По време на поредната месечна среща между началниците на регионалните инспекторати и министъра на образованието Даниел Вълчев са били дискутирани основно три теми: външното оценяване в края на 4 и 5 клас, новите моменти свързани с изпитите след завършен 7 и 8 клас и организацията на държавните зрелостни изпити.

Това съобщи след срещата директорът на дирекция "Политика в общественото образование" към МОН Елка Костадинова.
Във връзка с изпитните тестове за външно оценяване след 4 и 5 клас (миналата година имаше само за 4 клас, а в началото на тази учебна година стана ясно, че ще има и за  4 и за 5 клас), които обхващат целите випуски (т.е. около 70 000 деца на випуск) Костадинова обяви датите за провеждането им:

  • 13 май- БЕЛ
  • 14 май- -математика
  • 15 май- човек и природа/ човек и общество
  • 16 май- история и цивилизация( 5 клас)
  • 17 май- география
  • 20 май - първи  чужд език

4 клас ще държат 4 теста, а 5 клас- 6.

Оценява се с точки - всеки верен отговор носи 1 точка.

Всички ученици от държавните и частните училища ще държат тези тестове, като Елка Костадинова поясни, че ще се създаде възможност по този метод да бъдат проверени и знанията на учениците със специални потребности.


Всички изпити ще започнат едновременно в цялата страна - точно в 10:00 и ще бъдат с продължителност един учебен час, т.е.  както следва - 40 мин. за 4 клас и 45 мин. за 5ти.
Задно с теста от 20 въпроса учениците от 4 клас ще пишат и диктовка, а учениците от 5 клас ще имат 25 тестови въпроса и кратък преразказ.

Всички работи ще бъдат оценявани от друг учител по същия предмет от същото училище (ако няма още един такъв учител, тогава съответния регионален инспекторат ще назначава учител).

От дирекция "Политика в общественото образование" поясниха, че средствата които ще бъдат заделени за провеждането на тези проверяващи тестове няма да ощетят нито бюджета на МОН, нито на регионалните инспекторати.

От там припомниха, че резултатите имат информационна цел за учителите и директорите, за да диагностицират пропуските на всеки отделен ученик, за да може те да бъдат коригирани за в бъдеще и за МОН - за да може да бъде отчетено на национално равнище в коя област са най-слаби учениците.
За миналата година най- ниски резултати учениците са постигнали на диктовката.

Оценките на днешните петокласници на преразказа ще бъдат показателни до колко се е повишила езиковата им култура за 1 година.

Костадинова уточни, че подобно външно оценяване може да бъде провеждано по всяко време от МОН, от регионалните инспекторати или от отделните училища.

Новото при изпитите след 7 клас е, че учениците, които са класирани на 1, 2, 3 място на Националните състезания по математика и български език и литература ще могат да ползват оценката си от състезанието за входна оценка в гимназиите.