От края на миналата година пазарът на яйца в България се нормализира, има равновесие между предлагане и търсене, а цените удовлетворяват производители, търговци и потребители. Затова няма обективни причини за увеличаването им преди великденските празници, съобщи Борис Стоименов, председател на Съюза на птицевъдите.

По традиция българските търговци вместо да правят празнични промоции, обикновено прибавят по 1-2 стотинки към всяка бройка по време на масовото пазаруване. За разлика от миналата година на пазара ще се предлагат повече бели яйца, които домакините предпочитат да боядисват за християнския празник.

В България над 100 големи птицеферми с над 5 хил. кокошки-носачки произвеждат яйца, предназначени предимно за вътрешния пазар. Заедно с по-малките те осигуряват годишно към 1.6 млрд. бройки. В последно време се заговори за дъмпингов внос от Полша, но според представители на браншовата организация на птицевъдите „ за това се шуми повече, отколкото трябва". Не може да се каже какви количества се внасят от там, тъй като се импортират от страна, член на ЕС.

В момента изкупните цени на яйцата от производител са 18.5 ст. бройката с ДДС. На пазара се предлагат няколко категории и в зависимост от големината се търгуват на дребно по 22-25 ст. за среден размер, най-едрите достигат 27-28 ст., а най-дребните може да се намерят по 20 ст. бройката. Внесените от Полша струват по 16.5-17 ст. на дребно.

Според собственика на птицеферма в Асеновград Андрей Павлов част от партидите влизат в страната на 14 ст., въпреки че в бюлетините от европейските пазари средните стойности са по-високи дори от тези на българските ферми, които продават на едро по 18 стотинки. „Освен това в хипермаркетите се продават и други партиди полски яйца на цена от 24-25 стотинки", твърди производителят. Според него има две обяснения за необосновано евтините партиди - или е избегнато плащането на ДДС, или яйцата са вкарани у нас за преработка, а излизат на пазара като стока за прясна консумация. От Националната ветеринарномедицинска служба съобщиха, че в търговската мрежа не е открита некачествена вносна продукция. Няма застояла стока и на български птицевъди.

След 2007 г. фирмите в бранша се адаптират към условията на общия пазар. Важно събитие бе удължаването до края на 2008 г. на преходния период за достигане на критериите на ЕС от птицекланиците и фирмите за преработка на птиче месо, а птицефермите до 2012 г. трябва осигурят по 750 кв. см площ на всяка кокошка. По регламентите за хуманно отношение към животните сега всяка носачка разполага с клетка от 550 км. см площ. Разбираемо е, че преоборудването на големите птицекомбинати ще изисква големи инвестиции, което ще се отрази и на пазарната цена на яйцата и птичето месо. Сега повечето фирми са снабдени с модерни машини за сортиране и опаковка. В България, както и в другите европейски страни е забранено миенето или почистването преди продажба. Най-често първата човешка ръка, която докосва яйцето, е тази на домакинята, обясниха от Съюза на птицевъдите.

Според европейските регламенти задължително е на опаковката на яйцата да има информация къде са произведени, каква категория са по големина и срок на годност, обозначен с надпис „Най-добри до...". За пресни са приемат до 28-ия ден след снасянето им. Има екстра качество, които са в тази категория само седем дни, но българските фирми не се ангажират с производството им, въпреки че на пазара се търгуват с 10-15% по-скъпо.