80 % от асансьорите в България са в плачевно състояние, алармира Валентин Маринков от Българска асансьорна асоциация по време на пресконференция в БТА. Около 80 000 асансьора са на възраст между 30 и 60 години, а някои достигат 80-90 години.

Основните причини за недоброто състояние на асансьорите е нежеланието на собствениците да се грижат за съоръженията, както и заниженият контрол до преди няколко години, смята Маринков.

По думите му, на нито един от тези асансьори, произведени преди 1990 г., не са извършвани планови ремонти, които да ги направят безопасни. Сега е необходимо да се подменят непрекъснато части и да се възстановява нещо, което е рухнало.

Маринков алармира правителството да направи управленска програма и да помогне на хората за обезопасяването на асансьорите.

На пресконференцията Фондация "Асансьорна безопасност" представи “76 начина за безопасно предвижване между етажите” - първата асансьорна книжка, в която са засегнати европейските норми за безопасност при асансьори в експлоатация.

В таблица са представени 74 потенциални риска, които може да крие едно съоръжение. "Не е задължително да се случат, но когато ги познаваме, можем да се предпазим, да ги избегнем”, подчерта учредителят и изпълнителен директор на фондация “Асансьорна безопасност” (ФАБ) Емануела Фролошка. Припомняме, тя бе една от пострадалите жени при падането на асансьора в “Майчин дом” на 2 март 2010 г.

Потенциалните опасности са онагледени с 21 илюстрации, което прави книжката подходяща и за деца.
Започва с лошото изравняване на кабината с етажната площадка. Допустимото отклонение при по-старите и масови асансьори е максимум 5 см от нивото на етажната площадка.
Ненадеждният заключващ механизъм на етажните асансьорни врати пък води до ситуация, при която отваряме вратата, но на етажа няма кабина.

Изброените рискове са анализирани и предоставени на ФАБ от Европейската лифт асоциация, на базата на инциденти в практиката.

Статистиката показва, че в големия процент от случаите с инциденти, говорим за неправилна експлоатация на съоръжението, обяви председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) инж. Стефан Цанков. За пример той даде случаи, в които хората се качват с огромни товари, както и опитите на хората да отварят вратите, след като закъсат в асансьор.

Обикновено става въпрос за техническа неизправност, която води до закъсване и се правят опити да се излезе. Това в никакъв случай не трябва да се прави, защото това е най-големият риск, подчерта инж. Цанков.

“Нямаме сериозни инциденти в последната една година”, уточни шефът на ДАМТН.

Вчера е била проведена среща с Асоциацията на асансьорните техници. “Вижда се загриженост и радикална промяна в начина на извършване на дейността”, изтъкна инж. За съжаление, не мога да кажа същото за домоуправителите и собствениците, допълни Цанков. Продължавало “невежеството” на етажните собствености.

Постоянно се спирали и пускали асансьори, но след няколко седмици ще има конкретни данни за първото полугодие.

Текат консултации за различни видове съоръжения, като договорите са за актуализация на нормативната база, тъй като за всеки тип съоръжение има отделна наредба.

“Нашата цел е периодично да добавяме мерки и плавно да вдигаме изискванията за безопасност”, каза Цанков. Важно било това да става постепенно, за да не бъде натоварвана етажната собственост от финансова гледна точка.

Монтирането на кабинни врати е една от мерките, които биха минимилизирали рисковете за децата. Допълнителни системи, които гарантират непренатоварването на съоръженията е друга мярка, за която Цанков съобщи.

Всеки, който желае да получи книжката безплатно, може да пише на фейсбук страницата на Фондация “Асансьорна безопасност” или да се свърже на телефона на организацията.