Мобилните оператори ще изчакат да получат официалната заповед на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялна търговска практика, свързана с планираната индексация. Едва след получаването на тази заповед и съответно запознаване със съдържанието, ще се реши за последващи стъпки. Това заявяват от "Теленор България" след обявеното становище на вицепремиера и министър на Икономиката и индустрията Корнелия Нинова и публикуваното съобщение на страницата на Комисия за защита на потребителите (КЗП).
От компанията изразяват обаче становището, изпратено и до омбудсмана днес, че взимането на решението за индексация на цените на услугите е поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачването на цените на електроенергия, горива, различни продукти и услуги на пазара, а и на вносните компоненти, които се влагат при изграждане и модернизиране на мрежата.
От "Теленор" уверяват, че решението за индексация е взето след проучване на практиките на пазара на телекомуникационни услуги в Европа, където индексация на цените на мобилните услуги е обичайна практика. А било видно и от потребителската кошница, изследвана от НСИ при определяне средногодишния индекс на потребителските цени, че единствено цената на електронните съобщителни услуги през последните 18 месеца е продължавала да пада.
Те подчертават, че в интерес на потребителите е взето решението да се отложи прилагането на инфлационния индекс за 2020 г. и да го приложат през февруари, заедно с този за 2021 г., като по този начин считат че индексацията е максимално щадяща за клиентите ни. Индексацията ще се отрази във фактурата на настоящите клиенти след 05.02.2022 г.
Очакват индексацията да е около 5% и обясняват как е формирана:
- За 2021 г. индексацията се извършва, като се прилага средногодишният индекс на потребителските цени (ИПЦ), публикуван от Национален статистически институт (НСИ) за 2020 г., който е в размер на 1.7%.
- В началото на следващата календарна година, "Теленор България" ще индексира месечните абонаменти с ИПЦ за 2021г., чийто прогнозен размер към момента е около 3.3%. Веднага след като Националният статистически институт публикува размера на средния годишен индекс на потребителските цени (СГП) за 2021 г., което публикуване се очаква в средата на януари 2022 г., Теленор България ще информира потребителите си за точния му размер.
За 50% от клиентската ни база тази промяна ще бъде в размер на по-малко от 1 лев с ДДС.
Индексацията се извършва в съответствие със сключените с потребителите индивидуални договори, които предвиждат, че "Теленор България" има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно, с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени, за предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура след индексирането. "До този момент "Теленор България" не се е възползвала от правото да индексира цените, но нарастването на оперативните ни разходи в пъти, което отчитаме от старта на пандемията и особено през последните няколко месеца, наложи взимането на това нелеко решение."
От компанията посочват и че в тежката ситуация на пандемия, са запазили броя на служителите си, продължили са да разчитат на всички свои местните доставчици и подизпълнители, а и като голям работодател и корпоративен данъкоплатец, Теленор България продължава да дава своя принос за развитие на българската икономика.
От А1 България също излязоха с позиция, в която подчертават, че действията им са комуникационна кампания, а решението за отразяване на индексацията за 2020 г. в месечните сметки за първото тримесечие на 2022 г. е в интерес на потребителите. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките. Освен това така и месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите.
Също така предупреждават и че ако Комисия за защита на потребителите настоява да се приложи веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени.
Индексирането на таксите се налага от увеличаването на разходите на самите оператори.
Компанията гарантира, че винаги е спазвала стриктно законите и регулациите, като е водила прозрачен диалог с институциите и държавните органи, а индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание.
От А1 прилагат и примерна таблица.

Източник: news.bg
ilian-mavrov
на 24.12.2021 в 08:13:21 #1Нищо старо не е забравено, нищо ново не е научено! Баце и той така забраняваше от 1 лице ед. число.Тия "новите ще забраняват "колективно". Има истинска "промяна"! Да живей, живей труда!