До края на седмицата автоинструкторите и автошколите ще излязат с разписани конкретни предложения, които ще бъдат представени в Министерство на транспорта.

Днес сутринта се проведе национална среща в околностите на София, на която са се обсъждали такива конкретни предложения от страна на бранша.

Тъй като до този момент искания и жалбите на представителите на брашна винаги са оставали без внимание, организаторите на днешната среща заявяват, че ако в десет дневен срок не получат обратна връзка ще предприемат ефективни протестни действия.

Според автоинструкторите и автошколите е необходимо е да има разделение между разрешителната, контролната и изпитната дейност. Съсредоточаването им в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е предпоставка за корупция, административен произвол, рекет и некомпетентност. Те настояват и да се увеличат заплатите на служителите от Автомобилна администрация, които провеждат изпитите, за да се намалят предпоставките за корупция.

Закупуването на "бели автомобили", според автоинструкторите и автошколите, би било поредната неефективна мярка, която ще доведе до ненужното харчене на бюджетни средства. Те отхвърлят като основателен и основният аргумент за въвеждането им - че на автомобилите ще бъдат монтирани датчици, които да показват дали инструктора помага на курсистите с натискане на педали и камери, които да заснемат изпита.
Тези датчици и камери вече ги има в учебните автомобили, с които се извършват изпитите и в момента, а за помагане от страна на инструктора не може и да става дума, тъй като изпитващия седи на седалката до курсиста.

Автошколите се обединяват в защита на курсистите - за да не бъдат подлагани на стрес по време на изпита, като бъдат изпитвани на автомобил, различен от този, на който са се обучавали.

От друга страна инвестициите, които ще трябва да бъдат направени от фирмите, за да подменят автопарка с учебни автомобили, които да отговарят на закупените "бели" от министерството, биха били непосилни.

От бранша алармират, че инвестициите, породени от всяка една промяна, разпоредена от министерството, се обезсмисля с всяка следваща, като за пример посочват цялата серия от промени в правилата за изпитване от последните години:

Автошколите припомнят, че първо са били принудени да оборудват учебните кабинети с камери и монитори извън залата, на които да може да се следи както в ИА "АА", чрез камерите, така и извън залата на мониторите, които излъчват изпита.

После министерството е закупило куфарчета с таблети, за да бъдат провеждани изпитите онлайн.

Трето, изпитите бяха изнесени в т.н. "белите стаички" и цялата инвестиция, направена както от бранша, така и от нас като данъкоплатци е отишла на вятъра.

Четвърто - в момента изпита по теория се превежда в ИА "АА" и се контролира от същите, което прави корупцията безконтролна.

С предлаганите нови промени, въпросът "Кой контролира контролиращите" и кой плаща за всичко това става още по-чувствителен, а как се бори корупцията, като всичко се съсредоточава на едно място, без каквито и да е възможности за контрол или санкция от външна страна остава енигма, се посочва в позицията съгласувана днес.

Браншът посочи и друг проблем, който изисква внимание и спешно разрешаване и е свързан със създадените условия за неспазване на Наредба №38, която дава възможност да бъдат провеждани изпити и в учебните центрове. От автошколите имат право да запазят платени дати за провеждане на изпит в учебния център, а в момента изпити се провеждат само и единствено в ИА "АА" и само в определени дни, което бави обучаемите, които не могат да се явят на изпит след приключване на обучението и да придобият своевременно правоспособност за управление на МПС.

Представителите на автошколите декларират, че протягат ръка за диалог в името на по-добрите резултати в обучението, които ще намалят и катастрофите по пътищата: "Готови сме за експертен и ефективен диалог с министъра, неговите експерти, народните представители и всички институции и граждански организации за необходимите и работещи промени в системата на обучение, провеждане на изпити и оценка на бъдещите водачи на МПС.". Наред с това, започва работа по създаване на национална камара за обучение в транспорта, в която да членуват съюзи и частни фирми. Целта е да има максимално широко представяне на територията на цялата страна.