С 16% са намалели смъртните случаи по пътищата в България за 2023 г. спрямо 2019 г. Въпреки това "черната статистика" у нас продължава да е на високи нива.
Това сочи нов анализ, публикуван от Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC).
Трябва да продължат и дори да се увеличат системните усилия на българските институции за повишаване безопасността на движението по пътищата, за да може да постигнем европейската цел за нула смъртни случаи по пътищата през 2050 г.
Според данните през изминалата 2023 г. е имало 20 418 смъртни случая по пътищата на ЕС. Това показва, че смъртните случаи по европейските пътища са намалели само с 1% в сравнение с 2022 г. За постигане на целта на ЕС за 50% намаление на смъртните случаи на пътя до 2030 г. е необходим годишен спад с поне 6.1%.
След европейските избори миналата седмица ETSC призовава за създаването на агенция на ЕС за пътна безопасност със специфични правомощия, сред които да бъде разследването на пътнотранспортни произшествия. Към момента няма орган на европейско ниво, който да е специализиран в подобни разследвания на пътни катастрофи за разлика от другите основни видове транспорт - авиационен, морски и железопътен, за които има създадени агенции.
ETSC също така призовава Европейската комисия да започне работа по ново преразглеждане на разпоредбите за безопасност на превозните средства с цел да бъдат отчетени напредващите технологии за безопасност и да продължи реформирането на периодичните технически прегледи на превозните средства. По този начин ще се гарантира, че новите технологии се поддържат през целия живот на превозното средство.
Антонио Авеносо, директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC), настоя пътната безопасност отново да стане приоритет.
"100 000 души са загинали по пътищата на ЕС през последните пет години и още 100 000 ще загубят живота си през следващите пет, ако нищо не се промени. Новоизбраните евродепутати и назначените комисари трябва да започнат работа."