Съюзът на международните превозвачи (СМП) са притеснени от незаинтересоваността на Министерството на транспорта как ще се прилага пакетът "Мобилност" за българските международни превозвачи.

На пресконференция в БТА председателят на СМП Ангел Траков напомни, че пакет "Мобилност" е една рестрикция, която оставя огромен белег върху българския бизнес и днешната ситуация напомни времето, в което пакетът бил оповестен за обсъждане. В началото от СМП не гледали сериозно на пакета "Мобилност", а и тогавашните управляващите сметнали (правителството на Бойко Борисов - б.р.), че всички абсурдни неща в пакета нямало да се случат.

Съюзът на международните превозвачи не търси финансова подкрепа от държавата, а иска най-елементарната подкрепа на държавата - държавата да подкрепя своите компании, физически лица в несправедливите ситуации с пакета "Мобилност".

Вече се прилага изискването за командироване и от днес трябва да се прилага изискването за връщане на автомобила след 8 седмици. Никой не знае как ще се прилага пакетът "Мобилност", недоумява Траков.

България атакува пакет "Мобилност" в Съда на ЕС

България атакува пакет "Мобилност" в Съда на ЕС

Искаме отмяна на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство

СМП са притеснени да не изпаднат в ситуация, в която да не знаят какво да правят и питат как ще бъде защитен националният интерес на българския превозвач. Ние не видяхме да са отбелязани всички наши предложения в Закона за автомобилните превози, посочи Траков и добави, че трябва да се направи среща с правителството и да се изгради транспортна стратегия. Основното ни притеснение е, че нямаме добра комуникация с Министерство на транспорта, изтъкна той.

Изпълнителен директор на СМП Йордан Арабаджиев очаква, когато браншът седне да разговаря с Министерство на транспорта и предлага готови решения, те да бъдат чути. Ние имаме предложения, които надявам се да бъдат изслушани и да бъдат прилагани, надява се той. СМП имали предварителни среща със зам.-министъра на транспорта и с МТСП. Въпреки това предложенията на СМП не са залегнали в Закона за автомобилните превози.

Другото, за което настояват международните превозвачи, са отпадане на изискването за психологическа годност на водачите. СМП ще търсят среща с премиера Кирил Петков, за да може да чуе проблемите на автомобилния транспорт и да тръгнат да решават проблемите, които са на дневен ред.

Илиян Филипов, член на УС на Съюза и председател на БАСАТ, е недоволен от пълното неглижиране на транспортния министър Николай Събев за ситуацията на Съюза на международните превозвачи. До ден днешен от Министерство на транспорта никой не ни се е обадил да ни попита дали имаме или нямаме проблеми, изтъкна Филипов, като даде пример, че се обадили само председателят на Комисията по транспорт в парламента и медиите.

"Къде е държавата, къде е министър Събев", запита Филипов.

Заместник-министърът на транспорта Стоян Новаков, който също присъства в БТА, заяви, че Николай Събев винаги е отворен за срещи с бранша, но все още проблемите на международните превози и конкретно на Съюза не са стигнали до ресорния министър. Проблемите обаче са дефинирани и се решават в момента, увери Новаков.

Припомняме, от самото начало на пакета се противопоставиха шест държави - България, Литва, Латвия, Полша, Унгария и Румъния, последвани от Кипър, Малта и Естония.

През септември 2019 г. транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано отхвърли предложението пакетът да бъде изтеглен от Еврокомисията.

На 23 октомври 2020 г. България е подала три жалби пред Съда на ЕС за завеждане на дела по всеки от законодателните актове от Пакета за мобилност I.