По-добри табели, за да заобикаля центъра на София тежкотоварният трафик, по-добра инфраструктура и по-добре обмислени данъци и контрол - това може да подобри качеството на въздуха в големите градове. В момента това, което се прави, не е добре обмислено и на практика ще ощети повече хората, отколкото да подпомогне качеството на живот.

Такова мнение изрази Емил Николов, изпълнителен директор на асоциация "Активни потребители". От Асоциацията предлагат да се обсъдят конкретни дългосрочни и краткосрочни мерки за траен ефект, като очакват по темата също така и разработка на Световната банка.

На кръгла маса в БТА Николов разкритикува увеличението на данъка върху по-старите автомобили, като неефективна мярка, тъй като в него не се отчита горивото, което реално се използва. Така най-незамърсяващите околната среда автомобили - тези с газови уредби - също ще заплащат данък като за бензинови или дизелови.

Този данък няма да промени много автопарка в страната, който е изключително стар, средно 19-годишен, а според Николов и ще продължи да старее.

България продължава да внася стари дизелови автомобили

България продължава да внася стари дизелови автомобили

За година броят им е нараснал с 30 000

Данъците се повишават като процентна стойност около 15% при старите автомобили. Намаление на данъка се отчита при ползването на нови и мощни автомобили.

От Асоциацията правят предложение в новия закон за местните данъци и такси с 50% да намалее данъкът на коли, които фабрично са категоризирани като бензин или дизел, а фактически са на метан или пропанбутан, което в градска среда намалява отрицателния ефект върху въздуха и гражданите.

Като неефективен аргумент за високата цена Емил Николов посочи и електромобилите, тъй като само след 7-8 години те се изплащат, но на този етап няма достатъчно изградени колонки за зареждане.

Национален доверителен екофонд прилага в административни звена инвестиционна програма за климата, в която обикновените граждани не са включени. По нея се получават премии в размер от 3 000 до 20 000лв, обясниха от Асоциацията.

Общата субсидия в Румъния е над 11 000 евро, а във Франция отстъпката от покупната цена за електромобили е до 6 300 евро. Във Великобритания субсидията достига 4 500 паунда. В Норвегия електромобилите са освободени от мита и ДДС.

Замърсителят плаща - това според Николов трябва да е основна част от политиката.

Според Николов има три пропуснати фактора в подготовката на закона. Това са газовите автомобили, които замърсяват най-малко, а ще плащат наравно с дизеловите превозни средства. Отстъплението, свързано с катализаторите. В този случай автомобилите разполагат с необходимите европейски сертификати, но се движат без катализатор.

Николов постави акцент и върху мощността на хибридните автомобили - два двигателя, електрически и двигател с вътрешно горене. Реално замърсяването е само от един от тях, но ще се облага и електрическият двигател, който не създава емисии. Освен субсидии е възможно да бъдат въведени привилегии като каране в бусленти и улеснение при паркиране.

Годишните технически прегледи, според Емил Николов, също не са ефективни, като броят на върнатите автомобили заради емисии е нищожен.

Той коментира, че излязла кола от пункт да ГТП, видимо замърсяваща въздуха, не може да бъде санкционирана от КАТ.

Емил Николов заяви и че за подобряване на качеството на въздуха в страната и големите градове са необходими мерки за извеждане на трафика от най-проблемните зони. Чрез изграждането на инфраструктура може да бъде решен този проблем, но могат да се направят и малки стъпки в краткосрочен план. "Липсата на тангента моментално връща трафика в града и в неговия център", подчерта Николов. По думите му, тангентата трябва да има пет или шест възела.

Освен това табелите на входа на столицата би следвало да бъдат по-ясни, за да не се налага транзитното преминаване на чужди автомобили през центъра на София. 

Електоралните последици от евентуални рестрикции ще бъдат големи, коментира Храбрин Иванчев от Асоциация на автомобилните производители. Средната възраст на автопарка в Европа е 10 години. "В София има регистрирани 800 000 автомобила, вследствие на което всички градинки са заети от автомобили", допълни той. Според него компонентът за възраст на автомобилите трябва да отпадне. Такъв за автобуси и камиони не съществува, обясни той.

Понеже няма пазар, никой няма да строи зарядни станции, а няма станции, защото в масата си потребителите не се насочват към електромобили.

От асоциацията отбелязаха, че липсва политическа воля за контрол и управление на автопарка чрез данъците.

Обещаните електробуси пристигнаха в София

Обещаните електробуси пристигнаха в София

От ноември столичани ще пътуват в 20 нови електрически возила