Патриархът на Москва и на цяла Русия Кирил отправи поздрав към църквите, които отбелязват Рождество Христово на 25 декември.

Патриарх Кирил изпрати поздрави на папа Франциск, на главата на Англиканската общност архиепископ Джъстин Уелби, както и на ръководителите на другите протестантски общности и патриарсите на православните църкви, които празнуват Рождество по новоюлианския календар.

В Русия обаче, както и в Украйна, Молдова, Сърбия и Македония Рождество Христово се отбелязва на 7 януари. Причината е, че всички църкви ползват Григорианския календар (т.е. - нов стил), но някои от тях - българската и гръцката, не променят датите на неподвижните празници от поправения Юлиански календар (т.нар. стар стил).

Григорианската система всъщност е тази, която днес се използва за календар в цяла Европа, бившите европейски колонии и в по-голяма част от останалия свят.

Основната разлика между Григорианския календар и предшественика му - Юлианския - се състои в разпределянето на високосните години. Приемането на Григорианския календар в Европа обаче не става едновременно - първоначално е бил наложен от създателят си папа Григорий XIII в страните под негова власт. Първи са Испания, Португалия и Полша, по-късно и във Франция, Великобритания го въвежда чак през XVIII век.

В България Григорианският календар е въведен на 31 март 1916 г. и следващата дата не била 1 април, а е била 14 април 1916 г., но българската православна църква отказва да го използва и не го възприема (както и гръцката).

Едва по-късно, на 20 декември 1968 година, Българската православна църква въвежда Грегориански, но не променя датите на неподвижните празници (те се празнуват по поправения Юлиански календар). Така на 25 декември 1968 г. православните българи за пръв път празнуват Рождество Христово, 1 януари - Васильовден, 6 януари - Богоявление, 25 март - Благовещение, и т.н.

В Русия промяната става с идването на власт на болшевишкото правителство, което въвежда новата календарна система както в държавната, така и в църковната администрация. Затова и празнуването на Великата октомврийската социалистическа революция (ВОСР) от 25 октомври става на 7 ноември.

На 24 декември 2013 г. депутатите в парламента на Молдова гласуваха на първо четене законопроект, предвиждащ празнуването на Рождество Христово в страната да става на 25 декември, а не на 7 януари, както празнува Молдовската митрополия (Московска патриаршия), съобщава сайтът dveri.bg.

Предложението беше направено от Либералната партия и подкрепено от коалиционното мнозинство, въпреки че Партията на комунистите по време на дискусиите е обърнала внимание на факта, че по-голямата част от населението в Молдова е православно, намира се под юрисдикцията на Московска патриаршия и празнува Рождество Христово на 7 януари по стар стил.

Законопроектът е проява на желанието на управляващите да намалят руското влияние в страната и се мотивира с проевропейската им политика.

Представители на митрополията протестираха, отбелязвайки, че никой не е дискутирал с тях законопроекта. Белцкият епископ Маркел заяви, че ще каже на свещениците да не се придържат към решението на парламента.

Чудно ли е тогава, че Върховният съвет на отцепилата се от Молдова Приднестровска молдавска република (ПМР) прие на първо четене законопроект за използване на руското федерално законодателство, пише „Российская газета".

Законопроектът има всички шансове да бъде утвърден на следващите етапи. А това значи, че в най-близко време руските закони ще станат „приоритетни" на територията на ПМР. А собствените законодателни актове ще придобият статут на „подфедерални".

Приднестровците възлагат на новия закон големи надежди. Първо, той потвърждава националната идея на непризнатата република да развива държавност заедно с Русия. А второ, това е на практика единственото, което може да направи, за да противостои на външнополитическия курс на Молдова за сближаване с Румъния, пише руският вестник.

Какво следва обаче за най-голямото българско село в света ПАРКАНИ?

Иначе Велика Русия е в правото си да "наказва" Молдова. Но ние следва да видим каква е перспективата за този наш "биологически етноресурс"?

70 % от населението в Молдова са православни християни и членове на самоуправляемата Молдовска митрополия към РПЦ. От 1992 г. Румънската патриаршия образува в страната т. нар. Бесарабска митрополия, която обединява от 10 до 20% от православните и така се внесе разкол в поместната църква.

Впрочем, румънското влияние на коледната обредност от времето на румънската окупация на Бесарабия, се отразява и до днес при празнуването на Рождество Христово (Коледа) от нашите сънародници не само в Молдова, но и в бесарабските села в Украйна!

Фактически празникът започва още през деня на предишния ден - 6 януари. След обяд, още докато е светло, започват да коледуват момчета на 7-12 годишна възраст, които обикалят дворовете в своята махала (майлъ) по двама. Те носят със себе си „звезда" („звиздъ"), която представлява икона на Богородица, залепена на картонен кръг, който е облепен с цветна хартия.

Възрастните българи често наричат „звездата" стива (от рум. steaua - „звезда"). Досега някои коледни песни се изпълняват на румънски език, а в местната църква хорът наред с „Господи, помилуй!" пее „Доамне, милуеште!".

Румънското влияние носи по-скоро църковно-официален характер, тъй като новогодишните песни са по-архаични, отколкото коледните и се изпълняват само на български език. „Звездата" символизира евангелски сюжет, свързан с раждането на Исус Христос, и, освен това, обичаят на ритуално обикаляне на дворовете със „звезда" широко е разпространен в някои региони на Румъния. Затова не е удивително, че румънският термин е получил широко разпространение в българските села в Бесарабия.

Празнуването на Рождество Христово (Коледа) в селата продължава три дни (7-9 януари), аналогично на вкоренилата се традиция най-великите християнски празници през годината (Коледа, Великден и Троица) да се отбелязват три дни подред.

Щом се съмва на 7 януари, излизат да коледуват млади мъже, ергени, на 16-18 годишна възраст (йергени), децата се разотиват. Този етап от коледуването повече е наситен с обреди, съдържащи игрови и театрални елементи. Подготвянето към това коледуване започва много време преди Коледа.

Предварително се формират коледни дружини по 5-6 човека (по-често 6). Такава дружина у българите се нарича куда, при това, названието широко е разпространено в Източна България.

Обикновено най-старшият и опитен в кудата го избират за предводител, който по-рано е наричан станеник (станиник). У българите в Приазовие и Северен Кавказ главният също се нарича станик. Днес това название помнят само най-възрастните жители, а лидерите на дружината ги наричат или старшийа или поп („поп", „свещеник").

Във всички по-големи български селища има православни храмове. През последните 20 години бяха построени и възстановени черквите в гр. Тараклия, с. Кайраклия, с. Кортен, с. Троица, с. Вознесение, с. Кирсово, с. Валя-Пержий и др.

Църквата е подчинена на Молдовската митрополия. По различни причини обаче българите в Молдова нямат български църковни общини. В храмовете свещениците служат на старославянски, а проповедите са обикновено на руски език.

Независимо, че има разлика в отбелязването на коледните и новогодишни празници между нас и българите от Молдова и Украйна, празникът си е празник и това няма кой знае какво голямо значение.

Още повече се въздига стойността на отбелязването на Рождество Христово (Коледа) от сънародниците ни в Молдова и Украйна на фона на протичащия процес на отдръпване на част от тях от православието.

Все повече сред българите стават баптисти, в момента практически във всички български села съществуват баптистки общини, като най-голямата е в гр. Тараклия. И там, и в други селища на района има баптистки молитвени домове.

Затова не може да не оценим по достойнство изпратения до нас на 25 декември от президента на Конгреса на българите в Украйна Юрий Граматик поздравителен адрес по повод Коледа и предстоящата Нова година.

„Нека Новата 2014 година да ви подари толкова приятни изненади, положителни емоции и блестящи постижения, че всеки ден да се превърне в неповторим! Пожелавам ви много сили и вдъхновение, осъществявайте най-невероятните си планове! И нека семейството да ви обгръща със своята топлина и любов, а най-добрите приятели винаги да ви подкрепят! Весела Коледа и Честита Нова година!", се казва в поздравителния адрес на президента на Конгреса на българите в Украйна Юрий Граматик.

Слава, Богу, традициите са по-силни от календарите!!!...