Министерството на образованието и науката (МОН) пусна платформата "Подкрепи ме" за децата със специални образователни потребности (СОП), родителите и учителите им. Платформата се отнася за деца със зрителни, слухови, физически, езикови, емоционални, поведенчески и други увреждания, включително и аутисти и деца със синдром на Даун. Платформата е създадена след началото на пандемията от коронавирус.

"Педагогическите специалисти, работещи с деца със специални потребности, ясно идентифицираха нуждата от допълнителна онлайн подкрепа, както за децата, така и за самите професионалисти и родители. За да отговори на тази нужда, УНИЦЕФ, в партньорство с Министерство на образованието и науката и Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование - София-град, инициирахме създаването на подходящи и достъпни ресурси, обединени на онлайн интерактивна платформа "Подкрепи ме", са мотивите на МОН.

Обучават почти 3000 деца със СОП чрез нови технологии

Обучават почти 3000 деца със СОП чрез нови технологии

Компютър, който се командва с поглед и магнитни дъски

Платформата е разделена на секции, от които могат да се теглят както съвети, така и ресурси за обучение. В секция "Обучение" специалисти, учители и родители могат да намерят обучителни и методически ресурси, безплатни уебинари, с които да подобрят своите знания и умения по теми, свързани с детското развитие и приобщаващото образование. Там се намират и методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание, учебни помагала за приобщаващо образование, отнасящи се за родители и учители. Сред помощните средства има и психомоторни игри и техники.

Интересна част представлява секцията "Мастърклас за развитие", както и образователните ресурси, които включват четене и писане за математика, природни науки, творчество, животни, професии, гатанки, рисуване с цифри. Целта на работните листа е да обогатят активния речник на детето, като акцентират върху основни понятия на тема "Зима". Заложените задачи са за упражняване на правилно произношение и изписване на всяка дума, съотнасяне на дума към картинно изображение, критично мислене.

В секция "Творчески ресурси" има занимания за реч, моторика, игри. Представена е и секция "Вдъхнови се", в която има видеа на деца с проблеми, които разказват "истории на успеха" в сферата на образованието, пазара на труда, социализацията.

Едва 11,5% от детските градини са провеждали занимания от дистанция без проблеми

Едва 11,5% от детските градини са провеждали занимания от дистанция без проблеми

Сериозно пострадали от пандемията са децата със специални образователни потребности

Част от ресурсите в системата са публично достъпни, а други, които са по-специализрани, изискват подаване на заявка от страна на родителя. Всички ресурси в платформата са безплатни. Родител, чието дете има нужда от такъв допълнителен ресурс, може да подаде заявка за Програма за развитие, която допълва подкрепата, която то получава в детската градина или училището. Програмата за развитие е съобразена с индивидуалните нужди на детето и включва пакет от ресурси от платформата - подбрани от специалист на база потребностите на всяко дете.

Платформата "Подкрепи ме" цели и по-ефективно сътрудничество между семейството и педагогическите специалисти, подкрепящи детето, като дава възможност всички те да бъдат свързани и да проследяват заедно напредъка на детето по програмата му за развитие. Работи се с кинезитерапвет, психолог, логопед рехабилитатор на слуха и говора.