Над 440 000 обаждания са получени на националната телефонна линия за деца на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) за 5-те години от старта й на 14 октомври 2009 г. Това съобщават от агенцията. Днес денонощният телефон 116 111 празнува своя 5-ти рожден ден.
Предоставените консултации по различните проблеми на младите хора са над 88 000. Близо 77 000 от тях са с деца, а останалите - с родители и други пълнолетни. Благодарение на навременно подадени сигнали на телефон 116 111 от насилие и неподходящи условия за живот (в обори, бараки и др.) са били спасени десетки момчета и момичета.
Според статистиката с линията се свързват предимно тийнейджъри. Те споделят типични за тяхната възраст и развитие проблеми: любовни връзки, взаимоотношения с връстници, семейни и училищни проблеми, различни свои страхове и източници на тревожност, посочват от агенцията.
При всеки разговор консултантите на телефон 116 111 преценяват какъв е рискът за обаждащото се дете и веднага подават информацията към органите за закрила на детето (отделите „Закрила на детето", полиция). Над 1600 сигнала са били подадени за изминалите пет години. Те са касаели основно физическо и психическо насилие, както и за неглижиране. Оказва се, че не малка част от тежките случаи, които изискват намеса на органите по закрила, са от малки градове или села.
С линията често се свързват и родители и други пълнолетни граждани, търсещи помощ във връзка с проблеми на децата. Те търсят информация, насочване. Много са и случаите, в които искат да съобщят за риск или за нарушаване на правата на детето. Това е трайна тенденция, която сочи все по-високо гражданско съзнание, стремеж да се прекратят действията, нарушаващи правата на децата или накърняващи тяхното достойнство, коментират от Държавната агенция за закрила на детето.
От там отчитат още, че подобна ангажираност е много важна в случаи, в които самите деца няма как сами да потърсят помощ, защото са твърде малки или пък са в ситуация, в която не осъзнават, че са жертви на злоупотреба - например, когато са използвани за просия.
От ДАЗД припомнят, че националната телефонна линия за деца предоставя консултиране, информиране и помощ по всякакви въпроси и проблеми, свързани с деца. На телефон 116 111 момчетата и момичетата могат безплатно и анонимно да разговарят за своите проблеми със специалисти - детски и клинични психолози, социални педагози, социални работници. Те имат възможност да споделят какво ги вълнува, да получат емоционална подкрепа и да обсъдят възможни решения за своите проблеми.
На родителите линията предоставя възможност да обсъждат различни развитийни проблеми на своите деца, конфликти, мъчителни обрати в живота на семейството като раздяла или развод, подчертават експертите.