Поредният ден от София филм фест предлага абсолютното филмово разнообразие.
Датско, израелско, руско и френско кино ще затруднят софийските киномани в техния избор. “Лошото” е, че някои от филмите се показват само веднъж, след което “си заминават” обратно.
Пример – балканската “филмова звезда” “Ничия земя”, с която София филм фест стартира програмата си и който филм преди 24 часа “грабна” Оскар-а за чуждестранно кино. Историята на Данис Танович “се завъртя” само веднъж в зала 1 на НДК и след това отлетя за Лос Анжелис. Който видял, видял.
Тази вечер ще гледаме последният филм от трилогията на израелския режисьор Амос Гитай. След “Неща”, който се развива в Тел Авив и “Ден след ден”, случващ се в Хайфа, сега Гитай представя “Святост” от Йерусалим. Филмът е един провокативен поглед към ортодоксалната еврейска религия и жените, хванати “в капана” й. Творбата печели Британска независима филмова награда 2000 за чуждестранен филм и е в официалната селекция на Кан’ 99.
Френският “Добра работа” е филм на Клер Дени. За тази режисьорка е достатъчно да се каже, че е асистирала на Вим Вендерс в киноемблемите “Париж, щата Тексас” и “Криле на желанието”. Сега Дени разказва историята на Френския чуждестранен легион и неговия тежък бит и обучение сред африканската пустиня. Спартанският стил на повествованието с малко думи и внушителни образи впечатляват критиката.
Филмът печели Сезар’2001, както и Награда на Американското национално общество на филмовите критици за операторско майсторство. Зрителите ще бъдат привлечени от чувствеността на младите мъжки тела, показана като с хореография, казва още критиката.
Руско-френската продукция на Алексей Герман “Хрустальов, колата” се връща в болното за много руснаци време – 50-те години на 20 век. Самият режисьор заявява, че е искал да покаже съвременна Русия и това, какви са руснаците. Антисемитската кампания на Сталин е представна като една сюрреалистична действителност. Несвързаните случки и хаотична енергия са действието са “положени” в ярко и контрастно менящи се черни и бели кадри.