
Обиколката на министър-председателя и на министъра на транспорта започна от метростанция “Сердика”.
Там те бяха посрещнати от кмета на София Бойко Борисов и от изпълнителния директор на “Метрополитен София” инж. Стоян Братоев.
Двамата информираха премиера за хода на строителните работи.
През миналата година започна изграждането на отсечката от пл. “Света Неделя” до Интерпред в кв. “Изгрев”. По 4.8-километровото трасе ще има три метростанции.
На срещата в Централното диспечерско управление министър-председателят Сергей Станишев подчерта, че е изключително важно до всички метростанции да бъде осигурен достъп за хората с увреждания, за да се ползва транспортното съоръжение пълноценно.
В момента единствено спирките “Вардар” и “Обеля” са пригодени за трудноподвижни хора и майки с детски колички.
Правителството подкрепя проекта за изграждане на метрото в столицата и сега най-важното е да се намерят формите за финансиране за отсечката, която свързва Интерпред с ж. к. “Младост”, тъй като това е вторият по големина квартал в София, каза премиерът.
Според него трябва да се работи много интензивно през следващите три години, за да може да се съчетае това, което се изгражда сега, с това, за което има проектна готовност.
По думите на премиера евентуално разширение на подземната железница ще намали натоварването на пътнико-потока в градския транспорт през центъра до 30 процента.
Големият трафик е основен проблем на столичани, това е най-критичната точка и трябва да се работи интензивно за изграждането на пълната дъга между западните и източните райони на София, смята Станишев.
Той не пропусна да отбележи, че проектът за софийско метро е стартирал още през 1972, но до днешна дата в експлоатация са пуснати едва 10 километра от “Люлин” до центъра.
Проблемите според него идват от това, че въпросите за удължаването на трасето не са били поставени преди десетина години и не са намерили място в държавния бюджет.
Премиерът се ангажира, че още тази пролет ще има яснота, как държавата ще подпомогне разширяването на метрото в съкратени срокове.
Просто всеки трябва да свърши своята част от работата, да си носи отговорността и ангажиментите, подчерта Станишев.
Правителството подкрепи проекта с подписаното през февруари 2002 г. гаранционно споразумение между България и Япония по договора за заем за разширение на софийското метро, сключен между Японската банка за международно сътрудничество и Столична община.
Кредитът е за 104 034 210 долара и трябва да бъде изплатен за 30 години с 10-годишен гратисен период.
С тези средства се изгражда най-тежката част от трасето на метрото, която преминава през центъра на София - от площад “Света Неделя” под булевард “Цар Освободител” до бул. “Драган Цанков”.
С построяването й ще бъде осъществена и връзка с бъдещата станция пред Интерпред.
Предвижда се общата дължина на всички линии на метрото в столицата да бъде 54 км с 48 метростанции.
Очаква се с реализирането на целия проект подземната железница на ден да се използва от 1 млн. души.
И докато при подземното влакче министър-председателят търси бързо решение, то за въпроса с отпадъците на столицата, според него, е необходимо трайно решение.
Станишев обеща, че правителството, на което по думите му темата за чистотата на София не е безразлична, ще си сътрудничи със столичната община именно за намиране на постоянно решение за съхранението на отпадъците.
По третата засегната тема по време на обиколката си в столичния метрополитен – кандидатурата на София за зимната Олимпиада ‘2014 – премиерът е оптимист: шансовете на столицата ни да спечели домакинството на игрите са големи
. Според него имаме своите предимства, дадени ни от опита в кандидатстване.
Той определи като важен праг юни, когато ще се разбере кои четири столици от седемте претендента остават в надпреварата.
Ако София преодолее тази стъпка, ще бъде създаден комитет, който да определи ангажиментите и приоритетите на държавата, общината, бизнеса