С рали “Монте Карло”, I кръг от първенството на планетата, започва най-интересният шампионат в световните серии, откакто ФИА ги организира. Безпрецедентното разместване на пилоти между отборите и новите правила, въведени от ФИА, обещават оспорвана и непредсказуема битка за рали короната, която ще държи в напрежение феновете по цял свят до самия край на шампионата. Надбягването по скоростните отсечки започва днес, като всеки от пилотите знае, че победата в “Монте Карло” е първата и често най-важна стъпка към световната титла.

Първата особеност през този сезон е възможността всеки тим да участва не с два, а с три екипажа. Въпреки това само два от тях, тези които са най-напред в класирането, ще носят точки на отбора. От промяната се възползваха почти всички участници, но това определено увеличава бюджета на фирмените тимове. Затова само Мицубиши, Хюндай и Субару ще бъдат с два екипажа. Останалите - Пежо, Форд, Шкода и Ситроен, са с по три автомобила.

Друга промяна е редукцията на състезателите, като ще стартират само 57 екипажа, разделени в два класа - А/8 и Супер 1600. Така според FIA се увеличава професионализмът и се намалява рискът от неприятни инциденти. До тази година всеки, който имаше пари, кола и сервизни автомобили, можеше да се състезава в “Монте Карло”. Не един и двама ексцентрици досега са си плащали само и само да фигурират в стартовите списъци на култовото рали.

Но все пак защо “Монте Карло” се счита за класика в световния шампионат? То е най-старото състезание и едно от най-трудните в календара. Именно затова открива сезона. Тук най-тежкото изпитание за екипажите и стратезите на отбори е непредсказуемото време. То е коренно различно в различните части на скоростните отсечки. Често на старта е облачно, по средата на етапа вали дъжд или сняг, а на финала има лед и грее слънце. Именно тук се показва не само майсторството на пилота, но и умението на отбора да избере най-подходящите гуми. Една грешна преценка и усилията на всички отиват на вятъра.

Освен това тук всички си сверяват часовниците с конкурентите. Като пример може да посочим лошия старт на Пежо миналата година, когато се появиха проблеми със запалителната система на бегачките 206 WRC при ниски температури. След това обаче Френския лъв запази титлата си при конструкторите.

Както всеки път, така и сега основният въпрос e какво ще e времето. От това зависи кои автомобили ще доминират. Ако е сухо, по асфалтовите отсечки колите на Пежо и Ситроен се очаква да нямат проблеми. Но ако вали, Мицубиши и Субару може да вземат аванс. Така възниква и въпросът дали отново ще бъде №1 трикратният победител Томи Макинен. Четирикратният световен шампион замени своето Мицубиши със Субару, но все още не е свикнал с колата. Естествено фаворити за победата са и Колин Макрей, който през последните две години отпада, и съотборникът му във Форд Карлос Сайнц. Заявки за челно класиране дават и пилотите на Шкода - асовете Кенет Ериксон и Тони Гардемайстер.

Всички те обаче ще трябва да се съобразяват с новия световен шампион Ричард Бърнс с Пежо, който напусна Субару, след като през миналата година спечели титлата с Продрайв.

Времето на прогнозите свърши, сега предстои битката за секунди и предни места в класирането, като в неделя ще разберем кой от фаворитите е най-добър в началото на сезона. Остава да се насладим на майсторството на пилотите по отсечките и на тактиката, която ще изберат тимовете.