Идеята за премахване на потребителската такса за нас е само част от предприетата „тактика за реформи".

Това заяви д-р Любомир Киров - председател на Национално сдружение на общо практикуващите лекари (НСОЛ) в България.

Той допълни, че главната цел на тези „реформи" едва ли е подобряване на обслужването в системата на здравеопазването, а по-скоро „усвояване" на около 1 млрд. лева, които ще се влеят в бюджета й след вдигане на здравната вноска.

Д-р Киров заяви, че лекарското съсловия и пациентите не трябва да приемат на доверие недомислени реформаторки идеи, само защото изглежда, че се получава някаква привилегия, както с премахването на потребителска такса.

Д-р Делфина Нуниес каза, че идеята за премахването на таксата, наречена от тях  „социалния експеримент Първанова", търпи развитие във времето, като още от 2005 г. са се правили опити да се прокара тази идея.

Според Нуниес функциите на тази такса са две. Тя регулира разходването на недостатъчния финансов ресурс чрез ограничаване на свръх потреблението на медицинските услуги, втората функция е, че таксата дофинансира, макар и в недостатъчна степен, дейността на лекарите.

Според д-р Нуниес премахването на таксата би довело до няколко проблемни момента.
Единият от тях е повишена посещаемост на определена група граждани, която ще затрудни достъпа на други, също нуждаещи се от медицински услуги - т.нар. листи на чакащите.

Друг проблем е, че ще се влоши качеството на медицинските услуги и ще се създаде корупционна среда и лекарите отново ще бъдат „лошите и корумпираните, които искат пари".

Премахването на таксите ще принуди да се освободи медицински персонал и ще влоши отношенията лекар - пациент.
Според д-р Христо Димитров потребителската такса е работещ механизъм и не е уместно да се премахва.

Според НСОЛ възможни решения са: за прегледите по задължителни програми потребителската такса да се включи в стойността на прегледа, или да се заплаща от пациента, като в последствие бъде осребрявана от съответния фонд; за домашно посещение потребителската такса да бъде завишена примерно на 10% от минималната работна заплата, като се заплаща от пациента, който получава документ с подписа и печата на лекаря.

В последствие, ако осигурителният фонд прецени, че повикването е било основателно, платената сума се осребрява от съответния фонд.

Д-р Димитров допълни, че каквито и промени да се правят: такси, въвеждане на частни здравноосигурителни фондове, постълбово осигуряване и др., трябва да се започне от свиване на основния пакет услуги, заплащани от НЗОК и достатъчно мотивиращо възнаграждение на труда на лекарите.