От 14 век крепостта Акершъс е пазила Осло от атаките на кръвожадните шведи. По-късно, по време на Студената война, в нея е направено бомбоубежище. А сега тя ще смени още веднъж предназначението си, но всъщност ще служи както винаги - да предпази норвежците от врагове: този път замърсяването и глобалното затопляне, пише Bloomberg.

От този месец собствениците на електрически коли ще могат да се възползват от 86-те зарядни станции. Зареждането ще е абсолютно безплатно.

Съоръжението няма да остане неизползвано, тъй като норвежците сменят автомобилите си с двигатели с вътрешно горене с такива на ток по-бързо от която и да е друга нация на планетата.

Повече от една трета от всички нови коли са или напълно електрически, или хибриди - стойност над 10 пъти по-висока отколкото в САЩ. А с около 100 000 електрически автомобили на пътя и население от около 5 милиона Норвегия изостава само от Щатите, Китай и Япония в абсолютни числа.

И не се очаква тенденцията да изчезне - правителството предполага, че до 2025 г. в страната вече няма да се продават бензинови или дизелови коли.

Разбира се, бумът нямаше как да се случи без визията и помощта на държавата: собствениците на електрически коли са освободени от редица данъци и такси при покупка и използване на автомобила, зареждат безплатно на станции, изградени от общините, не плащат тол такси и могат да използват бус лентите, за да избягват трафика. И дори пътуват безплатно на фериботите. След всички тези облекчения не е чудно, че норвежците с лека ръка загърбват конвенционалните автомобили, които използват течни горива.

Лидерът на глава от населението в Норвегия е общината Финой, където 281 коли от общо 1 508 са изцяло електрически. Причината е, че те не плащат таксата от 18 долара за тунела, който води към града.

Разбира се, има и един проблем - ако целият свят копира модела на Норвегия, самите норвежци ще се окажат с празни джобове. Страната най-големият в Западна Европа износител на нефт и газ.