Европейската комисия изпрати днес две мотивирани становища и две официални уведомителни писма до България заради установени нарушения.

Качество на въздуха

Комисията призовава България да премахне пречките пред достъпа до правосъдие във връзка с плановете за качество на въздуха. В тази връзка ЕК изпрати мотивирано становище на България (INFR(2020)2106). Директивата относно качеството на атмосферния въздух (Директива 2008/50/ЕО) изисква, когато бъдат превишени пределно допустимите стойности, определени от ЕС, държавите членки да приемат планове за качеството на въздуха и да определят подходящи мерки, така че периодите на превишаване да бъдат възможно най-кратки. С директивата и с Орхуската конвенция се изисква пряко засегнатите лица и природозащитните организации да имат право да изискват от публичните органи да изготвят план за качеството на въздуха и да оспорват плановете за качеството на въздуха и тяхното съдържание пред националните съдилища.

В становището се посочва, че България не е гарантирала, че природозащитните организации или физическите и юридическите лица имат право да сезират националните съдилища. А именно тази възможност гарантира, че те могат да оспорят липсата на планове за качеството на въздуха или неспособността им за справяне със замърсяването на въздуха.

Припомня се, че Европейската комисия е изпратила официално уведомително писмо на България още през май 2020 г. Освен това окончателно решение на националния съд през 2021 г. потвърди практиката на отказ на достъп до правосъдие по отношение на плановете за качество на въздуха.

България разполага със срок от два месеца, в които да отговори и да предприеме необходимите мерки. В противен случай Комисията може да сезира Съда на Европейския съюз.

Съдът на ЕС реши да не плащаме глоби за мръсен въздух

Съдът на ЕС реши да не плащаме глоби за мръсен въздух

МОСВ информира, че имаме съществен напредък

Морски транспорт

Европейската комисия призова България да спазва правилата на ЕС относно морското оборудване и изпрати мотивирано становище (INFR (2019) 2218).

Правилата на ЕС относно морското оборудване се съдържат в Директивата за морското оборудване (Директива 2014/90/ЕС), която включва общи правила за безопасност на оборудване като спасителни жилетки, системи за почистване на отпадъчни води или радари на борда на корабите, плаващи под знамето на държава от ЕС, с цел също така да се предотврати фалшифицирането им.

Държавите членки трябва да гарантират, че морското оборудване не представлява риск за морската безопасност, здравето или околната среда. България обаче не извършва адекватен надзор на пазара на морско оборудване на борда на корабите, за който отговаря, изтъква ЕК.

Припомня се, че през октомври 2019 г. Комисията е изпратила официално уведомително писмо на България, която все още не е докладвала дейности по надзор на пазара.

България разполага със срок от два месеца, за да отговори и да предприеме необходимите мерки. В противен случай Комисията може да сезира Съда на Европейския съюз.

Борба с изпирането на пари

Комисията призовава България да транспонира правилно Петата директива срещу изпирането на пари. В тази връзка изпрати официално уведомително писмо (INFR(2023)2038).

България е уведомила за пълно транспониране на (Директива (ЕС) 2018/843), но Комисията установила няколко случая на несъответствие на директивата в националното законодателство.

Правилата за противодействие на изпирането на пари са от основно значение за борбата с изпирането на пари и финансирането на тероризма, изтъква ЕК и допълва, че законодателните пропуски в една държава членка имат отражение върху целия ЕС.

В случай, че България не предостави задоволителен отговор в срок от два месеца, Комисията може да изпрати мотивирано становище.

Борба с измамите

Европейската комисия призова България, наред с Полша и Финландия да спазват правилата относно борбата с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза, по наказателноправен ред.

ЕК реши да започне производство за установяване на нарушение, като изпрати официално уведомително писмо на България (INFR(2023)2012).

Посочените правила в (Директива (ЕС) 2017/1371) предпазват бюджета на ЕС чрез хармонизиране на определенията, санкциите, и правилата за компетентност, свързани с измами и други престъпления, засягащи финансовите интереси на ЕС.

Комисията установи няколко проблема със съответствието в България и Полша по отношение на определението за някои престъпления и свързаните с тях наказателни санкции, както и отговорността на юридическите лица за престъпления, извършени в тяхна полза.

България, Полша и Финландия разполагат със срок от два месеца, за да предприемат необходимите мерки за отстраняване на установените от Комисията недостатъци. При липса на задоволителен отговор ЕК може да изпрати мотивирано становище на Полша и България и да сезира Съда на ЕС относно Финландия.