Главният архитект на Столична община е издал нищожно разрешение за строеж, с което е направен опит да се промени статутът на временна пътна връзка за село Мрамор при строежа на Северна скоростна тангента - строежът е определен като пета категория.

Разрешението за строеж е от 9 октомври 2020 г., като то е част от документацията за свикване на Държавна приемателна комисия за строежа на Софийския околовръстен път. ДНСК е сезирало ВАП за издаденото от главния архитект на СО разрешение за строеж № Б-137/09.10.2020г.

Разрешението е издадено в нарушение на изискванията за компетентност, пълна липса на правно основание и предмет. Това са тежки и радикални пороци, които водят до неговата нищожност, съобщават от ДНСК. Същевременно в ДНСК постъпи и писмо от Върховна административна прокуратура за извършване на проверка на състоянието на пътен възел Западна дъга - Северна скоростна тангента, отбивка за село Мрамор-София. Съгласно ЗУТ по време на строителството могат да се правят временни пътища за нужди, свързани с организация и механизация на строителството, с разрешение на органа, който издава разрешението за строеж.

Нито лев за 10 години не получила ДНСК за контрол на пътното строителство

Нито лев за 10 години не получила ДНСК за контрол на пътното строителство

Сигурността на пътя трябва да я търсим още при самото изграждане

Тези строежи (временни пътища) не представляват самостоятелен обект според ЗУТ. За тях не се издава РС и се премахват непосредствено преди въвеждане в експлоатация на обслужвания от тях основен строеж. В конкретния случай временният път е част от проектната документация към РС № РС-54/29.08.2016г., издадено от министъра на регионалното развитие и благоустройството за обект: "Път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+300", с подобекти: 1. Директно трасе от км 4+033 до км 4+437; 2. Директно трасе от км 4+900 до км 5+920; 3. Пътен възел "Северна скоростна тангента"; 4. Пътен възел "Стефансон"; 5. Улица "Гара Волуяк".

Път II-18 Софийски околовръстен път е Републикански път и само министърът на МРРБ е компетентен да издаде РС. Всяка промяна на този строеж или на предназначението му е от компетентността на министъра, а не на главния архитект на СО. За РС № Б-137/09.10.2020 г. на главния архитект на СО липсва предмет и правно основание за издаването му. В него строежът е определен като пета категория, без да са посочени законовите разпоредби квалифициращи го като такъв. На две места е записано "без СМР", което е в противоречие с текст в същото РС: "разрешава се на Столична община да извърши строително-монтажни работи". От така съставеното РС не става ясна волята на издателя на административния акт по отношение на предмета и не може да се направи преценка какво в действителност е разрешено да се извършва.

Промяна на предназначение по смисъла на ЗУТ се допуска само на самостоятелен строеж или реална част от строеж. Временният път не се въвежда в експлоатация, а подлежи на премахване. Трябва да се отбележи, че в конкретния случай "временната пътна връзка" не съвпада и с предвижданията на действащия подробен устройствен план.