На открития миналата седмица в Лайпциг панаир на книгата избухна неочакван скандал при представянето на извънреден брой на австрийското литературно списание «Веспеннест» («Гнездо на оси»).
Броят е посветен на Македония и наред с произведения на македонски поети и белетристи, в него е поместена и статия на публициста Милен Радев, озаглавена «Буре с барут или романтичен блян - Македония и България на европейската сцена».
Присъстващите на подиума македонски писатели, начело с модераторката Кица Барджиева - Колбе са превърнали четенето в яростен процес над отсъстващия автор на историческото есе, обвинявайки го във всички смъртни грехове против македонизма.
Както научаваме от Милен Радев, редакцията на австрийското списание се е обърнала към него преди месеци с поръчката за написване на статия, излагаща «българското виждане по Македонския въпрос от миналото до наши дни».
Оказва се, че издържаният в трезв и обективен дух материал, основаващ се на историческата памет и приемащ реалността на днешния македонски език и на македонското национално самосъзнание може и да е приемлив за европейската публика, но за много македонски интелектуалци е хапче, което те не могат да преглътнат.
Милен Радев бе любезен да преведе на български статията си и да я предостави на News.bg за публикуване в рубриката ни "По оста Скопие - София"
Поради обема на текста ви го предоставяме на две части
И отново в Берлин се заговори за Балканите, отново за Македония... Точно 130 години след съдбоносния Берлински конгрес почти забравеният израз "Буре с барут" пак вълнува германската столица. За щастие този път режисьор не е «железният канцлер», а български театрал - Димитър Гочев.
Неговата постановка на пиесата «Буре с барут» на македонския автор Деян Дуковски предизвиква доста емоции на последния Берлински фестивал.
И също както едно време на Конгреса нещата пак се въртят около Македония, България, Балканите в по-широк смисъл. На сцената се разиграва мрачен и кървав сюжет.
Запленен и ужасèн днешният берлински зрител недоумява пред сякаш ирационалните изблици на насилие. Не по-различно е било отношението на европейските съвременници в хода на цялото последно страшно, белязано от взаимна ненавист, балканско столетие.
В националното съзнание на българите Берлинският конгрес от 1878 година е запечатан като трагично събитие. Без изслушване на всички засегнати народи на него се чертаят граници и се учредяват нови държави. Той е първата брънка от веригата на последвалите «национални катастрофи» на България. На него тогавашните европейски Велики сили посяват семето, от което до неотдавна покълваха все нови и нови войни и насилия.
Три месеца преди блестящата среща в Берлинския дворец на княз Радзивил, през март 1878 завършва Руско-турската война с подписването на прелиминарен (предварителен) мирен договор в предградието на Цариград Св. Стефан. Този документ фиксира границите на една новосъздаваема българска държава. Тя трябва да се отдели от територията на победената Османска империя и да обхваща почти всички области в Мизия (северно от Балкана), Тракия и Македония, които преобладаващо са заселени с българи.
Географските и етнически основания за установяването на границите на новото образувание са почерпени от решенията на Международната посланическа конференция в османската столица, заседавала през 1876 г.
От българска гледна точка тази конференция има съществено значение. Изхождайки от общопризнати етнически и езикови студии тя установява наличието на само две славянски народностни групи на територията на османските Балкани - сърби и българи. Като цяло регионът представлява пъстър кърпеж от различни, плътно съседстващи си етноси.
Напразно бихме търсили в документите на конференцията споменаването на «македонски народ» или на «македоноезична» етническа група. Границите на планираната автономна българска област, която е трябвало да се създаде на етнически принцип, обхващат цялата територия на днешна Република Македония, стигат на Юг до Солун и продължават по протежение на Егейския бряг.
Този предначертан на хартия проект, станал по-късно известен като Сан Стефанска България, е от българска гледна точка най-същественият резултат на мирния договор от 3 март 1878 година. На тази дата днешна България празнува своя национален празник.
Съпринадлежността на всички населени с българи територии на османската империя е част от тогавашното самосъзнание на образования интелектуално-религиозен елит. Съставеният под руска диктовка държавен проект обаче няма никакъв шанс да бъде осъществен.
Прекалено големи са резервите на другите европейски Сили към една обширна, внушителна като брой на население и икономически потенциал България. Европа не може и не желае да допусне така близко до Босфора създаването на силна васална на Русия държава.
Ето как се стига до Берлинския конгрес през лятото на 1878. На него делегатите се занимават главно с прокарване на граници и с грижливо балансиране на собствените интереси.
Русия бързо изразява готовност да се откаже от прекомерно наедрялото си българско протеже. В резултат на съглашението голяма част от току що освободеното след пет столетия османско владичество българско население е предадена отново под скиптъра на Султана.
Берлин решава създаването на Княжество България само на тясната ивица между Дунава и Стара планина, предоставя на част от Тракийската низина автономен статут под името Източна Румелия и връща целия географски регион Македония обратно в Османската империя.
Разочарованието на отново «обречените на турския ятаган» хора край Охридското езеро, в долината на Вардара, край стария град Костур и в подножието на белокаменния Пирин е голямо. До днес вълнуват отчаяните прошения, които получава владиката Методий Кусев от общините на своите български сънародници из цяла Македония.
Методий, от македонския град Прилеп, е един от най-активните застъпници за съдбата на българите в представителствата на Великите сили в Пловдив и Цариград. Още преди началото на Берлинския конгрес той се опитва да състави и изпрати в Германия депутация на български старейшини от различни краища на Македония. Руският губернатор в Пловдив Столипин заплашва непокорния духовник «със Сибир», ако не прекрати незабавно своеволната си акция.
Ето как българите от Македония не успяват да бъдат представени дори и с неофициална депутация в Берлин по време на Конгреса.
Все пак в повечето църковни общини на Македония се съставят петиции и прошения с настоятелната молба до Великите сили, да не ги отделят от България и връщат обратно в Османската империя. Списъкът с подписите стига до Пловдив и, оставен за по-сигурно съхранение в руското консулство, пропада завинаги.
По онова време едни от малкото представители на българския народ, които могат да се застъпват за сънародниците пред агентите на Великите сили са неговите духовни водачи. Българската народност в Османската империя не разполага с други организирани структури извън църковните.
Националното възраждане на живеещите петстотин години под чужда окупация българи започва в средата на XIX век като борба за културно и църковно самоуправление. До тогава гръцката Патриаршия обгрижва духовно всички християни под властта на Султана. Във всички църкви богослужението се извършва на гръцки език.
Постепенно, едно след друго започват да се строят български училища на собствена издръжка на общините и да се откриват из стотици македонски села и градове. Следващата стъпка е борбата за възстановяване на независима църква за всички българи в Османската империя. И тук начело са общините от областта Македония, които искат да се отделят от гръцката Патриаршия.
След големи премеждия и в постоянни стълкновения с мощната гръцка църква те постигат през 1870 г. издаването на султански ферман. С него се създава самостоятелна българска църква за трите провинции България, Тракия и Македония. За Екзарх е избран българският митрополит Антим.
До ден днешен извоюването на църковната независимост е ключов момент в самосъзнанието на българите. Териториално Екзархията обхваща и земи, намиращи се извън границите на Княжество България и това обстоятелство насърчава през следващите десетилетия стремежите към повторно обединение на разкъсаната от граници българска нация.
Съгласно чл. 10 на Фермана в спорни епархии следва да се проведат плебисцити. Онези епархии, в които поне 2/3 от християните се произнесат в полза на българската църква, имат право да преминат към Екзархията.
По този начин гласът на народа решава и през следващите години по-голямата част от Македония, в частност градове като Скопие, Охрид, Битоля, Дебър, Велес и Струмица преминават към Екзархията и получават български владици.
През онези години понятието македонец обозначава населението на географската област Македония. Характеристиката македонец няма етническа, още по-малко национална, конотация. Така стоят нещата и през следващите десетилетия.
Можело е да си пламтящ националист на гръцката, албанската, българската или на турската кауза и пак да си си македонец или «син на Македония», както са се изразявали в тогавашния патетичен стил.
Македония е била земя с пъстър етнически състав. Трудовете на уважавани учени и на пътешественици, както и статистически студии от онова време показват, че особено в селските райони, във вътрешността на областта, числено преобладава българският елемент. На второ място по брой са турците, следвани от заселените главно по крайбрежието гърци, от албанци, евреи, власи и цигани.
Сърби - и в това отношение почти всички тогавашни източници, с изключение на някои сръбски, са единодушни - към края на 70-те години на XIX век в Македония не е имало.
Всички тези хора, населяващи територията между Охридското езеро на Запад и Егейско море на Юг, между Родопа на Изток и Шар планина на Север са се смятали и са се наричали македонци.
Следващите десетилетия до рухването на Османската империя през 1912 г. коренно изменят положението в Македония. Промените обричат всички македонци на яростни и жестоки борби между отделните етнически групи и сеят ненавист сред народите на съседните държави, която се предава от поколение на поколение.
През 1885 г. въпреки предупрежденията на Великите сили и против категоричната воля на Русия Северна България и Източна Румелия се обединяват на своя глава в по-голямото вече Княжество България. Това е първа ревизия на клаузите на Берлинския конгрес.
В Македония духовете закипяват. Македонските българи вече са подложени не само на обичайните притеснения и гонения от страна на османския владетел, но и на опасността от две нови, екзистенциални заплахи.
От една страна - гръцката националистическа Megali Idea, т.е. придобиването на всички, познати от античността като гръцки, територии и от друга - сръбското домогване на Юг.
Сърбите разширяват понятието «Стара Сърбия» върху цяла Македония, отричат на живеещите там българи собствена етническа идентичност и ги обявяват просто за «южни сърби».
За своите съседи на Юг българите от Македония са «българогласни гърци». Те трябва да бъдат върнати обратно в скута на стара Елада и на църквата-майка в Цариград. Това започва да се върши с помощта на златото, но много често и с огън и меч. Настъпва времето на т.н. «въоръжени пропаганди». Най-вече от Крит и от вътрешността на Гърция се подготвят и изпращат в Македония прословутите с жестокостта си андартски банди. Из селата на Костурско и по долината на Вардар те оставят след себе си следа от опустошение и смърт. Целта им е да принудят екзархийските общини да се завърната в лоното на гръцкия Патриарх, което през онези времена е равносилно на погърчване и отказ от своята българска идентичност.
Елитът в Сърбия, която през целия XIX век е в плен на доктрината на своя държавник Гарашанин, разглежда своята страна като «Пиемонт на Балканите» за всички южни славяни.
След създаването и укрепването на независимото Княжество България в Сърбия започват да се разработват различни варианти за асимилация на българското население в Македония. Реномирани учени в Белград въоръжават сръбските политици с аргументацията за националистическия фанатизъм и за агресивната им експанзия.
Историци, филолози и географи като Милош Милоевич, Стоян Новакович и Йован Цвиич развиват теории, които трябва да докажат, че цяла Македония се обитава от сърби, и че езикът на македонските славяни е диалект на сръбския.
Цвиич твърди, че славянското македонско население е някаква флотантна маса, без каквото и да е национално самосъзнание. От тази маса чрез съответното влияние и натиск може да се формират сърби - или българи.
Ето защо Белград започва усилено да изпраща емисари през границата с Македония и с доста пари се опитва да вербува български младежи за обучение в Сърбия, настанява сръбски учители в общините на Македония и дори отваря тук и там сръбски училища.
Местното население бурно се противопоставя на тези опити за езиково-културна асимилация, нерядко взема в ръка камъни и тояги и просто прогонва ненавижданите чужди учители.
С течение на времето Белград установява, че приобщаването към сърбизма чрез образователно-просветни кампании и със средствата на културното влияние се проваля пред непреклонната съпротива на македонските българи.
Постепенно се налага убеждението, че е по-многообещаващо да се насърчава формирането на обособена македонска национална идентичност като междинна фаза към една по-късна пълна асимилация в сърбизма.
Основна характеристика на това новосъздаваемо македонско национално самосъзнание се предвижда да бъде неговият краен антагонизъм и необратимо разграничаване от българската идентичност.
А какви са стремленията и плановете на онези обитатели на Македония, които се наричат в преобладаващото си мнозинство българи и принадлежат към българската Екзархия?
След повторното им включване през 1878 г. в пределите на Османската империя, тези хора са обречени не само на все по-безобразно вилнеещата турска местна и централна власт. Сега те са изправени и пред новата страшна заплаха от гръцка и сръбска експанзия.
Погледите се насочват с надежда към съседна и свободна България. Все повече македонски младежи учат в Софийското офицерско училище и се потапят в атмосферата на въздигащото се и тъкмо отърваващо се от руската опека Княжество. Неофициалната столица на Македония Солун също привлича стотици млади, ученолюбиви, бунтовно настроени млади българи от провинцията. На прага на XX век тамошното българско девическо училище и българската мъжка гимназия стават ярки културни центрове, от които из страната се пръсват нови учители и бъдещи революционери.
Именно в Солун през 1893 г. група млади интелектуалци основават бъдещата мощна и страшна нелегална организация за освобождението на Македония. Първото название, което революционерите й дават е БМОРК (Български Македоно-Одрински Революционни Комитети). Самото име сочи ясно целите на организацията - освобождаването на провинциите Македония и Източна Тракия, които все още са под османска власт.
По-късно названието на организацията се променя за да стане ВМРО (Вътрешна Македонска Революционна Организация). Така се подчертава и за пред света македонският, т.е. неуправляем от България характер на движението. Защото тъкмо това обвинение, че организацията се дирижира от София, се лансира от турска страна, но и от Сърбия и от Гърция и се използва за да се вреди на България пред Великите сили.
По тази причината ВМРО в никой етап на своето развитие не включва в програмата си присъединяването на освободена Македония към България и не работи в тази посока. Организацията води своята въоръжена борба с определената цел да извоюва автономия за Македония и равноправни възможности за развитие на всички националности на нейна територия.
Официалната държавна доктрина на днешно Скопие интерпретира ВМРО като «организация на македонския народ». Водещите фигури на организацията обаче винаги са се определяли като македонски българи.
Запазената им кореспонденция, записаните и издадени техни мемоари не оставят никакво съмнение по този въпрос. Всички документи от онова време и от последвалите години са написани без изключение на книжовен български. Защото това е бил майчиният език както на борците за освобождение, така и на обикновените славянски селяни и занаятчии в Македония.
Наистина понякога обагрен с колорита на специфичния локален диалект, но такава е била езиковата картина и в другите региони на заселване на българската народност.
Връх в борбата на ВМРО с трагични последици за гражданското население е Илинденското въстание през 1903 година. Бунтът обхваща преди всичко районите около Битоля, Костур, Лерин, Охрид и Прилеп.
След неколкоседмични сражения на зле въоръженото селско опълчение и на четите с настъпващия турски аскер и с безчинстващи местни башибозушки банди въстанието е потушено. Европа научава с възмущение за кланета на мирното население, за опожарявания и масови изнасилвания.
Хиляди бежанци напускат родните места и потеглят през границата към България. Това е първата от няколко последователни бежански вълни, които през следващите десетилетия обезкръвяват Македония. Показателно е, че отново и отново свободната българска държава е заветната цел на спасяващите се понякога само с по-едно вързопче хора.
Нито Сърбия, нито Гърция са били някога сполетявани от бежански потоци откъм Македония. Напротив, доста често през следващите години тъкмо тези страни стават източник за нови злочестия на македонското население.
Илинденското въстание, което днес е придобило митологични черти в обществения дискурс както в Македония, така и в България е важно, когато се опитваме да проумеем по-сетнешното отчуждаване и обособяване на двете днешни нации - българската и македонската.
В съвременния македонистки (отговарящ на официалната национална доктрина на Скопие) процес на изграждане на национална идентичност, на Илинденското въстание се възлага много ранна, почти държавнотворческа функция.
Обратно, за българската историография и в съзнанието на ангажираната българска общественост Илинден е въстание на поробените македонски българи, водени от пламенни български патриоти от Македония и от Княжество България.
Може би е уместно да се подходи по-диференцирано към онова далечно, но все още съвсем живо в балканските представи време, към бурните събития и техните последствия.
Христо Силянов, известен историк и сам активен участник в стълкновенията от началото на XX век цитира в своя фундаментален труд «Освободителните борби на Македония» многобройни документи от 1903 година. И днес те поразяват читателя с отчаяната надежда, която питаят въстаниците и побягналото от турските злодейства из горите цивилно население, че армията на Княжеството ще се вдигне на помощ.
От всички части на Македония се носят сърцераздирателни апели към братята от другата страна на границата да изпълнят своя дълг и обявят война на Турция.
В тогавашната общоевропейска ситуация това разбира се е илюзия и българската политическа класа е наясно, че е обречена на пасивно изчакване. Освен бурни протести, митинги за солидарност и адреси до Силите във всички градове на Княжеството, освен отварянето на границата за хиляди бежанци и криво-ляво подслоняването им, България не може да направи кой знае колко повече.
Но едно е благоразумното осъзнаване на политическата логика, съвсем друго - емоционалното разочарование на много македонски българи изоставени в опожарените си села през дългите, мразовити зимни месеци под открито небе.
А след тях следват още много години на мизерия и безнадеждност.
Не е ли разбираемо, че тогава у мнозина започва отчуждаването от все още така съкровената идея за «майка България», за да използваме популярен израз от онова време?
Следва продължение...
Ilko
на 21.04.2009 в 08:55:11 #29От: И.П.Енчев / enchev.i@abv.bg "За ПЪЛНОТО си щастие, Човек трябва да има СЛАВНО Отечество" Симонид Кьоский, 5 век преди Новата ера. Драги сънародници, Осъзнайте се Хора-Българо-Славяни, Македоно-Славяни, Българо-Македонци, Сърби!! Ние Историятра си незнаем, а сме седнали да се ХУЛИМ, немски, английски и Религия да учим. Не е ли Позор това? Докога ще бъдем роби не само нa завладяващи територията ни, ами и на самите себеси? Как неразбирате че с 20-ти век умря и си замина влиянието на Личният Култов, Групиран-Идеологически, Етнически и Религиозен фактор, във вътре Държавното Социално Устроисртво. Още по-вече в Държава с Многонационално общество. На основата на тези три Култови фактора ако все още продължаваме да стоим Поляризирани, Ние БЪЛГАРИТЕ ще изчезнем като Държава. Това което го цели и Евро-КОНГЛОМЕРАТА и Турция. Ще си позволя да кажа; СТОП на тази Сляпа Групиранa-Поляризираност! СТОП на намесата на всичките тези (339+1 действащи партии ), коалиции, секти и тем подобни ЛИЧНО-КУЛТОВИ-Аматьорски Увлечения! Не е ли позор тази ГРУПЩИНА в 21-ви Век която разцепва Идеологически, Религиозно и Етнически и без това Поляризираното-разединено Българско Общество? Драги сънародници, Какво да Ви кажа, ние Българите като най-стара нация в Европа сме дарили Славяно-Езичните народи със Писменност, а все още нямаме твърда и демократична Конституция. Да Конституция неподлежаща на никакви постановления, изменения и допълнения към нея поне за период от 100г. Нямаме и закон които да гареантира и самата КОНСТИТУЦИЯ от умишлената и пренагласа от Марионетните ни правитeлства. Конституция която да закрили вътре-социалните ни отношения, живот и работа. А не ежедневните и пренагласи чрес допълнения, изменения и разпоредби, създаващи спънка в Икономиката и спънка на цялостното развитие на Държавата. Нека Конституционно Забраним намесата на този личен Култов, Аматьорски фактор в Общо-Социалните ПРОФЕСИОНАЛНO-Държавни отношения! До кога ще търпим Аматьорщината в Държавата си, плаваща на основата на трите Лично-Култови фактора; Идеология, Религия и Етнически произход?? Моля не ме разбирайте неправилно!! Аз не говоря против тези три фактора за отмяна или забрана. Не! Те са основата на нашата лична Единтичниост и всеки трябва да си запаси това. Но да градим съвременна Демократична Държава на основа на Личните по-горе казани фактори, и да търсиме ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ в отношенията си, е наистина ПРЕСТЪПЛЕНИЕ към самите нас а съответно и за Държавата ни-БЪЛГАРИЯ. Нека станем професионалисти в Държавните-Общо-Социални Отношения! Нека на такава основа спрем избора и даването на глас за Аматьорско Правителство! Нека най-после дадем пример като най-Стара нация в Европа как се избира Професионално Правителство на основата на Нова-Конституция, забранила намесата на Личният Култов фактор в Общо-Държавните отношения, нямаща аналог в света! Хора, събудете се! Излезте от Хипнозата! Недавайте да Ви манипулират! Неразбрахте ли че ние-ХОРАТА, сме толкова различни колкото всичко живо на тази Планета Земя. Именно в следствие на НЕПРИЕМЛИВОСТА между групираните Идеологически, Религиозни и Етнически течения сред нас, ползувани и манипулирани умело от Монополният Банково-инвестиционен Капиталов Бизнес, водят до всичките ни страдания, незгоди и недоимък. Всичко това води до Масовата ХИПНОЗА в която доброволно сме попаднали и неспирно хулим лошите резултати които сами създаваме в отношенията си. "Истината за проблемите не престава да съществува, само защото сме я игнорирали." Факта е неоспорим! С уважение: И.П.Енчев
marcovb88
на 08.04.2009 в 21:07:39 #28апостол по голема глупост не може да напишеш вси4ки племена населявали земите на българия са българи преди да доидат нашештвениците от мала азия създали държавата ни
по тая логика ние вси4ки сме турци ако не ги бяхме изгонили
![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_biggrin.gif?_=1446728989)
marcovb88
на 08.04.2009 в 21:02:44 #27македония е загубена кауза и никога те няма да искат да си признаят 4е са българи наи вероятно и ше си прекръстят държавата заради гърция преди да влезнат в ЕС и така 4е истори4еската правда и позициите си трябва да защитаваме но културно бе з да иализа 4е не моцем без тях , България не трябва да показва комплекса на малките нации и за бленувано вели4ие оше пове4е 4е 1 милион идиоти и с 1 милион шиптари на са проблем които ще ни ебе маиката
Апостола
на 06.04.2009 в 15:42:46 #26Блестяща стати яна журналиста Милен Радев за разплитане възела България-Македония-България, ябълката на раздора какъвто е проблема с идентичността на Македодия. болшинството от нас Българите сме издънка, плод на дърво раснало до края на втората третина на 19-ти век в Македония.
Апостола
на 06.04.2009 в 15:11:08 #25Теодоре Дечев, този Бай Боре не само е сляп, той е неграмотен. Не случайно ти вметваш в изречението думата "Аза ти"! Ако той знае, че ние сме народа дал името на континента Азия и на Балканския полуостров, ще получи инфаркт. И защо Ботев написа "че "ази станах хайдутин". Защото народа който изказва и говори за себе си с "АЗ", с "с АЗИ" дава името на континента където живеят "АЗИТЕ" и от тук АЗИЯ. "АЗИЯ" е КОНТИНЕНТА на БЪЛГАРИТЕ, на АЗИТЕ. По сходен начин е съставено и името Балкан. От двет съставни думи БАЛ + КАН, където Бал е голямо , а КАН е владетел. Тоест това е земята на БАЛКИТЕ, на големите владетели, което носим навсякъде по света. Името ЕВРОПА е древно българско и в превод значи широкопееща. Това е земята където живеят балките, траките, между Родопите и през реките Марица, Тунджа, до Странджа. така финикийците са назовалали земята, където са ходили по търговски дела. Отиваме в Европа. Освен това името на Канарските/КанХорис/ осторови също е българско, на азорските/АзХорис/ и на Мадейра/Мадар/ също са български имена, защо древният български Бок е ХОРОС. От него идва и понятието Хора/с ударение на "о"/ за група общество и Хора/с ударение на "а"/ за подредена група, която играе танци. Но колко искат да узнаят тази истина. Братята ни от Македония знаят ли какво означава думата "хора" с ударение на буквата "а". Че това е ХОРОТО, българският танц. Знаят ли че и в Турция тази дума се нарича ХОРО и се играят хора във всичките 48 вилаета на ТУРЦИЯ. И защо няма турска дума за този танц, а думата е българска. Знаят ли че на митинга са присъставли определен брой ХОРА с ударение набуква "О". Да но там използват другата българска дума ЛЮДИ или ЛИЮДИ. Братята ни Македонци и време вече да започната да четат и да учат, да почетат още много книги, докато достигнат нивото на високата българска култура и познание.
Апостола
на 06.04.2009 в 14:48:40 #24big brother Не си прав. Според д-р Ганчо Ценовъ, публикувал своят докторат за езика на прабългарите, извода който той прави е, че "баш" македонците на Филип М. и Александър М. са българско племе. Не случайно Александър чул за хубавите жени в Бактрия и на път за Персия и Индия е стигнал до Бактрия, днешен Авганистан, Узбекистан, Тюркменистан, където се оженва за българка. Самият той е българин от племето ЕДОНИ. Тракийското племе Едони, по река Струма и Места, съседско на племето Беси от което хиляда години преди това е Орфей. А македони се получавма след време като име поради големия ръст на ЕДОНИте, повече от 2,20 метра. И затова пред името на едоните се поставя представката МАК и се получава МАК+ЕДОНИ=МАКЕДОНИ. Иначе си прав в оценката си за албанци и македонци. Ще целуват и дупето на България за да станат българи. Иначе няма толкова глупав българин, който да се откаже от българската си народност, българското си гражданство и да стане гражданин на Македония, като се качи един вид на дърво без Корен. Почти половин милион македонци станаха граждани на България, а това е почти 30 процента от населението на християните в Македония.
big brother
на 01.04.2009 в 05:27:51 #23Нека Македония да си е на македонците. До 20 години сами ще се молите да дойдете в България. Вие на нас не ни трябвате. Без нас вие сте загубени в албанското море. Неосъзнати боклуци сте вие! Всички извори сочат, че Александър Македонски е елин, навсякъде се е пишело на гръцки. Сега вие пишете и говорите на български, а се наричате македонци. "Мръсни македонци", вие сте си чисти българи!
Aleksandar
на 30.03.2009 в 19:17:42 #22“Едва ли има на света друг народ, който така слабо да познава своята история.’’ - Стефан Неделчев Цанев _____________________________________________________________________________ Точно така, ако народите во Дунавски Бугаристан дознаат дека сте измислена нација врз основа на руските лаги и митови од 19 век, ќе ви пропадне измислената држава. Затоа толку големи усилија прават другарите ви од ДС да се одржи лагата дека македонската историја и култура е ваша, ама со татарско име. Па уште се правите будали демек не знаете. Кај го има тоа бе, не ли ви е срам да носите име на туркомонголски народ со кој немате никаква врска?!? МАКЕДОНИЈА НА МАКЕДОНЦИТЕ!
PEnchev
на 23.03.2009 в 04:59:04 #21От: И.П.Енчев / enchev.i@abv.bg "За ПЪЛНОТО си щастие, Човек трябва да има СЛАВНО Отечество" Симонид Кьоский, 5 век преди Нновата ера. Драги сънародници, Осъзнайте се Хора-Българи, Славяни, Слoвeни, Македонци, Сърби!! Ние Историятра си забравяме, а сме седнали да се ХУЛИМ и Религия да учим. Не е ли Позор това? Докога ще бъдем роби не само на завладяващи територията ни, ами и на самите себеси? Как неразбирате че с 20-ти век умря и си замина влиянието на Личният Култов Идеологически, Етнически и Религиозен фактор, във вътре Държавното Социално Устроисртво. Още по-вече в Държава с Многонационално общество. На основата на тези три Култови фактора ако все още продължаваме да се "джaфкаме" в Парламента и да стоим не обединени а Поляризирани, Ние БЪЛГАРИТЕ ще изчезнем като Държавца. Това което го цели и Евро-КОНГЛОМЕРАТА и Турция. Ще си позволя да кажа СТОП на тази Сляпа Поляризираност! СТОП на намесата на всичките партии, коалиции, секти и тем подобни ЛИЧНО-КУЛТОВИ Увлечения! Нека Конституционно Забраним намесата на този личен Култов фактор в Общо-Социалните-Държавни отношения! Нека станем професионалисти в Държавните-Общо-Социални Отношения! Нека на такава основа спрем избора и даването на глас за Аматьорско Правителство! Нека най-после дадем пример като най-Стара нация в Европа как се избира Професионално Правителство на основата на Нова-Конституция, забранила намесата на Личният Култов фактор в Общо-Държавните отношения, нямаща аналог в света! Хора-Българи, събудете се! Излезте от Хипнозата си! Недавайте да Ви манипулират! Нека се обединим и заработим заедно отстоявайки наглият чужд натиск и стремежи. ******************************************************************************************************* " Едва ли има на света друг народ, който така слабо да познава своята история. Ние имаме големи учени историци, издадени са монументални исторически трудове, но академичният им научен език е недостъпен за простосмъртните, а учебниците по история са написани толкова скучно, сякаш авторите им са имали едничката цел - да накарат българчетата, още едва проходили, да намразят историята на своя народ - и за съжаление, тази цел е вече почти постигната. От друга страна, това незнание се дължи и на многократното пренаписване на историята, нагаждайки я всеки път към интересите на властващата политическа сила, та човек не само ще се обърка, но може и да се побърка... А може би причината е по-отчайваща: старата наша история надвишава сегашното ни жалко самочувствие като народ, сравнението с миналото ни потиска и ние не искаме да си го спомняме..." Стефан Неделчев Цанев ******************************************************************************************************** Неразбрахте ли че ние-ХОРАТА, сме толкова различни колкото всичко живо на тази Планета Земя. Не е хуманно на основата на тези си природни разлики да даваме да ни манипулират. Не е хуманно да се насочваме организирано-поляризирани, изтъкваики си тези природно-дарени реазлики сред нас. Нека спрем да сме обект на Бизнес в които с култовите си увлечения, Политиците и Идеоолозите ни въвличат постоянно с цел лична изгода!! Помислете за кого и как ГЛАСУВАТЕ, за да не го ХУЛИТЕ след това! Личните Групирани Култови, Идеолого-Политически, Етнически и Peлигиoзни Интереси-увлечения, са нaй-главната причина, която ни Принуждава Групoвo да ce caмoзабрaвямe и Грешим , да нe бъдем особено внимателни още повече, когато става дума за взаимно решаване на задачите от Общо-Социален и Държавен характер в отношенията. Защо? Защото Cубективните Идеологo-Политически, Етнически и Peлигиoзни Интереси ca Култови увлечения и са тoлкoва различни, кoлкто сме ние самите Xopaтa пo природa различни. Политикът, не може да сформира общ правилен образ даже на част от Външния свят в съзнанието си, което да го ръководи правилно след това в действията му, защото мисълта му е заангажирана повече с целите и тенденциите на Култ-идеологията която проповядва a не нюанситe в живота на Hарода. Ръководствата на България, появявайки се в условията на Корупция, Бюрокрация, Финансова мъглявост и безотчетност, не смогвайки да осъзнаят причините за икономическата криза, въвлякoхa страната в процеса на Глобалните Евро-промени с всички остаряли Вътре-Държавнo-Ръководни и Социални форми, разчитайки само на финансовата външна „подкрепа”-заем и прехвърляне отговорността на процеса в ръцете на Външни Финансови Институции и Органи. Да, Не е Хуманно, даже е престъпление, да строим Държавата си и да я наричаме РОДИНА, Състояща се от Поляризирано и Конфронтирано на Култ-Идеологии и Култ-Вери Общество! Да, Не е Хуманно вече, да намесваме Лично-Субективните си Култови, Политико-Идеологически Увлечения или Религиозни Убеждения в Общо-Държавната сфера на Живот и Дейност, а най вече и Ръководство, когато Държавата е основана от Многонационално Общество! “Групиранaта Идеологическa и Религиознa Култ-Хипноза” в Атмосферата на старите Социални отношения става още по-„реактивна”, с намесата и умелата манипулация на Банково-Инвестициония-Капиталов Бизнес, ползвайки всички средства за реализация само на собствените си чисто финансови интереси. Да, Време е да се гарантира Конституционно, Пълна Трансперантност и участие на Обществената Сфера в решаването на всички Финансови и Законодателни процеси в Парламентарните решения, лежащи в основата на Юридическия Професионализъм и далновиден контрол! Да, Време е; Парламентаристите – Депутати и Народни представители в Народното Събрание, да влизат вече в Парламента не като добре платени Администратори-защитници на отделни Идеологически или Религиозни Групирани Култови фракции, партии и коалиции, а като представители-ЗАЩИТНИЦИ на НАРОДНИЯ ГЛАС, НУЖДА, Призив и ИНТЕРЕС!! Да, Време е; l Президентът не трябва вече да има връзки и допир с групираните Идеолого-политически култови сили, които обаче трябва да бъдат локализирано-запазени и със Строг закон да cе гарантира, Ненамесата им в Общо-Държавните Въпроси и Д
ТеодорДечев
на 19.03.2009 в 21:22:00 #20Бай Боре написа: "я се скрий бе нещастник тебе те знам от нихилисткия ти сайт,боклук прост и тука ли налази бе ,моше,гладен лки си а свършиха поръчковите статий и огладня раде пионко проста " Ох, олекна ми като на един виден български политик. След толкова много положителни отзиви, намери се човек, който да изръси някаква простотия. Бях се притеснил, че съм в някоя друга държава. Сега вече виждаме, че жив е форумният дух. Бай Боре, да си жив и здрав ! Надяваме се, че подобни излияния имат силно терапевтично действие върху всичките ти конфликти с Аза ти ...![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/col01cop.gif?_=1446728989)
bajbore
на 19.03.2009 в 13:50:25 #19я се скрий бе нещастник тебе те знам от нихилисткия ти сайт,боклук прост и тука ли налази бе ,моше,гладен лки си а свършиха поръчковите статий и огладня раде пионко проста
ТеодорДечев
на 19.03.2009 в 10:34:49 #18Павел66 написа: "ще берем ядове като съюзници на американците...който прави геополитически грешки губи...и този път сме с победените..." !!! ??? Може ли аудиторията да получи някакво кратичко разяснение, че оставаме с впечатление, че си пишете да са не спира дискусията ...![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_eek.gif?_=1446728989)
паметен
на 19.03.2009 в 07:40:52 #17ПА ШТА СИ ТИ? Иван Вазов Па шта си ти? - такъв въпрос задава във твоя дом безочлив чужденец. Па шта си ти? - с такваз псувня смущава душата ти некакен пришълец; ..... Няма по-красноречив довод за теорията на Моргентау, че морално в политиката е това, което носи добри резултати! през април 1013 г. България е на върха на следосвобожденското си развитие! Войските и са пред Царигра, скоро ще бъде подписан Лондонския договор, даващ на България югоизточна граница по линията Енод- Мидия. Гърция и Сърбия заговорничат за обша граница в Македоиния, но дори в тайните преговори помежду си признават на Българоя градове като Щип, Кукуш и Кавала! Румъния беснее, че не е получила нищо от разместването и отправя претенции. (Още през 1903 г. Мисирков е предвидил, че не само сърбия и Гърция, но и румъния няма да позволи цяла Македония да бъде българска). Да предадеш половината от територията на географска Македония и многото българи там, може да е било неморално от етична гледна точка. Но е било абсолютен императив от политическа гледна точка.! Жертвата на западна Македония, както жертвата на северна Добруджа преди това е било болезнена необходимост. Дори ако е трябвало да се пресели цялото население! Цялата последвала история на България щеше да е по-различна. Тогава се намират мнозина като Вазов, но нито един "Бисмарк" спрял пред стените на Виена.
PrikazkataProduljava
на 18.03.2009 в 23:52:12 #16За каква македонска нация, култура, език, история и идентичност можем да говорим, когато хората с македонско потекло в България са повече от тези 1.3м самоопределящи се като наследници на Александър Велики. Когато могат да се определят с хирургическа точност годината, месеца, седмицата, деня и дори часа, когато е "преоткрит" древният ти език, забравен за повече от 2000 години и когато авторите на фолклорните ти песни са родени след 1930, за каква държава си говорим? Тази антична цивилизация, говореща сърбизиран български да вземе да впрегне целия си умствен потенциал от професори по марксизъм и да се опита да обясни защо всичките им дейци от не толкова далечното минало бягат в България и наследниците им днес се определят за българи.
velikiat
на 18.03.2009 в 23:36:09 #15velikiat
на 18.03.2009 в 23:00:43 #14ТеодорДечев
на 18.03.2009 в 22:17:50 #13ШибанНарод написа: "Аз лично не смятам, че България или българите са мразени от когото и да било." Бих се радвал да сте прав. За съжаление, в Македония подобни враждебни нагласи са доста широко разпространени. Както би казал Виктор Канзуров - не можем да си затваряме очите и да си самовнушаваме, че не съществува подобен проблем. Съществува и ние постоянно получаваме доказателства за това. Въпросът е да установим причините и да се опитаме да ги преодолеем. Ако е рекъл Господ.
ТеодорДечев
на 18.03.2009 в 22:12:52 #12До ШибанНарод: Не съм смекчил фразата на Стамболийски. Тя е цитирана и в други, не по-малко сериозни източници от моята скромна статия. Примерно, проверете в: "Македонският въпрос в буржоазна Югославия" от К. Палешутски. До Паметен: Нямаме различия по казаното от Вас![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/thumb.gif?_=1446728989)
ТеодорДечев
на 18.03.2009 в 22:08:54 #11До Христо: Няма никаква принципна разлика между статута на Княжество България, според Сан Стефанския и Берлинския договор. И в двата договора, формулата е: "Княжество васално, трибутарно на Султана". Берлинският договор не е донесъл никаква ФОРМАЛНА независимост на България. Друг е въпросът, че България още от първия ден на съществуването си започва да нарушава васалния си статут. Иначе знаем годината на независимостта - 1908 г.
паметен
на 18.03.2009 в 20:05:59 #10Г-н Дечев, нямам забележки към статията на Милен Радев. Имамм (малка ) забележка към Вашето изявление, че истината боли... прозвуча ми като: натрихме им носа! Очевидно ще трябва да отстояваме истините, които са част от нашия идентитет. И ще е много рудно да ги убедим, че нашият идентитет не е заплаха за техния. Техните лидери доскоро се надяваха, че светът ще ни натрие носовете, ще ни накара да "се откажем от великобългарските претенЗии..." Вече става ясно, че нищо подобно няма да се случи. В Скопие го приемат за трагедия. По повод приемането на България в ЕС, повечето македонци са убедени, че това е станало незаслужено. Излизането на България от имиджа на вечно губещата, на вечно изолираната на Балканите е започнало. Ще ни трябва дълго пътуване преди македонците да схванат, че България е тяхната предна, не задна врата към цивилизования свят:-)