В столичното филмотечно кино “Одеон” до 23 януари “се върти” панорама, представяща една от емблемите на испанското кино Карлос Саура. От 34-те филма на Саура, организаторът Българска национална филмотека е подбрал 10 заглавия. Идеята е, чрез тези десет филма зрителят да навлезе колкото се може по-навътре в голямата “авторска територия” на Карлос Саура.

Панорамата започва с “Ловът”, за да мине през “Анна и вълците”, “Да отгледаш гарвани”, “Кървава сватба”, “Елдорадо”, “Кармен”, “Любовна магия”, “Фламенко”. Засегнати са двете големи теми в творчеството на Саура – провокиращата ера на Франкисткия режим и трилогията, с която режисьорът се впуска в света на музиката, танца, испанското изкуство, страстта.

Карлос Саура изследва териториите на паметта на своите герои, обременени от миналото. Реалното и въображаемото смесват своите граници в моментите, когато Саура подлага своите персонажи на една перфектна автопсихоанализа. Боравейки умело с алегорията и метафоризацията, испанският режисьор разкрива дълбоките травми, оставени от гражданската война в съзнанието на няколко поколения.

С трилогията “Кървава сватба”- “Кармен”-“Любовна магия”, Карлос Саура прави опит неподправено, страстно и откровено да представи испанската душевност, културата на музиката и танца. Филмите не акцентират върху сюжетността, но затова пък над всичко са музиката и блестящите изпълнения на едни от най-добрите танцьори и инструменталисти в Испания. Тази трилогия завършва с шедьовъра “Фламенко”, където всичко е ритъм и музика, изпълнени от легендите – Хоакин Кортес и Пако де Лусия.