Помните ли онзи велик призив от времето на първите години на прехода, произнесен от служебния премиер Димитър Попов: За Бога, братя, не купувайте!

След повече от 18 години управляващото мнозинство променя на 180 градуса смисъла на станалата вече крилата фраза. Сега тя звучи така: Изберете българския летен туризъм!

Пръв я пласира премиерът Сергей Станишев, който призова българите да подкрепят родния туризъм, като карат ски до края на този сезон у нас и да почиват на българското Черноморие през лятото.

„В условията на световна финансова криза трябва да се подкрепя българското", каза премиерът миналата събота на хижа „Алеко". Той участва във финала на пилотния проект "Научи се да караш ски" на Българската федерация по ски. Който скоро е ходил по родното Черноморие със сигурност ще си направи своята перефраза: За Бога, братя, бягайте от българския бетон по морето!

Ако не друго финансовата криза би трябвало да научи българския туристически бизнес, че само с ниски оферти, малко над себестойността, и високо качество може да си запълнят многоетажните хотели. Вече не става въпрос дали се предлагат отстъпки от 5 или 10% за ранно записване, а за повече. И което е по-важно - какво ще получи туристът като екстри към пакета си. Защото съседните балкански държави вече ни изпреварват с намаленията си, а за качеството на обслужване да не говорим.

Българският туристически бизнес обаче мисли по друг начин. "Златни пясъци" АД например предвижда повишаване на цените през тази година между 2 и 8%, което става ясно от отчета на компанията, представен на БФБ-София. Най-вероятно по същия начин ще действат и останалите хотелиери в комплекса.

За намаления на цените не се чу нищо и от участниците в Държавно-обществената консултативна комисия по туризъм, ръководена от вицепремиера Ивайло Калфин. Те обсъждаха на 30 март как да бъде спасен летният сезон, тъй като последните изложения в Берлин и Москва показвали, че интересът към България спада значително. Вместо да се търсят работещи решения за повишаване на качеството на услугите и да бъдат привлечени повече туристи, акцентът в разглежданата националната стратегия за устойчиво развитие на сектора до 2013 г. беше поставен върху държавната помощ. За аргумент беше използвана статистиката, според която на летния сезон се падат над две трети от годишните постъпления в туризма, които за миналата година бяха 2.53 млрд. евро.

Стигна се обаче до парадокс - с пари на данъкоплатците държавата да плаща наполовина почивките на чиновниците.

Хотелиерите и туроператорите предлагат да се дават допълнителни безплатни нощувки към закупените пакети, съобщи вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин. Въодушевен, че правителството приема новата им идея, хотелиерският бизнес веднага уточни, че при ваканция от 4 нощувки петата да бъде безплатна, а при 10 - две безплатни. В замяна хотелиерите поискаха делът на държавната помощ да достига до 50% от стойността на пакета. „Средства може да дойдат от фонда на министерства и агенции за храна, облекла и др., в който са заделени около 3% от бюджетите им за заплати", уточни вицепремиерът Калфин.

Според председателя на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин държавната подкрепа е наложителна, тъй като прогнозите за 2009 г. сочат, че приходите може да паднат наполовина спрямо 2008 г. „Заради това е много важно българите да останат да харчат пари на нашето море, а не в Гърция и Турция", присъедини се към призивите и Рагин.

Туроператорите не са оптимисти

Повечето от тях са участвали на последните туристически изложения и въпреки намалелия интерес към България, не смятат, че всичко е загубено, но трябва бързо да се действа в две посоки. Първата са близките държави, защото при криза хората пестят от пътуване. Втората пък е свързана с българските туристи, които вече предпочитат да пътуват в чужбина, защото там им се предлагат изгодни чартърни и пълен ол-инклузив, при това на цени близки или по-ниски от тези в българските летни курорти.

Байко Байков, зам.председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, смята, че след края на летния сезон в най-добрия случай може да се очаква общият спад на чуждестранните туристи да бъде с около 10% спрямо 2008 г. По думите му България не води достатъчно експанзивна рекламна кампания, а средствата, отделени за представяне на продукта ни по света, чрез различни медии и изложения, са недостатъчни.

В началото на годината Държавната агенция по туризъм обяви, че е предвидила около 5.78 млн. лв. за реклама на България като дестинация у нас, а средствата за популяризиране на родния продукт в чужбина да са  2.4 млн. лв. Според Байков административните проблеми, свързани с издаването на визите за руските, сръбските и македонските туристи в тази трудна пазарна конюнктура,  ще окажат много сериозно влияние за спада. В Сърбия и Македония туроператорите са ограничили предлаганите оферти за български дестинации, а тези за Гърция са нараснали, тъй като Атина е улеснила процедурите за туристите.

По-предпазлива в прогнозите си е Василка Панковска, мениджър маркетинг и реклама в „Алма Тур". Тя смята, че тенденцията за намаляване на чуждите туристи в България ще продължи. До момента ранните резервации за Черноморието отбелязват движение нагоре, заради по-изгодните цени, но ситуацията може да наподоби кампанията от последната Нова година. Тогава от 36% ръст на сделките през октомври в края на записванията в навечерието на празника повишението на годишна база е било едва 11%.

По думите на Панкова в момента около 80% от резервациите са за предстоящите празници в началото на май и около Великден, които са направени с ранни записвания.

Относно предстоящата седмична почивка в началото на май очакванията на Калин Тодоров от туристическа агенция „Бохемия" не са много оптимистични, но не са и съвсем песимистични. Той смята, че резервациите ще достигнат нивото от 2008 г. По думите на Тодоров за морски записвания е рано да се правят анализи, най-вече защото още голяма част от хотелите не са излезли с офертите си. Тодоров се учудва защо хората не се възползват от наличните предложения за ранни резервации, тъй като крайният срок за тези записвания е месец.

Подобна пазарна картина очерта и Волен Марков от отдел „Резервации" към „Астрал Холидейз". Компанията очаква засилен интерес на желаещи да почиват през май в Западна Европа, Тунис и Хърватска. За лятото традиционно ще се търсят пакети за турските курорти Анталия и Кушадасъ, които предлагат по-ниски от българските цени.

Сравнение с миналата година хората сега проучват пазара и няма толкова записвания. Посоката на търсене показва, че заради кризата се предпочитат почивки в бази, които са с една звезда по-ниско от избора им през 2008 г, отбеляза Йорданка Цанкова от „Александър Тур".