Електромобилите превземат света с невероятна скорост. А една от най-новите тенденции в индустрията е класически автомобили да се превръщат в електроколи.

Авторите на BBC разказват за малки фирми, които купуват стари части от Nissan и Tesla и ги монтират на класически автомобили като старите модели на Ferrari, Posrche или BMW например.

Различните такива фирми процедират по различни начини, но като цяло те вадят двигателите и резервоарите за гориво от старите коли и ги заменят с батерия и мотор, често свързвайки двигателя със старата скоростна кутия. Следи се обаче промените да са възможно най-малко, така че процесът да бъде и обратим.

"Досега обаче никой не е искал колата им да бъде върната към бензина", разказва Ричард Морган, който притежава стартъпа Electric Classic Cars. По думите му, всъщност никой не го е молил дори да запази стария двигател на склад, въпреки че фирмата предлага и тази услуга.

Морган е бивш маниак на бензиновите двигатели. Днес обаче той споделя, че според него електрическите двигатели са по-добри във всяко отношение от двигателите с вътрешно горене - нещо, което би го накарало да се разсмее от сърце, ако го е чул преди само 5 години.

Снимка 438933

Източник: "Electric Classic Cars"/Facebook

Колкото по-бързо, толкова по-бързо

Екзотичните проекти на Морган включват модели като Ferrari 308. Той обяснява, че интересът му към подобни трансформации е започнал преди няколко години. Тогава той и екипът му използвали електрическите мотори на Oset, за да разнасят храни и продукти. Именно оттам дошла и неговата муза.

"Винаги съм се изумявал от това малко нещо. Колко мощност имаше в този малък мотор с размерите на юмрука ви", споделя Морган. Затова той решил да комбинира това с друга негова страст - ретро моделите на големите марки. Отнело му само 3 години, за да превърне идеята си в успешен бизнес.

Морган използва комбинация от нови и възстановени стари части. Обяснява, че това е най-екологичният метод.

Така някои от старите модели на Ferrari например вече ще могат да ускорят от 0 до 100 км/ч два пъти по-бързо, а собствениците няма да се тревожат толкова много от повреди и други. По думите на Морган електрическото Ferrari 308 може да ускори от 0 до 100 км/ч за 3,5-3,6 секунди. Той опитал да свали времето и до 2,7 секунди, което било постижимо, но останалата част от колата не била проектирана за подобно ускорение.

До 2025 година производството на електромобили в Европа ще достигне 4 милиона

До 2025 година производството на електромобили в Европа ще достигне 4 милиона

А пазарният им дял ще бъде 20%, гласи ново изследване

Всяка кола може да се трансформира в електромобил

За Матю Куитър от London Electric Cars пък преобразуването на колите с бензинов двигател в електроколи не трябва да се ограничава само до класическите модели.

Той е на мнение, че правителствата на държавите могат да помислят далновидно и да спонсорират подобни проекти, така че това да излиза по-изгодно от по-евтините и по-нови електромобили.

Снимка 438929

Източник: London Electric Cars

Всичко струва пари

Ако искаме подобни проекти за трансформация на обикновени коли да са рентабилни, трябва първо частите втора употреба да станат по-евтини от колите втора ръка, както и производствената цена да се намали. В момента това може да излезе около 20 000 паунда или повече, а много от автомобилите са и първи по рода си, което оскъпява процедурата допълнително.

Колкото повече трансформации се направят, толкова по-евтино ще стане. Стига да избегнем изхвърлянето за скрап на милиони двигатели с вътрешно горене, това ще означава, че поколението на механиката все още ще живее, поне по-голямата част от оформлението на автомобила.

"В противен случай ще дойде момент, в който всички карат електромобили и никой няма да знае как се поправят те", обясни Куитър.

И все пак ако сте решили да трансформирате кола, съветът на Куитър е да си закупите не някой класически шедьовър, а по-обикновен модел като Triumph Herald. "Това е една приказна малка кола. Може да си вземете една за няколко бона", предлага Куитър.

Оптимално рециклиране

Жителите на града като Куитър не се нуждаят от коли от гамата на Tesla. Например ако използвате батерии от стари преносими компютри, които така или иначе ще се бракуват или рециклират, от тях може да се направи един евтин вариант за преобразуване на малкия семеен автомобил.

Компанията Lancaster на Брандън Холинджър вече е преобразувала коли в електромобили, включително и за лондонските черни таксита. Според него ако се залага нацяло, то разходите ще бъдат по-малки и това ще бъде оптималното ниво на рециклиране.

"Представете си механизъм с размер на двигател, който обаче съдържа не само двигателя, а и батерията, и цялата електроника - и ето, така производствените разходи ще станат далеч по-ниски. Аз виждам обещаващо бъдеще в тази посока. Мога да сглобявам скъпи коли завинаги, защото е и забавно, но предпочитам да направя това достъпно за повече хора", сподели Холинджър.

€5 000 във Франция превръщат старата ви дизелова кола в електромобил

€5 000 във Франция превръщат старата ви дизелова кола в електромобил

Премахването на стария двигател и монтирането на електромотор и батерии отнема по-малко от ден

Надпреварата

Според Морган евтините електрически коли могат да станат хит и ще започнат да стават по-комерсиални, като по този начин ще се намалят разходите за производство, а конкуренцията ще стане по-голяма.

Катрин Ледж, която е една от най-известните британски състезатели, сериозно се колебае на въпроса автомобил с какъв двигател би предпочела - бензинов или електрически. "Просто двата двигателя са тотални различни. Не мисля, че могат да се сравняват. Има място и за бензинови коли, и за електрически", споделя мнението си тя.

Според нея обаче състезателните електрически коли имат някои екопредимства, които не могат да бъдат отречени.

Снимка 438930

Източник: London Electric Cars