В първия ден на юни по традиция започва международният театрален фестивал “Варненско лято 2002”. Настоящото издание е юбилейно, тъй като един от най-реномираните наши театрални фестивали отбелязва десетото си “случване”, което продължава до 11 юни.
Тазгодишният селекционер Аглика Стефанова е направила своя избор за официалната програма сред 60 български постановки.
Лаконично фестивалът може да бъде определен като сбор от различности – на театрални почерци, стил, подход към формата.
Осемте избрани творби илюстрират най-доброто от българската театрална сцена през сезона. Началото се слага от провокиращото "Дзен-порно” на Милена Фучеджиева и Десислава Шпатова. Камерният проект на Лили Абаджиева и Ицко Финци по духовно-грандиозните “Записки от подземието” на Достоевски намира своето логично място срдед селектираните спектакли. Там е и “Сънят” на Мариус Куркински, смятан за едно от събитията на сезон 2001/02.
В другия спектър на традиционността са двете класически постановки “Бурята” на Островски с режисьор Владилен Александров и Пазарджишкия драматичен театър и “римейка” на "Какво да се прави?" по Николай Чернишевски с режисьор Боян Иванов в Плевенския театър.
Аглика Стефанова набляга в своя избор и върху танцовите спектакли. Симбиозата между танц и театър, която се наблюдава в последните години при хореографиите, дава пълно основание за този избор. В афиша на “Варненско лято” са включени "Заспало куче", спектакъл с хореография и режисура на Масаки Ивана, реализиран от частното сдружение "Одавижън". Танцов театър е и "Петя, Соня и Лидия" с хореография и режисура на Галина Борисова в "Театър на Голия охлюв". Третият танцов проект е “Вечерята” на Робърт Таниън и Росен Михайлов.
Особено силна е и останалата част от програмата. Един от акцентите е гостуването на пролетният софийски хит “Комедия на слугите” на Теди Москов, спектакъл на театър Българска армия. Варна е единственото място, където Явор Гърдев може да показва своя уникум, наречен “Бастард”, затова тази “мрачност” е включена отново в афиша на “Варненско лято”.
Тази година фестивалът ще си има и собствена продукция. Специално за това начинание Галин Стоев се върна от Германия и започна работа по темата “Археология на сънуването”. Това е проект по нашумялата в Русия пиеса “Сънища” на Иван Вирипаев.