Гръцкият туроператор "Музенидис травел" е спрял работа в петък. До българското Министерство на туризма е получено обаждане от туроператора да следи как ще се развива ситуацията. Това обяви пред бТВ зам.-министър на туризма Даниела Стоева.

По думите й, не е обявен фалит, става въпрос за финансови затруднения, фирмата има възможност да се възползва от програми и се търсят варианти със съответните средства да се реши проблемът. От туроператора са сигнализирали в Министерството, че между 18 и 26 юни няма да приема туристи и няма да обработва техни данни, като най-големите настанявания са в събота.

Павлина Илиева, от Бъдеще за туризъм поясни, че 80% от резервациите за Гърция вървят през този турооператор. Пуснали са сигнал, няма обратна връзка, но трябва да се реагира със светкавична бързина, тъй като информацията е, че няма да обслужва туристи до 31 юли, засегнати са активни 1500 резервации на стойност около 300 000 евро. Трябва да изплатят втори път почивката си, обясни тя.

На въпрос как да постъпят българските туристи в случая Стоева поясни, че такива случаи възникват за първи път - фалира огромен турооператор. В бизнеса в днешно време сме изключително застрашени в такива случаи, а инструментите на държавата са да се спазват законите за осигуряване на потребителите, валидни са сроковете за възстановяване на парите.

От своя страна Павлина Иванов коментира програмите на правителството за подкрепа на туроператорите - "Трябва да се обезщетят туристите - 51 млн.лв. има от първия транш до 4%, втори транш до втора програма се опитва да прави контрол на втората програма, това ще доведе до улеснение до туроператорите", смята тя.

Помощите, които се дават по тази линия, не биха компенсирали сегашни загуби, поясни зам.-министърът. Настоящият акт на МС е на база на член от закона за мерките и действията по време на извънредното положение, в нашия мандат изпълняваме тази процедура да се определи редът и критериите по тези средства, категорична е тя.

Става въпрос за държавна помощ по временна рамка на ЕС, те се нотифицират от ЕК и това е необходимо, защото всяка държавна помощ може да наруши балансът, така че държавата трябва да подсигури законосъобразно разходване на тези средства. По първата програма - парите за възстановяване на потребителите, сума може да се ползва за оборотни средства, не можем да дадем пари на някой, който не си е изпълнил законовите задължения, добави зам.-министър Стоева.

Павлина Иванова обаче поиска да се каже колко пари са стигнали до хората, а Стоева отговори, че се правят проверки и при кандидатстване за новата помощ, за да може да се установи дали фирмите са извършили плащането.

Фирмите заявяват колко трябва да се връщат - при първия етап на кандидатстването всеки заявява сумата, която дължи към клиентите, те са задължени и ние сме длъжни да съблюдаваме правата на потребителите. Държавната помощ трябва да осигури баланс на свободния пазар, защото има други хипотези и потребителите не могат да се възползват от държавната помощ, поясни Даниела Стоева.

Павлина Иванова добави, че всички туроператори, които получиха помощ от 4% са върнали до стотинка парите и хората, тъй като са били на вратата им една година. "Има чакащи все още, които нямат възстановени пари, бяха 320 000 души, по груби сметки около 150 000 още чакат да си получат парите една година и се прави едно постановление за предната програма", обясниха от "Бъдеще за туризъм".