Над 34% повече са загиналите в ПТП за първото тримесечие на тази година спрямо същия период от 2021 г. Това ставя ясно от сравнителен анализ на Института за пътна безопасност (ИПБ) за пътнотранспортния травматизъм на България на ниво ЕС и Балкани, представен на вниманието на премиера Кирил Петков.

"Уважаеми г-н Петков, през последните десет години държавните институции са абдикирали от управлението на безопасността на движението в България. С няколко становища и анализи Ви информирахме, за бързо нарастващия пътнотранспортен травматизъм през последните месеци. Действия от вашето правителство не бяха предприети. Отказът от управление на риска от ПТП винаги води до множество тежки катастрофи, характеризиращи се с голям брой убити и тежко ранени. Предоставяме ви анализ на данни на Европейската Комисия за загиналите от ПТП който ни показва, че са необходими незабавни действия от българското правителство за да не допуснем тежки катастрофи като тези край град Своге и на магистрала "Струма", изтъкват от ИПБ.

За 3 дни са загинали 12 души по пътищата

За 3 дни са загинали 12 души по пътищата

Екшън планът на ИПБ отлежава в нечие чекмедже

Институтът за пътна безопасност, като национален координатор за България на Европейската харта за пътна безопасност е изготвил подробен сравнителен анализ на ситуацията с повишаващите се нива на пътнотранспортния травматизъм в България. Според анализа в сравнителен план България "продължава да губи войната по пътищата" с по-високи темпове спрямо средните в ЕС и Балканите. "Ситуацията изглежда повече от смущаваща на ниво Европейски съюз - въпреки ограниченията на трафика в пандемията и намаляването на нивата на загиналите и ранените в целия ЕС през 2020 г., то през 2021 г. България се отличава в негативна перспектива с 21% увеличение на загиналите, като дори "лидерът" в класацията по брой загинали на милион население Румъния не показва такова шоково нарастване на загиналите в сравнение с 2020 г.", посочват от ИПБ.

Снимка 569492

Източник: Институт за пътна безопасност

Според Института за пътна безопасност заради липсата на устойчиви политики за пътна безопасност през последните 10 години България показва най-малък напредък в това отношение на Балканите и в ЕС като цяло. Според данните за Балканите, по нива на загинали на милион население България отново е сред трите държави с най-висок риск да загинеш в ПТП заедно с Косово и Черна гора, които не са в ЕС и нямат достъп до европейско финансиране за повишаване на пътната безопасност.

Снимка 569496

Източник: Институт за пътна безопасност/transport-community.org

При официалната статистика в България за първото тримесечие за 2022 г. се наблюдава рязък и постоянен ръст с над 25 души повече загинали, 144 повече ранени и 110 повече тежки ПТП, или над 34% повече загинали за първите три месеца на годината, спрямо 2021 г.

Снимка 569497

Източник: Институт за пътна безопасност/Пътна полиция-МВР

"Липсата на капацитет и разбиране сред българските политици да приложат на практика принципите на Визия Нула води до това положение България да затъва в безперспективност в сферата на пътната безопасност и да се отдалечава от амбициозните цели на ЕС, които за периода 2020-2030 г. изискват намаляване не само на загиналите с 50%, но и на ранените", подчертават от ИПБ.

Меле на АМ "Тракия" край Пловдив - шест катастрофи само за час

Меле на АМ "Тракия" край Пловдив - шест катастрофи само за час

Две жени са в болница

Институтът за пътна безопасност настоява премиерът Кирил Петков да реагира на влошаващата се ситуация с пътищата у нас и да предприеме спешни действия. "Оправданията на държавните институции отговорни за безопасността на движението по пътищата с пандемията и увенчаващия се трафик са израз на безсилие и капацитет при управлението на риска от ПТП. Доказателство за това са изнесените по горе данни на ниво европейски съюз", заявяват от ИПБ.