Че официалното посещение на турския премиер Реджеп Ердоган в България на 4 октомври 2010 г. ще се превърне в поредния позор за управлението на ГЕРБ, беше ясно отрано. Знак за това премиерът Бойко Борисов даде още в края на януари т.г. по време на работната му визита в Анкара.
Едва ли някой обаче е очаквал срамните пози(ции), които българският премиер зае по време на срещата.
Явно заслепен от факта, че е обект на международно внимание, първият ни министър направо задмина себе си, правейки темане след темане на високия си не само по сан, но и по ръст „скъп гост".
Най-напред Бойко Борисов направи дълбока чупка в кръста, декларирайки за пореден път безусловната подкрепа на България за членството на Турция в Европейския съюз. Кой му е дал тези правомощия така и не стана ясно. Както не стана ясно и защо според шефа на изпълнителната власт въпросът за провеждане на референдум за членството на Анкара в ЕС не е актуален.
Поне по Конституция България все още се води парламентарна република и дали да се проведе допитване до народа по този въпрос трябва да реши Народното събрание. За изживяващият се като българският „крал-слънце" лидер на ГЕРБ обаче това изглежда е несъществен проблем.
Вече „решен", по думите на Борисов, е и един друг въпрос, който виси като воденичен камък в двустранните ни отношения вече почти едно столетие - този за обезщетяването на тракийските бежанци.
Кога двамата премиери са се „разбрали" така и не бе съобщено. За сметка на това Бойко Борисов поля със студен душ потомците на бежанците, заявявайки, че всеки от тях трябва да представи „свидетелство за собственост". Сякаш първата работа на подложените на сеч от башибозука и турския аскер българи от Одринска Тракия е била да вземат нотариалните си актове (?!)...
Фондовете на Централния държавен архив и на другите архиви в страната свидетелстват точно обратното.
Повечето данни за изоставените сгради, имоти и движимо имущество от бежанците са съобщени от бягащите мъже, жени и деца на специални комисии на старата българо-турска граница.
Изхождайки именно от тази реалност, в протокола към Ангорския договор от 1925 г., който е негова неразделна част, е записано, че недвижимите имоти, принадлежащи на българите от европейската територия на турската република, които са се изселили в България след 5/18 октомри 1912 г., и на мююслманите от териториите на Османската империя, които са се изселили в Турция след тази дата, „ще останат собственост на държавата, в чиято територия се намират".
Което означава, че Турция е договорно задължена да изплати оценяваното от експерти на 10 млрд. долара обезщетение на бежанците за придобитата тяхна собственост. Без да се изисква представянето на каквито и да било нови документи за собственост, както обяви премиерът Борисов.
Още повече, че Ангорският договор все още е в сила, тъй като е препотвърден през 1992 г. с подписания с Турция от правителството на Филип Димитров Договор за приятелство, добросъседство, сигурност и сътрудничество.
Бойко Борисов направи дълбоко темане на своя „драг колега" Ердоган и по един друг изключително важен за България имотен въпрос - връщането на собствеността на над 80 български имота в Турция.
За незаконно конфискуваните от турската държава имоти на българската общност в югоизточната ни съседка, и най-вече в Цариград, и дума не беше казано по време на помпозната пресконференция. Вместо това Борисов и Ердоган се надпреварваха да се хвалят взаимно колко много се грижели за паметниците на културата на другата страна и как и за в бъдеще ще го правят.
Най-дълбокото темане, което премиерът Борисов направи на своя турски колега, обаче бе поемането на ангажимент до месец да съдейства за провеждането на нова конференция на мюсюлманите в България.
Дали на премиера е известно, че у нас единствено съдът е компетентен да решава кое е легитимното ръководство на едно вероизповедание и кое не е, е въпрос, отговорът на който знае само той. Но да се поема ролята на арбитър в спора между Недим Генджев, който се ползва от поддръжката на Божидар Димитров, и Мустафа Хаджи, който бе явно подкрепен от Реджеп Ердоган, е гаф.
Бих казал недопустим гаф, защото тази позиция на Борисов удря директно по устоите на българската държавност и ни прави податливи и на следващи намеси във вътрешните ни работи от страна на Анкара.
И тук всеки трезвомислещ човек не може да не се запита: Толкова ли нямаше поне един съветник, който да се престраши да каже на премиера, че с дълбоки теманета национална политика не се прави и че с клетвите си за вярност пред Реджеп Ердоган се държи като васал пред сюзерена си?!...
Най-парадоксалното е, че това бе направено не от кой да е, а от лидера на „Атака" Волен Сидеров, който заяви, че има въпроси, по които не можеш да се пречупиш в поклон пред един чужд министър-председател!
Shemet
на 08.10.2010 в 00:36:45 #32Повечето данни за изоставените сгради, имоти и движимо имущество от бежанците са съобщени от бягащите мъже, жени и деца на специални комисии на старата българо-турска граница –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Интересно кому ша се падне Капалъ Чаршията?
waterwet
на 08.10.2010 в 00:12:51 #31шевкед, А колко турци има днес в Харманлийско или в "ново освободените" земи на юг от Бургас по старата граница?Никак. -------------------------- Но поколението продължава да го има!!!!! Докато българите са изклани от башибозук и аскер - кофти комбинация! Все пак става дума за твоето оспорване на ангорския договор и по-точно частта му изложена като док. материал. Ако можеш отречи, че това не е геноцид. А колкото до Харманлийско - веднага ти давам отговор - Жена ми е от Тополовград - коляното на баща й е от одринско (Турция), а майчиното и коляно е от Малгара (Гърция). Да ти споменавам ли, че от бащина страна няма роднини от преди преселването, докато в Гърция и до днес има роднини. Каква ли е причината да изчезнат роднините и в одринско? А на територията на Харманлийско е имало предимно гърци и гърчеещи се.
atam izindeyiz
на 07.10.2010 в 16:57:51 #30май просто не разбираш
White Knight
на 07.10.2010 в 15:24:27 #29Еков, Разбираме те ... Толко задници си е излизал в кариерата си , не е за вярване !! Това е произхода и на МАЗОХИЗМА ТИ ... СЛАБОХАРАКТЕРНАТА, МАЗНА ГУшКА ТРЯБВА ДА СЕ ХРАНИ , НЯМА КАК ... ===================================== 19. Civic Mundi | 07.10.2010 06:09 Комуноида Еков НЕ Е прав. Знае се, че Турция няма да влезе в Европа, или дори да почне преговори за следващите 20 години. Франция, Швеицария, Германия не ги искат. Гърция няма да склони, а пък въпроса с Крит маи няма никог да бъде решен. И без Българско вето, Турция остава извън Европа. Но имаики Ердоган на своя стрна, Борисов се опитва да вземе нещо в замяна на едно виртуално съгласие. Борисов пробва да реши няколко въпроса: - с автобусите с гласоподавателите туристи, - клон на Набуко към България - и някои териториялни обезщетения. Така че българското ''Да'', не значи много за приеманетоза на Турция в Европа, но пък може да донесе комшииски девиденти. Преди да слушаме комуноидите, не е зле да помислиме безпристрастно.
IND
на 07.10.2010 в 14:13:50 #2832. avatar | 07.10.2010 11:35 Не съм напълно запознат какво е било положението със Словения Хърватска, но мисля, че при нас е малко по различно. Но нмека изложа основните аргументи на които трябва да се наблегне: 1. В момента конкретно от наша страна не зависи приемането на Турция в ЕС. Ако всички страни бяха съгласни щеше да е по-различно, но в момента положението е такова и предполагам, че доста дълго време няма да се промени. 2. В международната политика винаги е добре да се ползват положителни подходи, особено що се отнася за междусъседски отношения.
avatar
на 07.10.2010 в 12:49:29 #27Регистриран на: 18.01.2008, 08:22 30. шевкед | 07.10.2010 11:16 Поне тези, които са тръгнали в обратна посока - никой, забележи никой не ги е гонил и избивал. Това за турчин не очаквам да е от значение, тъй като е доказано, че е животински-кървав и нечовешки жесток! ...................... В първата Балканска война не е било така.Тези от "обратната посока" също са оставили имоти и не са се върнали. Сега ще кажеш,ами що тогаз има турци останали в Кърджалийско? А колко турци има днес в Харманлийско или в "ново освободените" земи на юг от Бургас по старата граница?Никак. Ами то и в Република Сръбска днес има малко останали мюсюлмани, че даже и в Сребреница, но това не значи че са били подложени на хуманно третиране преди 15 години. ****************** Шевкед, на тези от "обратната посока" им се полага същото обезщетение, което и на бежанците от Одринско. Но не българската, а турската държава стопира вече 85 годни решаването на въпроса. Колкото до турците, които са останали в Кърджалийско, то е защото българската войска не е приложила тактиката на турския аскер да коли мало и голямо наред в Идточна и Западна Тракия. А що се отнася до това колко турци има днес в Харманлийско или в "ново освободените" земи на юг от Бургас по старата граница? Има толкова, колкото и българи има в Тракия - цитирам "Никак"! Впрочем, би ли ми казал колко сърби има днес в Мююслманско-хъватската федерация?! Че нещо не се сещам...
avatar
на 07.10.2010 в 12:35:54 #26IND | 07.10.2010 11:19 Не знам какво е полуграмотен, ни ти определено не разбираш за какво става въпрос. Гледаш детайлите а не цялостната картина. Според теб какво трябваше да стори Борисов? *************** IND, именно детайлите са онези парчета от мозайката, които правят цялостната картина. А непознаването им е онова, което най-вече пречи да се види тя. Колкото до въпроса ти, ще ти дам пример със Словения. Заеради претенциите й към 26 кв. км от бреговата ивица на Адриатика тя блокира преговорите на ЕС с Хърватска докато си ги получи. Затова и т.н. премиер трябваше да постави като предварително условие за подкрепата ни на Турция в ЕС обезщетяването на потомците на тракийските бежанци и връщането на 80-те имота на цариградските българи! Така се защитават национални интереси ..........
IND
на 07.10.2010 в 12:19:32 #25Не знам какво е полуграмотен, ни ти определено не разбираш за какво става въпрос. Гледаш детайлите а не цялостната картина. Според теб какво трябваше да стори Борисов?
шевкед
на 07.10.2010 в 12:16:43 #24Поне тези, които са тръгнали в обратна посока - никой, забележи никой не ги е гонил и избивал. Това за турчин не очаквам да е от значение, тъй като е доказано, че е животински-кървав и нечовешки жесток! ...................... В първата Балканска война не е било така.Тези от "обратната посока" също са оставили имоти и не са се върнали. Сега ще кажеш,ами що тогаз има турци останали в Кърджалийско? А колко турци има днес в Харманлийско или в "ново освободените" земи на юг от Бургас по старата граница?Никак. Ами то и в Република Сръбска днес има малко останали мюсюлмани, че даже и в Сребреница, но това не значи че са били подложени на хуманно третиране преди 15 години.
avatar
на 07.10.2010 в 12:09:35 #23ЮристЪ | 07.10.2010 10:01 IND, ДА! ***************** ЮристЪ, май трябва да обърнеш палеца надолу
avatar
на 07.10.2010 в 12:06:55 #2225. IND | 07.10.2010 09:30 Civic Mundi | 07.10.2010 06:09 Най-добрия коментар до момента! Напълно си прав и подкрепям казаното от теб, но за съжаление доста хора не мислят рационално, а инстинктивно... *************** IND, не е лошо да прочетеш поста ми по-долу. Може и да поразмислиш за високата си оценка за "най-добрия коментар до момента". Полуграмотни хора не могат да коментират каквото и да е било!
avatar
на 07.10.2010 в 11:58:20 #21Регистриран на: 10.10.2008, 23:57 19. Civic Mundi | 07.10.2010 06:09 Комуноида Еков НЕ Е прав. Знае се, че Турция няма да влезе в Европа, или дори да почне преговори за следващите 20 години. Франция, Швеицария, Германия не ги искат. Гърция няма да склони, а пък въпроса с Крит маи няма никог да бъде решен. И без Българско вето, Турция остава извън Европа. Но имаики Ердоган на своя стрна, Борисов се опитва да вземе нещо в замяна на едно виртуално съгласие. Борисов пробва да реши няколко въпроса: - с автобусите с гласоподавателите туристи, - клон на Набуко към България - и някои териториялни обезщетения. Така че българското ''Да'', не значи много за приеманетоза на Турция в Европа, но пък може да донесе комшииски девиденти. Преди да слушаме комуноидите, не е зле да помислиме безпристрастно. ****************** Civic Mundi, задавал ли си си някога въпроса: защо именно полуграмотните най-яростно настояват, че те, а не останалите са прави?! Ще ти кажа, защото са понаучили нещо от тук и там и са решили, че това им достатъчно. И при теб е същата работа! 1. Не се знае, че Турция няма да влезе в Европа, защото за това работят не само САЩ и Великобритания, но си имат и доста съюцници от по-малките страни-членки. 2. Като си решил да пишеш на европейска тематика да беше си направил труда още малко да се образоваш - Швейцария не е член на ЕС и изобщо не желае и да става. 3. Разделеният остров не е Крит, а Кипър и там своята антитурска игра чудесно играе съседна Гърция, но ние нямаме дипломация за подобни викши изпълнения. И 4. Българското ''Да'' значи за приемането на Турция в Европа значи толкова, колкото и на всяка една друга страна-членка на ЕС. А комшииски девиденти не очаквай. Дано да ти е светнало нещо под шапката
ЮристЪ
на 07.10.2010 в 11:01:51 #20IND,
IND
на 07.10.2010 в 10:30:52 #19Civic Mundi | 07.10.2010 06:09 Най-добрия коментар до момента! Напълно си прав и подкрепям казаното от теб, но за съжаление доста хора не мислят рационално, а инстинктивно...
waterwet
на 07.10.2010 в 10:29:27 #18шевкед, Да бе много солидно доказатлство за притежаване на имот някъде.А къде е гаранцията, че някой който е имал керпичена колибка да не е "декларириал" пред тези измислени комисии 200 хектара чифлик с три етажен дворец някъде там на 100км на юг. -------------------------------- А къде е гаранцията, че много от имотните не са заклани преди да стигнат въпросната граница? Поне тези, които са тръгнали в обратна посока - никой, забележи никой не ги е гонил и избивал. Това за турчин не очаквам да е от значение, тъй като е доказано, че е животински-кървав и нечовешки жесток!
шевкед
на 07.10.2010 в 10:21:04 #17Повечето данни за изоставените сгради, имоти и движимо имущество от бежанците са съобщени от бягащите мъже, жени и деца на специални комисии на старата българо-турска граница. ..... Да бе много солидно доказатлство за притежаване на имот някъде.А къде е гаранцията, че някой който е имал керпичена колибка да не е "декларириал" пред тези измислени комисии 200 хектара чифлик с три етажен дворец някъде там на 100км на юг.
Montana
на 07.10.2010 в 08:58:39 #16Безмислан колаж.
Дебелия
на 07.10.2010 в 08:52:25 #15http://goo.gl/14H7
Montana
на 07.10.2010 в 07:53:26 #14Категорично е прав Евгений Еков.
Civic Mundi
на 07.10.2010 в 07:09:29 #13Комуноида Еков НЕ Е прав. Знае се, че Турция няма да влезе в Европа, или дори да почне преговори за следващите 20 години. Франция, Швеицария, Германия не ги искат. Гърция няма да склони, а пък въпроса с Крит маи няма никог да бъде решен. И без Българско вето, Турция остава извън Европа. Но имаики Ердоган на своя стрна, Борисов се опитва да вземе нещо в замяна на едно виртуално съгласие. Борисов пробва да реши няколко въпроса: - с автобусите с гласоподавателите туристи, - клон на Набуко към България - и някои териториялни обезщетения. Така че българското ''Да'', не значи много за приеманетоза на Турция в Европа, но пък може да донесе комшииски девиденти. Преди да слушаме комуноидите, не е зле да помислиме безпристрастно.