Комисията по здравеопазването прие на второ четене бюджета на НЗОК за настоящата година. Въпреки многото заявки за по-справедливо разпределение на средствата в крайна сметка надви статуквото и всякакви опити за ограничаване на харчовете бяха бламирани.

Здравната финансова рамка предвижда 9,47 млрд. лева, с над 1,3 млрд. лева повече от заложените през 2024 г., които не стигнаха, за да бъде изплатена надлимитната дейност на болниците.

Най-сериозните пера в този бюджет са за болниците - над 4,1 млрд. лв. и за лекарства над 2,3 млрд. Съвсем естествено там е и най-ожесточената съпротива срещу всеки опит да бъдат променени цифрите.

Затова не е чудно, че народните представители отхвърлиха механизма за контрол на разходите в болниците, който беше предложен от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Въпросният механизъм предвижда намаляването на цените на всички клинични пътеки, ако в средата на годината бъде установен преразход на средствата за болнична помощ. Да припомним, че заложеният бюджет за болниците е с 582 млн. лв. повече от предишната година. Преразход може да се очаква, тъй като през 2024 г. здравният фонд е успял да плати 100 млн. лв. надлимитна дейност, а останалите 146 млн. трябва да бъдат изплатени от бюджета на 2025 г. Предполага се, че освен тези 146 млн. лечебните заведения ще натрупат нова надлимитна дейност, която също ще трябва да им бъде изплатена, тъй като ВАС прецени, че имат право на тези средства и Касата е длъжна да даде.

В подкрепя на болничните искания се обяви и Българският лекарски съюз, който определи механизма, предложен от НЗОК, като безпрецедентна мярка и насочи мерника си към фармасектора, критикувайки решението за заплащане на биомаркери. За тях са предвидени 5 млн. лв. и те трябва да бъдат взети от средствата за болниците. Лично председателят на БЛС обиколи телевизиите, за да обясни колко ненавременно е решението за подобен разход. Според него включването на тези високоспециализирани изследвания при пациентите с онкологични заболявания ще отвори Кутията на Пандора.

Отпорът на БЛС е очакван, защото Здравната каса предлага механизмът да може да се прилага и без съгласието на съсловната организация, както това се случва с подобен механизъм за фармацевтичните компании. Във фармасектора от години има аналогичен Механизъм за контрол на бюджета за лекарства, заради който компаниите връщат пари в бюджета на НЗОК от преразхода за лекарства.

Въпросните 5 млн. лв., заложени в бюджета на НЗОК, са за изследване на туморни маркери за три вида рак - на белия дроб, на гърдата и на дебелото черво. От Касата обясниха, че това е нова процедура, която съдържа скъпи изследвания, чието въвеждане ще бъде поетапно, за да може да се прецени как биомаркерните терапии повлияват на пациентите.

Според БЛС обаче биомаркерите не са диагностика, а дистрибуционен проблем. Диагнозата поставят лекарите, а до този момент фармакомпаниите, които осигуряват лекарството за пациента, са поемали и изследването с биомаркери. Шефът на Съюза дори нарече предложението "становище на един професор за един апарат в едно лечебно заведение".

По думите му не може със средства на здравния фонд да се покриват харчове на фармаиндустрията.

Естествено, фармаиндустрията реагира, като обяви, че средствата за лекарства, отделени в бюджета, ще свършат на 12 септември, а оттам нататък ще бъдат покривани от нея.

Както споменахме през 2025 г. се предвижда НЗОК да заплати лекарства на стойност близо 3,3 милиарда лв. с ДДС, а предвиденият бюджет е 2.3 милиарда. Разликата от 1 милиард лв. възстановяват фармацевтичните компании.

От година на година тази "дупка" в бюджета става все по-голяма, посочиха в позиция от фармаиндустрията, а според прогнозите ѝ през 2025 г. парите на НЗОК за лекарства ще свършат на 12 септември и лечението на пациентите за останалите месеци ще се заплаща от компаниите. От сектора обявиха, че на практика те субсидират лечението на всеки трети пациент в България.

Кой ще надвие в противоборството между болници и фармакомпании предстои да разберем, въпреки че тази имитация на борба олеква от факта, че частни болнични вериги са обвързани с производители и търговци на едро с лекарства.

В крайна сметка на второ четене депутатите приеха, че условията и редът за контрол по изпълнението на обемите и осигуряване и на стойностите от изпълнителите на болнична медицинска помощ се определят в Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023 - 2025 г. и в анексите към него, а когато не са приети такива - се определят с решение на Надзорния съвет на НЗОК по предложение на управителя на НЗОК. Така механизмът за контрол на разходите в болниците не мина.

Не мина и предложението на ПП-ДБ частните болници да провеждат обществени поръчки, когато разходват пари на НЗОК.

Това предложение на ПП-ДБ отдавна стои на дневен ред, но така и не успява да намери привърженици сред депутатите. Според вносителите му загубите на НЗОК заради непровеждането на търгове от частните лечебни заведения са 120 млн. лв. годишно. А причината да бъде отхвърлено провеждането на обществени поръчки е в лобито на частните болници сред депутатите, въпреки предупрежденията за санкции от страна на Европейската комисия.

От ГЕРБ обещаха да помислят, но това едва ли ще се случи, предвид близостта на собствените на болнични вериги с партията.

Не успя и мярката за контрол на разходите, предложена от ПП-ДБ - пациентите да получават есемес за използвана или не от тях медицинска дейност, заплащана от НЗОК. Мярка, която намери подкрепа в БЛС. Аргументът бе, че няма как да се създаде система, която изисква да се съберат телефонните номера на всички здравноосигурени. Подобна възможност за контрол има мобилното приложение еЗдраве, което обаче все още не се радва на особена популярност въпреки мащабната информационна кампания, проведена от Министерството на здравеопазването.

Ако трябва да търсим добрата новина в дебатите по бюджета на Касата за тази година това може да бъде решението НЗОК да заплаща антибиотиците и противовирусните препарати да децата до 7 години. Предложението бе прието единодушно, но ще важи само за последните три месеца на годината. А нужните 2 млн. лв. ще бъдат осигурени от резерва на Здравната каса.