Налице са всички технически и организационни условия тол системата да стартира от 1 март. Това увери проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ при представянето на философията и същността на Електронната система на пътните такси в България.

Целта на тол системата не е да има глоби и санции, а работата в настоящия момент е насочена да се отговори на всички въпроси, подходи, методи и форми, с които всеки един може да намери място и избор на таксуване, обясни Асенов.

Реализацията на проекта има за цел да промени модела на таксуване и да го доведе до основните форми за това, който ползва и руши пътната инфраструктура - да плаща. В следващите години с въвеждане на тол системата моделът ще бъде променен, стана ясно от думите му.

В бъдеще развитието на модела на пътно таксуване ще бъде насочено към това да бъдат подобрени пътищата, да станат по-безопасни. Олег Асенов посочи, че с въвеждането на тол системата България става част от едно европейско семейство на държави, които са въвели така наречената GNSS система.

АПИ очаква около 450 млн. лв. печалба годишно от тол такси

АПИ очаква около 450 млн. лв. печалба годишно от тол такси

Това са около 50% от нужните средства за финансиране на пътната инфраструктура

Един от начините за закупуване на тол системата е автоматичното таксуване, при което е необходимо съответната фирма да има сключени договори с един от двамата национални доставчици. От средата на месеца ще стартират процедурата и процесът за таксуване с бордови устройства и GPS тракети, поясни Олег Асенов.

С въвеждането на тол системата ще бъде въведена и така наречената "маршрутна карта". С нея предварително ще бъде избиран маршрута, ще може да бъде изчислена пътната такса, да бъде заплатена и от кога да бъде активна. Картата ще бъде валидна 24 часа.

С въвеждането на електронните винетки имало картина колко пътни превозни средства се движат на територията на България. За това проф. Асенов иска с началото на тол системата пътните превозни средства в големия си процент да бъдат оборудвани с бордови устройства и GPS тракери да бъдат интегрирани в системата.

Така представените обяснения предизвикаха недоволството на превозвачите. Ако по някаква инцидентна причина не бъде използвана пътната карта, от АПИ вече са създали възможност да осигурят пропускане без правоприлагане по предварително обявените обходни маршурти. След приключване на "инцидента" се възстановява нормалния начин на функциониране на системата, обясни проф. Асенов във връзка с притеснението на превозвачите.

Борисов и превозвачите се разбраха за тол системата
Обновена

Борисов и превозвачите се разбраха за тол системата

Тя ще стартира на 1 март с предложените от превозвачите тарифи

Инженер Николай Нечев от Българското обединение на шофьорите коментира, че ако за АПИ е предизвикателство създаването на тол системата, то за бранша е въпрос на оцеляване. В отговор Асенов заяви, че със закупуването на маршуртната карта ще се даде възможност на бизнеса за реална оценка на разходите за пътуване.

"С въвеждането на тези реформи транспортните фирми стават по-ефективни. Аз мисля, че българинът е умен човек и може да си направи сметката, а когато му се даде един инструмент да си направи сметката, ще го направи. Целта на реформата е не да убива някой, а да създаде реформа за по-добри пътища", каза проф. Олег Асенов.

По думите му пътната такса е за пътища, по които пътните превозни средства преминават. Когато се опитваме да поставим проблема, трябва да го поставим в истинския му вид и в неговия образ, настоя той.

Проф. Олег Асенов увери, че превозвачите няма да плащат за път, който го няма. Ако се декларира различен екологичен клас, тогава става въпрос за нарушение. Всеки, който не е вписан в талона, трябва да има сертификат и надлежно заверено копие от сертификата, обясни той.

По отношение на тонажа проф. Асенов отбеляза, че е разработен сценарий, чрез който от АПИ са направили постъпление да си възвърнат собствеността там, където са били старите кантари, за да се осигури възможност на службите ефективно да измерват товара.

Започват тестовете на тол системата чрез бордови устройства 

Започват тестовете на тол системата чрез бордови устройства 

Най-скъпо ще плащат камионите над 12 тона със стари двигатели

По отношене на всички специализирани машини от АПИ ще консултират всеки, който има такава машина. Всички машини, които са регистрирани по Закона за земеделските машини, не попадат в обхвата на тол системата, но за всички други ще трябват консултации и обяснения, посочи проф. Асенов.

Освен това от АПИ са поискали от всеки доставчик да осигури информиране на водача и собственика при проблем с бордовото устройство чрез SMS. "Нито един допълнителен разход не е въведен при формирането на пътните такси", увери проф. Олег Асенов.

Той повтори още веднъж, че работата на тол контрола е да бъде сведена до това да е превантивен орган, който да напомня, че пътното таксуване в България вече е въведено, то е платено по двата основни метода, за които говорим.

Превозвачите заявиха, че тук не е Швейцария и Финландия, за да повярват на това, което обясни проф. Олег Асенов за въвеждането на тол системата.

Проф. Асенов посочи, че транзитният трафик да бъде таксуван така, както биват таксувани българите в другите държави. "Системата тръгва на 1 март. Две мнения няма", отговори той на зададен въпрос от страна на бранша какво ще се случи, ако системата не тръгне в началото на март месец.

При евентуален технически проблем при точките за таксуване на маршуртна карта проф. Асенов заяви, че това нещо е предвидено и са осигурени достатъчно възможности за нейното закупуване. Разработен е сценарий за всяка входна точка в държавата, за да бъдат хората информирани и да знаят. Опитваме се да мислим, все едно сме в обувките на другите хора", отсече проф. Асенов.

В момента тол системата се таксува на тарифата, на която е била преди. В момента, в който тарифата мине през Министерския съвет, тя ще бъде сменена. Подготвени са всички допълнителни документи да може максимално бързо да влезе в МС.