Българските военновъздушни сили изпитват големи трудности по охрана на въздушното пространство на България, предаде Би Ти Ви.

Поради липса на резервни части дори дежурните изтребители, които охраняват небето ни под командването на НАТО, са заплашени да останат на земята.

За затрудненията потвърди днес и командващият на военновъздушните сили.

В момента за охрана на въздушното пространство имаме само шест МиГ 29, от които не всичките изправни. Другите изтребители - ветераните МиГ 21 не летят поради липса на гуми.

Вината за това положение не е на ВВС или на военното министерство, а на фирмите доставчици, обясни командващият на бойната ни авиация.

Проблемът е, че ако по някаква причина охраната на въздушното пространство се провали това означава, че нарушаваме ангажиментите си към НАТО. Командващият на ВВС разчита, че след ремонт и модернизация на руските МиГ 29 ще ги ползваме до 2030 година.

Те обаче не са съвместими с другите изтребители на НАТО и не могат да участват в бойни мисии на Алианса, какъвто е ангажимента на България след 2012 година. Затова ни трябват нови самолети до 5 години.

Интерес да продават изтребители за България досега са обявили американските компании „Боинг" и „Локхийд Мартин". Те обаче не бяха представени на авиофестивала, открит днес в Пловдив.

В Пловдив бяха показани само новият симулатор на шведската компания „Грипен", която също предлага изтребители и за първи път бе докаран най-новият изтребител на пазара - Юрофайтър, който е производство на четири европейски оръжейни компании.