
Проектите, които Центърът ще разработва и финансира, ще имат за цел насърчаването на равния достъп до качествено образование и подобряването на резултатите от възпитанието и обучението на децата и учениците от етническите малцинства в България.
Равен достъп до качествено образование се осигурява чрез съвместно обучение и възпитание на деца и ученици от различен етнически произход в населени места, в които има предпоставки за това, и чрез допълнителна учебно-възпитателна работа с ученици, в чието обучение има пропуски, обясни заместник-министърът на образованието и науката Мукаддес Налбант.
Центърът ще разработва проекти и ще участва в конкурси, организирани от български, чуждестранни и международни финансиращи организации и институции.
Той ще финансира проекти на държавни и обществени детски градини, училища и обслужващи звена, регионални инспекторати по образованието, държавни висши училища и общини.
Проекти, разработени и изпълнявани самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи обществено полезна дейност, също ще бъдат финансирани.
Дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства ще се осъществява по тригодишна програма, утвърдена от Министерския съвет. В тази програма ще бъдат заложени основните приоритети, цели, очаквани резултати и разпределението на средствата, поясни г-жа Налбант.
За тази година центърът ще разполага с 500 000 лв. от държавния бюджет, като се предвижда през следващите години средствата от бюджета пропорционално да нарастват.
Според Мукаддес Налбант, в момента в страната различни организации работят по 81 проекта за интеграция на децата от ромски произход.
Целта на този център е по най-оптимален начин да координира дейността и на неправителствения сектор, и на институциите, защото ресурсът се разпилява, коментира Налбант.
Органи на управление на центъра са управителният съвет и директорът. Управителния съвет се състои от 11 членове, като негов председател е министърът на образованието и науката.
До 30 април всяка година директорът публикува в електронната страница на центъра годишен доклад, който трябва да включва информация за изпълнението на годишния план, за приходите и разходите, за функционирането на системата за отчетност, наблюдение и оценка на дейността, списък на финансираните организации и институции, както и размера на получените от тях средства.
Интегрирането на децата и учениците от етническите малцинства чрез образование е приоритетна задача на правителството, допълни заместник-министърът на образованието и науката. Преодоляването на трудностите при социализацията се осъществява още при постъпването на децата в детски градини и училища.
Европейски национални изследвания показват значимостта на тези проблеми. Основен фактор за разрешаването им е образованието, което изгражда ценностна система, основана на уважение към различния от нас, към правата и свободите на всеки индивид, без допускане на дискриминация.