Как 54 млн. лева в брой за "Хемус" се озовават в склад в Благоевградско и защо прокуратурата не обвини ръководителите на схемата? Тези въпроси задават от Антикорупционния фонд (АКФ) в разследващ материал за аферата с източване и изпиране на мащабната парична сума, предназначена за строителството на автомагистрала (АМ) "Хемус" .

На 30 септември от АКФ обявиха, че през есента на 2023 г. прокурор Ивайло Занев от Софийската градска прокуратура (СГП) е бил готов с обвинителен акт срещу ръководителите на три големи пътностроителни дружества за образуване и ръководене на организирана престъпна група, присвоила парите за "Хемус". Той обаче бил отстранен от разследването заедно с други прокурори преди внасянето на обвинението.

АКФ публикува проекта за обвинителен акт на прокурор Занев. В него са посочени общо деветима обвиняеми. Сред тях са соченият за организатор и ръководител Христо Савев - едноличен собственик на "Грома Холд" ЕООД, Управителят на дружеството Виктор Велев и Маргарита Попиванова, изпълнителен директор на "Европейски пътища". Те са обвинени в ръководене на организираната престъпна група.

Проектът за обвинителен акт проследява пътя на парите, източени чрез мрежа от "кухи" фирми. В периода от 18 юни 2020 г. до 8 септември 2021 г. те са изтеглени в брой чрез 66 броя касови операции и транспортирани в складова база, собственост на "Водно строителство - Благоевград" АД в района на село Зелендол, община Благоевград. Мажоритарен акционер в дружеството е управителят на "Грома Холд" ЕООД Виктор Велев. Не се знае обаче какво се случва с парите впоследствие.

По думите на старши правния експерт в АКФ Андрей Янкулов проектът за обвинителен акт е важен, защото показва, че за ограничен времеви период и сред определени прокурори е съществувала воля за разследване на един от най-скандалните скорошни случаи на отклоняване на публични средства в пътното строителство.

Обвиниха още осем души за източването на АМ "Хемус"

Обвиниха още осем души за източването на АМ "Хемус"

Подсъдимите по случая вече са деветима

Скандалът по случая възникна през юни 2021 г., когато от одит на Сметната палата стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е възложила без обществени поръчки договори за близо 4 млрд. лв. на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД. От своя страна то превъзложило дейностите на частни дружества в нарушение на Закона за обществените поръчки. През ноември същата година от МВР обявиха, че разследват случая. Образувано бе и дело, но с един обвиняем - Борислав Колев. Неговото име присъства и в проекта за обвинителен акт на Ивайло Занев.

Според документа от юни 2020 г. до май 2021 г., "Автомагистрали" изплаща на "Европейски пътища" - АД близо 343 млн. лв. по различни договори. Почти половината от тази сума представлява мащабни авансови плащания за строеж на АМ "Хемус", по който строителни дейности обаче не са извършвани.

На 11 юни 2020 г. "Европейски пътища" получава авансово плащане от близо 95,9 млн. лв. по договор за доставка на строителни материали и изделия, необходими за строителството на Лот 6 от "Хемус", което представлява 86% от стойността на подписания договор.

На 27 август 2020 г. дружеството получава авансово още 48,8 млн. лв. по договор за доставка на строителни материали и изделия, необходими за строителството на Лот 7.1 на "Хемус", което представлява 50% от стойността на договора.

На 11 юни 2020 г. и "Водно строителство - Благоевград" получава сериозен аванс - над 84 млн. лв. за доставка на строителни материали и изделия за "Хемус", лот 5. Преведеният на частното дружество аванс се равнява на 86% от стойността на договора.

Според проекта за обвинителен акт предвидената за присвояване сума от 54 млн. лв. щяла да бъде трансформирана в скрита търговска печалба, формирана от "доставки и влагане на по-малко по количество и по-евтини като качество материали, отколкото било предвидено по проектна документация", от използването на "по-малък технически и човешки ресурс" от заложения, както и от спестяване на разходи за заплати, осигуровки и ДДС.

Изчезналите 60 млн. лв. за АМ "Хемус" стигнали до обикновен човек извън политиката

Изчезналите 60 млн. лв. за АМ "Хемус" стигнали до обикновен човек извън политиката

Лицето на върха на пирамидата е установено, но не е задържано

"Реалните загуби са много повече от посочените като присвоени над 54 млн. лв. Фактът, че в огромната си част строежът на АМ "Хемус" и до днес не е завършен, повдига въпроса за всички суми, превеждани на "Автомагистрали", а оттам на незаконните подизпълнители", подчертава Янкулов. По думите му щетите са не само за бюджета, но и за икономиката на цяла Северна България.

Седмица след първото авансово плащане от "Автомагистрали" за няколко минути част от парите преминават по веригата от мними подизпълнители, за да бъдат изтеглени в брой от обвиняемия Данаил Георгиев, който бил специално вербуван за целта.

Схемата включвала дружествата "Бул строй груп ИГ" ЕООД и "Евро строй кънстръкшън" ЕООД, използвани от "Водно строителство - Благоевград" и "Европейски пътища" като подизпълнители в строителството на обекти с възложители АПИ и "Автомагистрали". От своя страна "Бул строй груп ИГ" и "Евро строй кънстръкшън" пренасочили средствата към четири дружества без служители и реална дейност.

От 18 юни 2020 г. до 8 септември 2021 г., Данаил Георгиев, Тома Янков, Красимир Митриков и Георги Шкендов посещавали почти ежедневно централния клон на "Интернешънъл асет банк" в София, като изтеглили общо 54 097 641.65 лв. 18 пъти те излизали от банката над 1 милион лева, като най-голямата изтеглена на каса сума била на стойност 1,956 млн. лв. Четиримата предавали парите на Борислав Колев и Георги Георгиев, които от своя страна са ги транспортирали до складовата база на "Водно строителство - Благоевград".

"Публикуваният от нас проект за обвинителен акт никога не достига съдебна зала. Можем да тълкуваме това като ясно свидетелство, че ключови институции в България не работят в името на публичния интерес", смятта директорът на АКФ Бойко Станкушев.

Нито ръководството на "Автомагистрали", което предплаща договори за десетки милиони до почти 90%, нито това на АПИ, което е предоставило тези средства чрез процедура по ин-хаус възлагане, са примери за добро управление на публични средства, изтъкват от АКФ.

Обвиняемият за пране на пари от строежа на АМ "Хемус" Борислав Колев вече не е под домашен арест

Обвиняемият за пране на пари от строежа на АМ "Хемус" Борислав Колев вече не е под домашен арест

Максимално допустимият срок на тази мярка за неотклонение е 8 месеца

В отговор на въпроси на Антикорупционния фонд от АПИ потвърждават, че са сключили с "Автомагистрали" два договора по ин-хаус процедури за изграждане на "Хемус" - през декември 2018 г. и декември 2019 г. Първият договор за изграждане на участъци 1 - 6 включително е на стойност 1 140 609 631.01 лв. с ДДС. Вторият е за участъци 7 - 9 и е за 483 388 733.51 лв. с ДДС.

По първия договор са направени три авансови плащания към "Автомагистрали" за общо 667 059 051.30 лв. или близо 59% от цялата сума. По договора от 2019 г. авансовите плащания са две и са за 99% от цялата сума, а не са извършени никакво строително дейности. Петте авансови плащания са направени в периода септември 2019 г. - ноември 2020 г. "Прокуратурата дължи на обществото отговори търсила ли е отговорност от ръководителите на "Автомагистрали" и АПИ и защо в крайна сметка не е предала на съд организатора, ръководителите и участниците в престъпна схема за присвояване на публични средства в размер от над 54 млн. лева", категоричен е Станкушев.

"Продължаваме да очакваме отговори дали е разследвана хипотезата за евентуални политически протекции за Савев, Велев и Попиванова, защо авторът на проекта за обвинителен акт е отстранен от работа по казуса "Хемус" и защо институциите, в лицето на прокуратурата, Върховния касационен съд и Комисията за противодействие на корупцията, са пренебрегнали сигналите за отстраняването му и блокиране на разследването", заявява още той

След разкритията на АКФ от "Да, България" излязоха с позиция, в която се настоява за суздаване на комисия по случая в парламента.

"Разследването "Хемусгейт" на Антикорупционния фонд повдига изключително сериозни въпроси за начина, по който се харчат публични средства, и за поставени чадъри над грабежа на 54 милиона лева от магистрала "Хемус". Подобен род разкрития изискват веднага да се реагира и да се направи временна анкетна комисия от парламента. Като опозиция внасяме искането за такава", посочват от партията.

Според формацията са ултимативно необходими пълна прозрачност, публични изслушвания и търсене на отговорност от всички замесени в аферата.