На 3 юни в Иран ще отбележат годишнината от смъртта на върховния си водач Рухолах Хомейни. Във връзка с това ви предлагаме текст Хасан Дотаги, временно управляващ на посолството на Ислямска република Иран в София.*

Разбирането на характеристиките на идеите на имам Хомейни, основателят на Ислямска Република Иран, определя причините за устойчивостта и ефикастността на неговите действия. През последните четири десетилетия еволюцията на мисълта на имам Хомейни, и по специално за политиката, е подложена на обширно внимание и обсъждане от страна на ирански и чуждестранни изследователи.

Еволюцията на политическата мисъл на имам Хомейни може да бъде обяснено по два начина - реформаторско и революционно. В реформаторската политическа мисъл, която съществуваше до началото на седемдесетте години на миналия век, имам Хомейни не беше доволен от статуквото и целейки постигане до по-благоприятно положение, предлагаше решения и посоки. Но след като изгуби надежда в шахското управление, той се обърна към революционната политическа мисъл, според която започна пълна промяна на статуквото. Поради това политическата мисъл на имам Хомейни премина през дебата за реформи и постигна революционен характер в неговия социологически смисъл.

Работеща политическа мисъл е това, че освен наличието на доказани принципи в него, притежава и необходимата гъвкавост. Най-важните доказани принципи в политическата мисъл на имам Хомейни бяха принципът на интересите на исляма и мюсюлманите, отхвърлянето на чуждото господство, принципът на справедливостта, принципът на "Вали-Факих" (Ислямския настойник) и....

Промяната на дебата от реформаторски в революционен се смята за една от силните страни на идеите на имам Хомейни и е причина за това Хомейни да направлява правилно политическото си поведение.

Анализирайки с точност промените в Иран, региона и даже света през последното столетие, имам Хомейни успя да създаде управление, базиращо се на религиозни ценности. Ислямското управление е наследството на идеите на имам Хомейни и доказателство за неделимостта на религията и политиката. Наследството и действията на имам Хомейни бяха важни затова, че не бяха копирани от друго място и поради тази причина бяха вдъхновение за революционните движения и хората в региона, а може би в много други региони по света.

Едно от важните дела на имам Хомейни е създаването на интровертна култура и цивилизация в Иран. Той, и от гледна точка на подходите, и от гледна точка на решенията, е мислел локално. Редица експерти и мислители са само против статуквото, но не представят решения. Но имам Хомейни, освен че е бил против статуквото, е предоставил и решение, което е основаването на ислямско управление на базата на теорията за Вали-Факих (Ислямският настойник).

В международната система всяка политическа мисъл и идея се измерва с два критерия: ефикасност и приемливост. През последните четири десетилетия наследството на имам Хомейни успя да се развива по начин, в който приемливостта и ефикасността му да бъдат запазени. Въпреки върховете и паденията и опитите на мнозина чрез създаване на различни кризи, натиск и санкции, да повлияят върху тези два критерия, рамките на това наследство са толкова стабилни, че досега тези подривни дейности не са били успешни. И поради това народът винаги присъства в съхранението на тази приемливост и ефикасност, както и през последните дни с присъствието си пред урните за президентските избори още веднъж укрепи приемливостта и ефикастността на системата.

Самият имам Хомейни стана основател на цивилизация, в рамките на която, противопоставяйки се на разврата, да се постигне развитието и съвършенството на човека. Считайки разделението като фактор на цивилизациония упадък, той приканваше всички към преодоляване на доминацията на западната цивилизация. Възобновяването на ислямската цивилизация беше една от прогресивните идеи на имам Хомейни, който считаше ислямската революция като въведение към ислямския ренесанс.

Ислямската революция имаше лидер с традиционно мислене, който по ирония на съдбата успя да мобилизира модернистите и модерните интелектуалци - работа, която през последното столетие не беше направена в Иран. Той успя да върне исляма като една "жива, динамична, създаваща движения и спасяваща нацията" школа на обществената и политическа сцена.

Имам Хомейни лансира ислямската цивилизация пред западната цивилизация и с основаването на ислямската революция се опита да реализира символите на тази цивилизация. Този поглед причини недоволството на Запада, защото създаването на интровертна култура и цивилизация в Иран въз основа на ценностите на националната и ислямска цивилизация, причини промяна във взаимоотношенията на Иран със Запада и стремеж към културна, икономическа и политическа независимост. В тази рамка противопоставянето с доминацията и защита правата на лишените и потиснатите и стремеж към създаване на справедливост в света са стълбовете на ислямската цивилизация, които са лансирани от имам Хомейни.

Поради това страните, интересите на които претърпяха щети от ислямската революция в Иран, избраха пътя на враждебност, като в същото време САЩ повече от другите страни избра враждебността. Затова имам Хомейни винаги е обръщал внимание на темата "опознаване на врага" и се е стремял да запознае общественото мнение с враговете на Иран и техните заговори в рамките на "пропагандна, културна, военна, икономическа и...." агресия.

Свободата и демокрацията имат високо място в голямото наследство на имам Хомейни. От началото на ислямската революция са положени усилия винаги да бъде взето под внимание партньорството на народа в процеса на вземане на политически решения. И сега, 37 години след победата на Ислямската революция, са проведени близо 40 избори за оповестяване мнението на народа. Свободата, от гледната точка на имам Хомейни, включва и лични дейности, и свободата за избиране на форма на държавно управление. Това тълкуване поставяше народа в различните обществени и индивидуални сфери да има забележителни естествени права и подчертаваше нуждата на народа от свобода в политическия и социален живот. Имам Хомейни смяташе независимостта и свободата за основни човешки права. Той категорично вярваше, че мощните страни, заради усилията им да заблудят общественото мнение, са основните нарушители на тези права.

Той смяташе, че в рамките на ислямската система никой не може да наложи своето мнение и глас върху други и в същото време е нужно всички да спазват закона. Поради това религиозните малцинства в Ислямска република Иран могат да изпълняват свободно своите религиозни задължения, да имат представители в Парламента и могат да имат политическа партия и организационни дейности като другите.

В тази връзка погледът на имам Хомейни относно свободата на жените също беше забележителен. Имам Хомейни смяташе, че жените и мъжете имат равни права, и вярваше, че присъствието на жените в социалните промени е определящо. Поради това жените имаха забележително присъствие във всички социални промени през последните четири десетилетия на ислямската революция, включително войната, възстановяването на страната, научните дейности и.... В същото време Хомейни смята за тревожно и притеснително извънморалното и противозаконното присъствие на жените в обществото и счита, че западният поглед към жените не е успял да укрепи мястото на жената като майка, съпруга, социално, политическо и социално активна.

Въз основа на това характеристиките на идеята и мисълта на имам Хомейни бяха така цялостни, че сам по себе си гарантира непрекъснатостта на развитието си. Поставяне на акцент върху закона, обръщане на внимание на справедливостта, отчитане на важността от присъствието на хората при вземане на решения, борба срещу господството, защита правата на лишените, защита на независимостта и свободата, предоставяне на възможност хората да присъстват в управлението на държавата с цел практическата реализация на демокрацията, укрепване на ролята на жените в обществото и.... са сред тези характеристики.

*Публикуваме текста на Хасан Дотаги без редакционна намеса. Заглавието е на редакцията.