7000 хиляди деветокласници от 200 български училища ще се включат в тазгодишното издание на международното изследване PISA 2022, съобщи МОН. Проучването започва на 21 март и ще продължи до 22 април т.г. Основната оценявана област ще бъде математическата грамотност. С теста ще се проверяват също уменията за четене и по природни науки.

Проучването обхваща 15-годишни ученици от цял свят, като оценява степента на придобитите от тях ключови знания и умения, важни за пълноценното им участие в социалния и икономическия живот. Осмото издание на изследването трябваше да се проведе през 2021 г., но заради пандемията от COVID-19 беше отложено.

Тази година в PISA ще се включат близо 80 страни. Учениците ще решават тест, като част от въпросите ще са с избираем, а други - със свободен отговор. Освен това младежите ще попълват анкети за семейната си среда, както и за финансовата, компютърната и цифровата си грамотност. Резултатите от изследването ще бъдат публикувани в края на 2023 г.

Над 46 000 ученици ще се явяват на матури през май

Над 46 000 ученици ще се явяват на матури през май

Най-предпочитана е матурата по английски език

Международното проучване проверява постиженията на учениците в три познавателни области - четивна, математическа и природонаучна грамотност. В допълнение към тези основни области през годините се добавят и иновативни като глобални компетентности, решаване на проблеми чрез сътрудничество и творческо мислене.

На последното проучване през 2018 г. основната оценявана област беше четивната грамотност. Средният резултат за нашите ученици беше 420 точки, което е под средното ниво от 487 точки за участващите страни от ОИСР. Изоставахме също по математика и по природни науки. Подобни тенденции се наблюдават и при по-ранните проучвания през годините. Подробности за резултатите на българските ученици в предишните издания на PISA можете да видите ТУК.

Извадката от български училища, които ще се включат тази година в изданието, е представителна за системата на образованието. Резултатите не се използват за оценка или сравняване на отделни училища или ученици.