Проблемите не са нито нови, нито прости, но последиците от тях ще бъдат катастрофални. Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние вече не могат да бъдат поддържани, ремонтирани. Това заяви вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов от трибуната на Народното събрание.

Той ще информира народните представители за проблеми, които заедно могат да намерят решение. АПИ не може повече да възлага каквито и да е дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа. За това Караджов призова депутатите от НС с предложение да разрешат на АПИ да продължи да ремонтира и поддържа републиканската пътна мрежа по действащите договори преди да се проведат новите конкурсни процедури. "Уверявам ви, че с това предложение не се узаконяват незаконни договори. Договорите са си действащи и в моменти, в резултат на открита състезателна процедура по ЗОП, но са с ограничен предмет и надвишени възлагания. Това не е индулгенция за извършените основни ремонти, а всички текущи и основни договори са обект на щателна ревизия за това какво е извършено и направено. Това не е и признаване на претендиране на изпълнителя суми", подчерта регионалният министър.

Той призова депутатите да помислят за разочарованието на всеки един българин, когато пътуват по пътищата и магистралите в страната. Дори и в този момент, когато си говорим пътят на прохода "Витиня" е блокиран от над 6 километрова опашка от тирове, защото пътят не се ремонтира, изтъкна Караджов.

Гроздан Караджов очаква НС като върховният орган на властта да поеме своя дял от отговорността, за да ми даде възможност да понеса отговорност и да отговоря на обществените очаквания за качествено поддържане на републиканската пътна мрежа.

Меле на АМ "Тракия" край Пловдив - шест катастрофи само за час

Меле на АМ "Тракия" край Пловдив - шест катастрофи само за час

Две жени са в болница

"Не могат да се възлагат дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, предпазни или ограничаващи мрежи. Ако ръководителите на АПИ направят нови възлагания, те ще бъдат изправени пред следната дилема - дали да спазят закона или да го нарушат", изтъкна Караджов.

Според него в периода 2017-2018 г. АПИ е провела 9 открити процедури по ЗОП във връзка с дейности, касаещи поддръжката на републиканската пътна мрежа. Договорите за текущ ремонт и поддръжка са с надхвърлен обем и недействителност на възлаганията извършени над прогнозата им стойност, посочи Караджов. Действащите договори за текущ ремонт и поддръжка били прекратени предсрочно и се направили нови процедури за текущ ремонт и поддръжка. От средата на октомври до началото на декември 2021 в изпълнения на предложенията на работната група са подписани 39 споразумения за частично прекратяване на договорите.

За периода след 13 декември 2021 г. до днес са възлагани единствено и само дейности по зимно поддръжка на републиканската мрежа и ремонтно възстановителни работи по аварийни ситуации. Зимната поддръжка тази година приключи на 1 април. Вече почти нищо извън аварийно възстановителни дейности не може да се възлага, отбеляза Караджов.

Оформят се три сериозни проблема, за които Караджов може да предложи решения. Две седмици след приемането на държавния бюджет АПИ обяви нови 7 процедури за избор на изпълнители и най-ранната възможна дата за обявяване на изпълнител е през месец юли, ако няма обжалване пред КЗК и ВАС. Тогава ще се стигне до прекратяване на поддръжката на републиканската пътна мрежа преди да са избрани новите изпълнителни и новите договори.

Втори проблем - описаните недовършени дейности засягат 278 недовършени обекти, магистрали, пътища, тунели и мостове. Възобновяването може да стане чрез решение на НС, с което да се даде възможност на АПИ да довърши обектите.

Трети проблем - големият размер на сумите по признатите споразумения за извършени дейности доведе до социално напрежение. АПИ се нуждае от подкрепата на НС за полагане на пътни знаци и полагане на хоризонтална подготовка.