Антикорупционният фонд (АКФ) подаде сигнал до министъра на вътрешните работи и Народното събрание за груби нарушения на закона при удълбочаването на Варненското пристанище, изпълнявано от Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), информират от пресцентъра на АКФ.

Според АКФ ДППИ е нарушило Закона за обществените поръчки (ЗОП), като е възложило "ин-хаус" изпълнение на удълбочаването на плавателните канали на държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД (ТСВ ЕАД). ТСВ ЕАД от своя страна превъзлага дейността на частен изпълнител за сумата от 393 милиона лева

Разследването по случая започва журналистът Спас Спасов през 2019 г. по повод решението на правителството на Бойко Борисов да отпусне 220 млн. лева на ДП "Пристанищна инфраструктура" за удълбочаване на плавателния път в цялата акватория на пристанище Варна .

Вместо да организира обществена поръчка ДППИ възлага дейността чрез "ин-хаус възлагане" на "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ ЕАД). Въпросното дружество обаче не извършва и не разполага с капацитет за извършване на драгажни дейности за увеличаване на дълбочината на морски пътища и възложените му услуги не са предмет на неговата дейност. Основната дейност на ТСВ ЕАД е реконструкция на жп пътища, ремонт, текущо поддържане, изкопно-насипни работи за нови жп линии, трамвайни и тролейбусни линии.

Снимка 568642

Източник: АКФ

Поради липсата на капацитет ТСВ ЕАД превъзлага дейността на консорциума "ЕС Билд", като сключва договор на стойност 393 милиона лева, от които до момента са платени почти 370 милиона. Вместо от "ЕС Билд" в крайна сметка дейността във Варненското пристанище е извършена от специализирани руски кораби дълбачки, собственост на компанията "Гидрострой", регистрирана в Калининград. Липсва публична информация за договора, сключен между ТСВ ЕАД и "ЕС Билд", както и за договора между "ЕС Билд" и "Гидрострой". Нещо повече, 100 % държавното ТСВ ЕАД отказва информация за тези договори дори на принципала си - министъра на транспорта.

И ТСВ ЕАД на свой ред нарушава Закона за обществените поръчки, като сключва договор с консорциума "ЕС Билд" отново без да организира обществена поръчка.

Такава проверка е още по-наложителна предвид данните в публичното пространство за това, че липсва техническа възможност за завършване на удълбочаването на канала, съобщават от АКФ. Проектът не включва удълбочаване на входа на канала, при Аспаруховия мост, нито удълбочаване на кейовите места при пристанището, които изискват изготвяне на проекти по брегоукрепване и допълнително финансиране, допълниха от антикорупционния фонд.

"Сезираме министъра на вътрешните работи, като настояваме да бъдат събрани доказателства и да се установи дали са налице нарушения или престъпления във връзка със сочените обстоятелства", заявява Бойко Станкушев, директор на Антикорупционния фонд.

Той добави, че ще бъде сезирана и Сметната палата за извършване на пълен финансов одит.

АКФ е изпратил 15 сигнала за нарушения за 294 милиона лева

АКФ е изпратил 15 сигнала за нарушения за 294 милиона лева

АДФИ е назначила инспекция само по 8 сигнала за 5 години