат да направят...а това ми било "македонска държава" в Скопие има 113 джамии и 112 църкви ...защо ли ? http://www.utrinski.com.mk/default.asp?ItemID=899BF44B8011B445B2142FCD32AFA2AE
LLLLL
на 19.02.2011 в 17:23:37 #37А крсте мисирков хич не ми го и цитирай, щото тоя явно е страдал от раздвоение на личността - сутрин се е събуждал най-прав македонец, вечер си е лягал убеден бугарин. Ей го твоя мисирков - http://www.hi5.com/friend/photos/displayPhotoUser.do?photoId=2648193932&ownerId=342296526&albumId=247166627 И него да слуша, пак човек се убеждава, че вие сте някакви, като никакви.