Клиентите на "Олимпик", които са пострадали при пътни инциденти, както и собствениците на полици, които ще получат премията си обратно, ще бъдат компенсирани с приоритет.
Това съобщи пред БНТ Павлос Накузи, временен ликвидатор на фалиралата кипърска застрахователна компания.

В момента се правят изчисления за частта от всяка полица, която клиентите могат да получат обратно. Те ще бъдат завършени до няколко седмици, когато се очаква и решението на съда в Никозия за ликвидацията на "Олимпик".

Застрахователната компания не играе значима роля на кипърския пазар и там името й не е особено популярно, но у нас предизвика истинска буря. Официалната информация от Кипър е ограничена. Нито министърът на финансите Харис Георгиадис, нито застрахователният контролен орган в Никозия, коментират казуса пред местните медии.

Временно упълномощеният ликвидатор Павлос Накузи е единственият кипърски представител, който говори по темата.

"Съществуването и стойността на някои от активите на компанията, описани в счетоводните книги, са под голям въпрос. Одиторите, които са разследвали тези активи, както и реалната им стойност, не са потвърдили същите стойности. Компанията няма способността да изпълнява дългосрочните си финансови задължения заради прекалено ниския си наличен капитал, което довежда до анулирането на лиценза ѝ" - пояснява той.

Всички застраховани в "Олимпик" и претърпели пътно-транспортно произшествие до 17 август, когато фалира компанията, трябва да подходят по обичайния начин за искане на обезщетение. Това означава, че трябва да се обърнат към застрахователя си.

"След като съдът назначи постоянен ликвидатор, всеки пострадал ще трябва под клетва да подаде допълнително потвърждение за своите претенции относно сумата, която компанията му дължи. Междувременно той може да се съгласи на компенсация и е най-добре да се подаде иск до компанията относно инциденти въз основа на застраховането" - съветва ликвидаторът.

Край на гратисния период за ужилените от "Олимпик"

Край на гратисния период за ужилените от "Олимпик"

Катаджиите ще взимат книжки и ще спират коли от движение

При обсъждането на възникналия казус често се пропуска фактът, че има европейска директива, която предоставя законодателна макрорамка за решение. Тя е въведена, както в кипърското, така и в българското законодателство, и има за цел защитата на застрахованите. Чрез нея се улесняват застрахователните отношения в Европейския съюз.

"Законът, който важи, е законът в Кипър, но той е базиран върху европейската директива "Платежоспособност II". Съгласно нормативния акт няма значение дали си българин или кипърец, и двете страни трябва да се третират еднакво. Главният ни принцип е да сме справедливи към кредиторите" - уверява Павлос Накузи.

Онлайн-изданието "Сайпръс мейл", което излиза на английски, информира за неяснота по въпроса фондът на коя държава ще компенсира т.нар. трети лица. Става въпрос за тези, които са станали жертви на произшествие с шофьори, застраховани в "Олимпик".

"Тези лица могат да получат компенсация от гаранционен фонд, вместо да се обръщат към компанията в ликвидация. Единствената подробност за гаранционния фонд, която мога да дам е, че клонът на "Олимпик" в България е платил в българския фонд 16 милиона лева. Има обаче още какво да се уточнява" - коментира временният ликвидатор.

12 септември е датата, на която съдът в Никозия ще обяви "Олимпик" в ликвидация.