Тази година матурите минаха под знака на засилените мерки за сигурност и журналистическите разследвания.

Министерството на образованието се включи с мащабна подготвителна кампания (с достоверна и подвеждаща информация), с цел да сплаши потенциалните преписвачи и доставчиците на „отговори”. След като преди седмици разбрахме, че в изпитите са поканени да участват (край тоалетните) дори родители, последва лавина от крути мерки, които по-скоро стъписаха, отколкото мотивираха седмокласници и зрелостници.

Оборотна карикатура в интернет, която пресъздава диалог между родител и ученик твърди: „Сега зрелостниците ги третират като бежанци. В училище има повече видеонаблюдение, отколкото на границата.”

Мерките бяха „по-драконовски” и от миналогодишните: камери със звук, датчици за улавяне на сигнал от мобилен телефон; събиране на всички налични устройства и ръчни часовници; проверка на бутилките с вода на учениците; раздаване на химикали (на зрелостниците); фиксирани места в залата; ходене до тоалетна под конвой; лишаване дори на квесторите от телефони.

Въпреки внушителния брой рестрикции станаха известни, а има разбира се и неизвестни, близо 100 случая на злоупотреба по време на двата изпитни дни.

Гонките започнаха отрано, в борбата за честни изпити се включи и прокуратурата. Трябва да се признае на образователното министерство, че тази година рефлексите му бяха по-бързи и точни, по-скоро рефлексите на заместник министъра Деян Стаматов (един от малкото, които знаят какво правят там), за да се гарантира относително нормалното протичане на изпитите.

Едва ли някой си е въобразявал обаче, че оферти за доставка на отговори няма да има. В социалните мрежи групите „Матури 2016” бяха атакувани от продавачи, които като че ли бяха подготвени да реагират, дори след обявените от министерството на образованието мерки. Все пак това е „бранш”, който е от години на пазара, разполага с опит и вътрешна информация и трудно може да бъде изненадан.

Макар подхвърлената лъжлива следа с индивидуалния ред на въпросите за всеки участник да внесе известен смут, продавачите бяха настойчиви и железни в офертите си:

”Скъпи приятели, обработваме много заявки на много хора и не можем да отговорим на всички, цените са 80 лева за 6.00 по един предмет, отговорите ги предоставяме 10 минути преди началото на изпита, моля пишете ни само ако искате да поръчате, благодарим ви!”

Както виждате, професионален, грамотен пост, с който ни уведомяват без притеснение, че отговорите ще ни бъдат доставени минути преди началото на изпита. Разбира се, по достоверността на информацията в мрежата може много да се говори, но някак фактът, че можем да научим отговорите преди дори да са пуснати въпросите, не кореспондира с категоричното заявление на министър Кунева, че информацията изтича отвсякъде другаде, но не и от нейното ведомство.

Изобщо министерството беше много усърдно в опитите да елиминира подозренията от себе си. Оттам упорито ни насочваха към версията с учениците, излезли 30 минути след началото на модула и пуснали отговорите или, в много краен случай, към учител или директор, който би могъл да осигури отговорите. В първия вариант наказателна отговорност не се носи, но във втория би могло да има сериозни последствия, би могло... както казахме прокуратурата е особено активна тази година. Разбира се, крайният резултат от сезирането й е още далеч, пък до присъди рядко се стига у нас, както знаем.

Съдържанието на тестовете като че ли остана на по-заден план, но истината е, че изненади нямаше. Дори допълнителните модули с преразказа на „Родителска среща” на Вешим, от позицията на неутрален разказвач, и с разсъжденията за нарушената семейна хармония в „Гераците” бяха посрещнати с облекчение. Това може да означава, че общият бал от матурите от български и литература ще е по-висок.

Е, вторият модул по математика не бе така „приветлив” поне за седмокласниците и там вероятно нагоре ще се изкатерят онези амбициозни деца, чиито родители са инвестирали целогодишно в подготовката за матурите. Както знаем учебната програма е създадена така, че без частни уроци да е почти невъзможно да постигнеш висок резултат. В края на краищата всички работят на едно и също поле, трябва да си помагат.

Да не забравяме и издателствата (някои от тях). Още миналата година беше показан джобен сборник с отговори на почти всички въможни въпроси от тестовете. Нали си даваме сметка, че подобно издание, в такъв формат, не може да е отпечатано апокрифно с антична техника в нечие мазе? Затова има смисъл в предложението да се издаде сборник с всички въпроси и отговори, „генерирани” от образователното министерство и учениците да се подготвят по тях. Има сериозна вероятност по-голяма част от децата да го направят, знаейки че това би им помогнало със сигурност.

От друга страна, подобна практика би ударила бизнеса с частните уроци. Както разбирате заплетено е. А когато нещо е заплетено можем да сме сигурни, че е такова, защото никой няма интерес да го разплете.

Какво получихме като сигнали от МОН за следващата година – че е възможно да се увеличат модулите на три. Това какво решава? Където два – там и три – това вече е отработено. Вярно, ще се наложи повече работа „на дребно”, но това едва ли ще спре както купувачите, така и продавачите на информация.

Може би най-работещ вариант е за всеки ученик да има индивидуална „разкадровка” на въпросите от теста, но това по-скоро е сюжет от научната фантастика, защото никой в тази система няма интерес от оптимизирането й, а и ще ни излязат с контрадовода – за ограничения бюджет.