Малкият бизнес в България и Европа е готов за дигитализация и AI, но се нуждае от ясни насоки. Това показва проучване, проведено от team.blue в сътрудничество с SuperHosting, водещ доставчик на дигитални решения в Европа, сред 8 200 фирми в Европа, от които 2240 български.
Повечето анкетирани са малки или микропредприятия - около 53 % са самостоятелно заети, а още 31 % работят в екипи от 2 до 9 души. Включени са и средни и големи организации, което позволява да се проследи как степента на дигитализация се променя според мащаба на бизнеса.
Според изследването много компании са мотивирани да използват дигитални и AI инструменти, но това, което ги спира, не е липсата на желание, а несигурност.
Докладът показва, че малкият бизнес е претоварен от множеството дигитални възможности. Резултатите за Европа сочат, че:
- 30% от малките предприятия не знаят кои дигитални инструменти да използват
- 26% споделят, че им липсват дигитални умения или увереност
- 1 от 5 посочва липсата на време и ресурси като основна бариера
Повече от една четвърт от респондентите казват, че им липсват умения или знания, за да започнат. При компаниите с по-дълга история разликата е още по-изразена - нежеланието да внедрят AI надхвърля 60% сред дружествата с над 10 годишна дейност. Малките бизнеси в Европа са претоварени от огромния обем дигитални възможности и решения. Мнозина споделят, че дигиталните технологии изглеждат сложни и времеемки, като един на всеки пет посочва липсата на време или ресурси като пречка. Средно малките бизнеси оценяват увереността си в избора и използването на дигитални инструменти с едва 6 от 10.
В България, подобно на европейските малки предприятия, близо една 25% от анкетираните фирми признават, че не са сигурни какви дигитални инструменти да използват. Дефицитът на знания и умения също е водеща тема, но при българските респонденти този дял е 18%. Ограничените ресурси също са изведени като фактор за българските компании - 20%. Увереността при избора на дигитални инструменти остава умерена и у нас, близка до общоевропейската оценка.
В доклада се посочва още, че въвеждането на AI набира темпо, но липсата на доверие и яснота спъват бизнеса.
Близо един на всеки пет бизнеса използва изкуствения интелект активно, а една трета експериментира с него. Въпреки това една четвърт от компаниите, участвали в проучването заявяват, че нямат намерение да използват AI. Тази нагласа е особено изразена сред по-дълго опериращите и утвърдени компании - 60%. Недоверието остава ключова пречка - почти половината участници имат по-малко доверие в AI решения в сравнение с работа, извършена от реален човек. Причините за това са опасения за сигурността на данните, достоверността на информацията и запазването на стила на бранда.
Интересно е, че макар над половината да вярват, че AI ще ги направи по-конкурентоспособни, повече от 22% споделят, че все още не знаят достатъчно, за да използват уверено подобни инструменти.
В България 19 % от компаниите използват AI широко, 23 % - в ограничен обем; 21 % планират въвеждането му, докато 19 % нямат намерение да адаптират тези технологии в работните си процеси. Тези резултати са подобни на тези в европейските държави, където около 20% ползват AI широко, една трета експериментират с приложението на AI, а една четвърт все още не планират внедряване в работните процеси.
В доклада се заключва, че най-голямата нужда на малките компании не е от още технологии, а от по-ясна и достъпна подкрепа: 26% заявяват, че нямат нужните умения или знания в тази област. Половината от анкетираните смятат, че насоките на всяка стъпка от процеса ще им помогнат да надградят дигиталните си умения, докато 42% имат нужда от съвет кои инструменти да използват, а 38% биха оценили обучения и практически уъркшопи.
Нагласите към AI в България са по-умерени: 32 % вярват, че AI ще направи бизнеса им по-конкурентен, 17 % - са силно убедени в ефекта му, а 15 % все още се колебаят дали ще донесе реална стойност. Това е сигнал за нуждата от ясна комуникация за ползите и рисковете при AI.
На въпроса каква подкрепа им е най-необходима, 25 % от българските компании посочват нужда от съвет кои инструменти да изберат, 25 % търсят подробни указания стъпка по стъпка, а 19 % - обучения. Останалите акцентират върху по-добри условия като цени, добри практики, примери от реални компании и партньорства.
USD
CHF
EUR
GBP