България продължава да бъде на челно място в Европейския съюз по брой загинали при катастрофи. Въпреки непрестанните уверения и деклариране на намерения от страна на институциите за мерки смъртните случаи на пътя остават един от болезнените и нерешени въпроси. Обърнати към това какво действително трябва да се направи от Българска асоциация на пострадали при катастрофи, Европейски център за транспортни политики, , Сдружение "Автотехнически експерти за пътна безопасност", Асоциация за квалификация на автомобилистите в България , Асоциация "Пътна помощ България" и др. организации организираха онлайн дискусия по въпросите за пътната безопасност. На нея те се обърнаха и изслушаха какви ангажименти поемат кандидатите за 45-то Народно събрание, за да се намалят броят на катастрофите и броят на загинали по пътищата българи.

Само от началото на година до 20 март 69 наши съграждани за загубили живота си в катастрофи, а статистиката на МВР отчита и 1121 ранени при станалите 906 тежки катастрофи.

На онлайн конференцията бяха поканени представителите на политическите партии: БСП, ГЕРБ, Демократична България, Има такъв народ, Изправи се, мутри вън!. ДПС не се отзоваха на поканата.

Крум Дончев от БСП заяви, че по отношение на мерките те са заложили на изграждане на 28 обучителни полигона, които биха спомогнали за обучаващите се шофьори. Според социалистите възпитанието и културата на шофьора е основополагаща при неговото управление. По думите му трябва да се засегне посоката на анализ, но и трябва да има контрол в публичния сектор за изразходването на средства, за да не се допуска корупция. Според него АПИ е статистически буквар на МВР. По думите му загубите от катастрофи са около 2% от БВП. Дончев добави, че от БСП ще заложат още на електрически превозни средства и на подобряване на инфраструктурата .

Росен Желязков от ГЕРБ му опонира с твърдението, че прозрачност в мерките има. Той заяви, че вече е заложена законова наредба за пътната безопасност, а средствата, отделени са вече 6 пъти повече, отколкото за 2018 година. Желязков постави акцент върху 4 елемента: развитието на инфраструктурата, зони за споделено движение, увеличаване на контрола по пътищата, както и увеличаване на паркоместата. Предстои подписване на изменение в Наредба 37. На въпрос дали трябва да има дигитализация при обучението на младите шофьори, Желязков отговори положително. Според него тя е нужна, тъй като това би намалило административната тежест. По темата за създаване на център за подобряване на уменията на шофьорите, Желязков смята, че такъв би могло да има за професионалните шофьори, а създаването на фонд за пътна безопасност, Желязков определи като химера.

Според Петър Славов от "Демократична България" ГЕРБ не трябва да се хвалят с ремонтите по пътищата дори и само защото да се правят ремонти е нещо естествено и нормално. Не е нормално обаче след като 10 години една магистрала е ремонтирана, да се налага наново основен ремонт. Славов даде за пример магистралата край Ловеч, за която са налети милиарди. В тази връзка той заяви, че в поддържането на пътната система трябва да има прозрачност. Той поясни, че глобите на шофьорите за 2020 година са 100 милиона, но какво се е случило с тях, никой не знае. Според Емил Димитров, също от Демократична България, с парите от глоби трябва да се попълва именно Фонда за пътната безопасност. От ДБ ще изискват увеличаване на броя камери по пътищата.

Според Настимир Ананиев от "Изправи се, мутри вън!" основният проблем е в корупцията. Според него, пестенето и укриването на пари са фактор за случващите се катастрофите. Като пример той открои единична мантинела на място, където трябва да има двойна, или дори евтините пътни бои, които се използват, а те са предпоставки за катастрофи. От коалицията предлагат стикер за гражданска отровност, придружител в първите 6 месеца за младите шофьори, както и създаване на състезателни писти за желаещите. Предлагат и публичен регистър, за да се знае кои пари къде отиват. Той посочи, че парите за глоби отиват за нуждите на МВР, а не за подобряване на пътната безопасност.

Според Ананиев трябва да има повече кампании и обучения за шофьорите. "Както на всеки 4 години ние обучаваме хората как да гласуват, така трябва да има кампании и обучения за подобряване на способностите на шофьорите."

Иван Кючуков от "Има такъв народ" заяви, че тяхната партия ще разгледа всички договори свързани с инфраструктурата в страната, защото няма прозрачност и това е предпоставка за шантаж. Нужно е да се наблегне не толкова върху правилата за движение, а върху културата на шофьорите. Нужен е обаче нов закон за движение по пътищата. Трябва да се намери решение затова да се наказват шофьорите на служебни автомобили, както и тези, които са с лизингов автомобил, защото в момента те са недосегаеми.

Подходът е сбъркан, защото ние кърпим инфраструктурата и това е опасно.

По отношение на дигиталното обучение Кючуков изказа позитивно мнение по въпроса. Във връзка с обучителните центрове за шофьори Кючуков каза, че те са необходими, но не трябва да бъдат писти. За финансирането на тези центрове той предложи те да бъдат финансирани от глобите на шофьорите, като това би имало и възпитателен характер.