Китайски контейнеровоз завърши пионерско пътуване през Арктика до пристанище във Великобритания, съобщи държавната информационна агенция Синхуа, съкращавайки наполовина обичайното време за транзит на електрическите превозни средства и слънчевите панели на борда, предназначени за Европа.
Първото плаване на контейнеровоза Istanbul Bridge, първоначално очаквано да отнеме 18 дни, се забави с два дни поради буря край бреговете на Норвегия, но корабът все пак достигна Европа по-рано от 40-те до 50-те дни, необходими на товарните кораби, преминаващи през Суецкия канал или около нос Добра надежда.
Новият Северен морски път, преминаващ изцяло през арктическите води и в изключителната икономическа зона на Русия, вече може да се плава от кораби поради глобалното затопляне.
Китай проучва по-бързи морски връзки с Европейския съюз - третата по големина икономика в света - докато е в разгара на скъпоструваща търговска война със Съединените щати, най-големият потребителски пазар в света. Натискът отразява нуждата на Пекин да диверсифицира експортните си пазари, за да поддържа растеж в икономика, силно зависима от продажбата на произведените си стоки в чужбина.
Износът за Европа се е увеличил с 14% на годишна база през септември, показват данни на китайските митнически служби, докато доставките за САЩ са спаднали с 27% за същия период.
През последните четири десетилетия Арктика се е затопляла около четири пъти по-бързо от средното за света, което е довело до драстично намаляване на морския лед и е създало сезонни прозорци за търговско корабоплаване.
Но времето и условията за плаване по арктическия проход могат да бъдат непредсказуеми.
Превозвайки около 4000 контейнера от китайското пристанище Джоушан, Istanbul Bridge е акостирал във Феликстоу, най-голямото контейнерно пристанище на Великобритания, в понеделник и предстои да спре в Германия, Полша и Нидерландия, съобщи Синхуа.
Корабът се управлява от контролираната от Китай контейнерна линия Sea Legend, се казва в съобщението.
Плаването на китайския контейнеровоз Istanbul Bridge по Северния морски път бележи не просто логистичен, а геополитически пробив. Китай реално "се нанесе" в Арктика - зона, която доскоро Москва смяташе за изключително своя стратегическа територия.
Само допреди няколко години руските ледоразбивачи и военни кораби доминираха северния коридор, а достъпът на чужди търговски флоти се контролираше строго от Кремъл. Днес обаче Пекин използва руския ледоразбивачен флот и инфраструктура, без Москва да има избор, освен да го търпи - икономическата зависимост от Китай не ѝ оставя алтернатива.
Това плаване показва как балансът в Арктика се е обърнал необратимо. Руският Северен морски път вече не е национален проект, а китайски търговски коридор към Европа, който съкращава времето за доставки наполовина. Москва осигурява ледоразбивачи и безопасност, но печалбите и контролната логистика отиват в Пекин. В символичен смисъл, Арктика - някога витрина на руската мощ и самодостатъчност - се превръща в поредната арена, където Китай диктува условията, а Русия играе ролята на обслужващ партньор.
projekt
на 14.10.2025 в 17:11:30 #4Алабала .... Света не е черно-бял..... Знам че ти е трудно да го разбереш. Знам че едва ли някога ще успееш да разбереш че отношенията между държавите по света са на пластове и в различни пластове държавите са приятели, врагове, конкуренти..... Русия и Китай не са приятели. Може в момента не са врагове, но не са приятели. Китай си гледа интереса. Китай няма стратегически и интерес да падне Русия защото е много вероятно следващата война да е срещу Китай и в ролята на украинците да са тайванците. Може САЩ да нападнат Иран и Венецуела и да сложи ръка на нефта както направи в Ирак и Сирия. Това ще е голям удар срещу икономиката на Китай. Това ти е проблема. Не виждаш напред, не виждаш връзките между събитията. За теб всичко е любов и омраза. Ти си нещо като приказките на украинската прес служба. С месеци се бият за някое село което има стратегическа стойност, но ако го изгубят излизат и казват че то ни било важно.... Въртиш... Сучиш.... Докато се вглеждаш в някой детайл не може да видиш цялата картина. Или както има една приказка "стоейки пред дървото и визирайки се в него, не можеш да видиш гората". А и в момента Китай има огромна икономическа мощ, но все още няма военната мощ - като качество, като боен опит. Но след няколко години ще имат и качество и количество. Но в момента и двете страни са изправени пред общ враг.
Forrest Gump
на 14.10.2025 в 16:51:19 #3Може ли авторът да каже за какво и е на Русия морски навигационен път, който тя да ползва сама
И да няма допълнителни приходи просто щото това са нейни териториални води и / или ИИЗ?
Може да посъветвате Ердоган да затвори проливите и да пропуска само турски кораби
Или, когато има нужда, да ги използва като лост на влияние, например да ги затваря за определени кораби, както е в момента?
Статия за ентусиазиране на бройлерите. Одобрявам
alabala654
на 14.10.2025 в 16:04:38 #2"Русия е зависима от Китай колкото Китай е зависим от Русия" - Колко малко изречение.. и каква огромна глупост е изказана с него
projekt
на 14.10.2025 в 15:52:23 #1Статия за глупаци които мислят в "бяло и черно", но света е по голям и има и други цветове. Русия е зависима от Китай колкото Китай е зависим от Русия. Китай и Русия не са приятели, просто в момента имат силен общ враг което ги обединява. А и ако не са ледоразбивачите на Русия.... Този път в момента е неизползваем. Драмата е че "великите" сили не контролират този път. Това е проблема.... Контрола или по скоро липсата на контрол от страна на сащ/Англия Или някой наведен лакей.