Работата в Македония е като работата на очен хирург. Това сравнение направи археологът проф. Николай Овчаров на пресконференция в БТА по повод отправеното писмо от Охридската архиепископия до Българската православна църква (БПЦ).
В писмото Македонската православна църква иска от БПЦ възстановяване на евхаристийното единство. Припомняме, Македонската православна църква е под схизма, наложена й от Сръбската православна църква.
Решението на Светия Синод може да изглежда Соломоновско, но е единственото възможно. Ако изпълним искането на Македонската църква, срещу нас ще се изправят от Вселенската патриаршия, от Руската и от Сръбската църква. 70 г. бяхме в схизма, припомни проф. Овчаров.
Археологът проф. Николай Овчаров заяви, че открити документи и белези в Охридската катедрала "Света София" доказват българския произход на Македонската църква.
За това говорят рисунки, надписи, графити върху колоните. В охридската "Св. София" открих над 200 рисунки и надписи-графити. Черквата е построена първо при Борис Михаил и седалище на Българската охридска архиепископия, разширена с Григориевата галерия, уточни проф. Овчаров.
Там има канцелария и скриптория - ателие за писане на книги през 14-ти век.
Той припомни, че в Скопие Стефан Душан е провъзгласен за сръбски цар на 16 април (Великден) 1346 г. от охридския архиепископ и с благословията на българския патриарх Симеон.
В черквата "Св. София" е открит документ, от който идентифицирал двама архиепископи от ХIV век - Николао и Константин, записани като архиепископ на България. Тогава титлата на охридските архиепископи е била - архиепископи на България.
Понятието охридски архиепископ не е правилно, то е като Търновски патриарх - няма такова понятие, седалището е там, но титлата е Патриарх на всички българи, уточни проф. Овчаров.
Той припомни, че Охридската архиепископия е създадена с имперски указ от император Василий II. В средата на ХII век се изброяват архиепископите като се започва от Преслав и Силистра - Дамян, Герман - във Воден и Преспа.
Йоан от Дебър е първи Охридски архиепископ, назначен с наредба на Василий Втори. Изискването е било архиепископите в Охрид трябва да са българи по произход. Следващите са ромеи (гърци). В своята история Охридската архиепископия взема своята власт от Българската патриаршия, припомни проф. Овчаров.
Той разказа за своето първо посещение в Македония. По времето на социализма ходенето там е било изключително затруднено - само българи, които са преки потомци на хора, родени там, са могли да я посетят. Проф. Овчаров даде пример с това, че съпругата му е могла да отиде, но той не е допуснат, защото не е пряк потомък.
С вълнение той разказа, че през септември 1989 г. за пръв път е отишъл в Македония. Там винаги е имало хора, които не са афиширали, че са българи, но е имало и хора, които са ме изхвърляли от черквите с ругатни, припомни от първо лице професорът.
При това първо пътуване в Лесновския манастир "Свети Архангели Михаил и Гаврил" го завел роденият в Щип уредник на манастира Кирил Трайковски. Манастирът е основан от Гавриил Лесновски и обикновено за игумен са издигали лице с духовно име Гавриил.
През 1989 г. проф. Овчаров е посрещнат от тогавашния игумен - дядо Гавриил, който по-късно е обявен за светец на Македонската православна църква.
Св. Гавриил е роден в Щип 1926 г. с името Миалче Кирилов Парнаджиев. До 1963 г. е бил партизанин срещу Хитлеристката окупация, след това става учител, скулптор. През 1963 г. заминава за Атон, подозират го, че е шпионин. Там той е изпосник (аскет).
След това се връща в Югославия, за да стане игумен на манастира Лесновски. Малко преди срещата им, дядо Гавриил е избран е за епископ.
"На такива хора светостта им личи по лицето, по очите, по всичко останало. Рано сутринта в черквата, той ме помоли да помогна с пеенето: "Братко, ще можеш ли да ми помогнеш при службата", разказа проф. Овчаров. Археологът се съгласил, защото знае църковнославянски.
След края на Литургията при проповедта си дядо Гавриил говорил открито. Още тогава хората го боготворяха, каза проф. Овчаров. "Братя, за над днес е голям ден, сред нас има брат от България. Не вярвайте на пропагандата. Ние сме българи, ние сме от един народ", преразказа думите на епископа от септември 1989 г. проф. Овчаров.
И тогава се чуло подмятане в черквата, че българите са атеисти, че не тачат Църквата. Епископът отговори, че властта е атеистична, а не народът, припомни археологът.
На раздяла македонският епископ помолил проф. Овчаров за книги на български език. При пристигането си в София, проф. Овчаров се изненадал от реакцията на нашия Св. Синод, където му казали, че има схизма над Македонската църква, но той може да купи книги и сам да ги пренесе през границата.
"Този свят човек - дядо Гавриил, искаше да чете на български език. Само 3 месеца по-късно почина при неизяснени обстоятелства на 12 януари 1990 г. Беше слаб, жилав, не ядеше месо", каза проф. Овчаров.
След това е арестуван и археологът Кирил Трайковски. "Какво му правиха, като го пуснаха от ареста до края не беше същия човек. Донякъде се чувствам виновен, че може да е заради срещите с мен", каза проф. Овчаров.
"Дълго съм мълчал за тези неща, но сега ми се прииска да ги споделя", допълни той. В Македония трябва да се действа много внимателно, посъветва още веднъж археологът.