Децата са нивата, от която събира плодовете бъдещето на всяка нация. Само че българските законотворци в сферата на науката, културата и образованието от десетилетия заливат плодоносния чернозем с пестициди, преди дори да са се опитали да посеят нещо в него.
И сега напъпилата реформа в Закона за народната просвета показва, че управляващото парламентарно малцинство законотвори от едничката спортна злоба. Без да навлиза в материята, без да се напъне да прочете и ред написан преди него. Без да се замисля, че на обществен дебат - ако въобще може да се говори за дебат и за общество в България, е подложен един мъртвороден, безсмислен и невъзможен проект.
Глупостта на обговарянето на идеята, петгодишните да тръгват на забавачка, се корени дори само в това, което и самият просветен египтолог Сергей Игнатов не крие - и в момента в образователната система са обхванати 80 на сто от навършилите половин десетилетие българчета. В останалите двайсет попадат предимно циганчета и деца на семейства от т.нар. маргинализирани социални групи.
Които глобите, предвидени в проекта, ги плашат колкото краденето на жица и незаконното прикачване към електропреносната мрежа. Защото държавата не е в състояние да им вземе и два, а камо ли две хиляди лева. А на безчетните си отрочета гледат със същата загриженост, като на проскубаните глутници кучета, следващи скитническите им кервани от кофа на кофа. А децата им са само източник на „нетрудови" доходи: я невинно да прибират и да пропиват социалната помощ за тях, я да ги експлоатират с кражби, просия и по-гнусни деяния.
90 на сто от родителите, показва допитване на НЦИОМ, са против поредното нововъведение. Този процент звучи електорално обещаващо и т.нар. неправителствени организации атакуват проекта с всевъзможни аргументи.
Държавата монополизира образованието, дискриминира родителите, които искат сами да отглеждат, ограмотяват и възпитават децата си, посяга на психическия комфорт на малчуганите, застрашава рационалното им хранене и пълноценния отдих, посяга на българското семейство като крепител на националната идентичност. Българският неправителствен сектор винаги се е отличавал с учудващо фриволно заиграване с думите.
Никой никого не дискриминира с този проект. Държавата по-скоро е на път да абдикира от образователния сектор, психическият комфорт на петгодишните е въпрос на баланс между семейна и обществена среда, в която растат, редица детски заведения и днес са далеч от еталона за здравословно хранене и условия за живот, а българското семейство вече съвсем не е онова, което неправителствените определят като „стожер на национална идентичност".
Срещу императивния начин за приобщаването на децата към образователната система се изправят предимно добре образованите и информирани родители - представители на средната класа. Те са на мнение, че сами могат да преценят кога детето им е готово да тръгне на училище, а когато изпитват съмнения, знаят към какви специалисти да се обърнат за съвет. Тези родители са далеч от мисълта, че детето им ще се чувства по-добре при баба и дядо на село, отколкото сред връстниците си, не се самозалъгват, че са достатъчно компетентни и подготвени сами да го обучават по всичко. Единственото, на което държат, е правото на информиран избор.
Парламентарните образователни корифеи предвиждат в проекта си след т.нар. подготвителна група невръстните ученици да държат тест, за да покажат дали вече стават за 1. клас. За сведение: и в момента всяко дете, което излиза от детска градина, получава „оценка" за неговата пригодност за училище, специални тестове също определят педагогическата готовност на първокласниците. Така че топлата вода не е открита вчера.
Гениалната мисъл, че дечицата няма да се морят с учебници и раници, няма да седят на чинове, а ще оцветяват книжки и ще се занимават с образователни игри, също е закъсняла във времето. Всъщност в детските градини от години се провежда съвсем не лоша подготовка за първите стъпки към училището. Социализацията и адаптацията към колектива е също основна задача на възпитателите в детските заведения.
Що се отнася до възможността на детски градини и училища да поемат петгодишните пълноценно, като и да осигурят подходящ стандарт за учене, игра, хранене и отдих, а за децата от отдалечените населени места - и транспорт, отговорът е еднозначен: при наличната база и финансов ресурс това е абсолютна химера. Дори премиерът да открива по една нова забавачка на месец.
Законовносителите отново впрягат каруцата пред коня. Защото първо - казваха отречените днес философи - се гради базата, а след това надстройката.
Тук-там авторите на законопоправката срамежливо заявяват, че има хора, които не държат да изпращат децата си на училище, не могат да оценят ползата от образованието и затова и рожбите им са застрашени от ранно отпадане от системата. Като благородна цел се поставя интеграцията на ромите в българското общество.
Но както стана дума вече, говорим за една прослойка от населението - чийто брой за съжаление през последните години нараства по чисто демографски и културологични особености и чиито навици е късно да се променят със закони, дори императивни.
Родителите ще се оправдават с бедност и липса на работа. Но истината е друга - децата им няма да ходят на училище, защото самите те едва са докарали до трети клас. Децата им няма да имат афинитет към науката и изкуството, защото самите те познават две науки: наказателното право и венерологията - от личен опит, единствената култура за тях са гьобекът, чалгата и бразилско-турските бози (ако са откраднали телевизор).
И тук възниква подозрението, че ако целият етно-правозащитно-неправителствен свят не би надигнал вой, този проект би трябвало да носи амбициозното заглавие „Как да принудим циганите и простаците да изпратят децата си на училище".
Поговорката „Насила хубост не става, а и да стане - не е на добро" е турска. Много мъдрост има в нея. Ние предпочитаме нашата „Бодни пръчка - пий вино".
С един безсмислен ремонт на един кроен и прекрояван закон управляващите се опитват да се реваншират за години безхаберие и неумни експерименти в образователната сфера. Прокарват лош проект, за да оправят други лошотии. Без да си дават сметка, че само в математиката „минус" и „минус" прави плюс. В законотворчеството - особено в областта на образованието - това е мина със забавено действие. Която като пушка в пиеса на Чехов рано или късно гръмва...
Yoda_science
на 05.08.2010 в 11:45:09 #10Всички изказани мнения тук не дават отговор на въпроса - какво да се направи с циганите? Това е един опит и той има положителна страна. Средната класа, ако иска може да не си прати децата и да има избор(срещу 200 лв), но онези, които сега само получават, как да бъдат вкарани в системата? В Америка,Австралия и други страни с местно туземно население е имало практика на интернатни училища с откъсване на детето от средата. След време това е отречено. Ние къде сме, какво правим и какво можем да направим? Циганите също са различни, ако има инспектори, които да проверяват съответствие на семейството с държавните стандарти и постановяват отнемане на децата и изпращане в интернат не е ли по- добро и по-генерално решение от това предложение. Създаването на такива училища може да стане на мястото на закритите със специален режим и финансиране. Не казвам, че предлагам най-доброто, но не виждам във форума нещо, което да дава поне сянка от решение на проблема. Тук коренчето е държавен стандарт за семейството. Къде е политиката за младите семейства, като сега законът приема съжителството без брак за равнопоставено, а самотните майки са с предимства при жилищата и настаняването в детската градина. Ние критикуваме опита на един отделен министър да направи нещо в тази насока, а къде са другите, може би се чува нещо от тях?
Justice for ALL
на 03.08.2010 в 05:56:07 #9Имаше интересни предмети, преподавани от скучни преподаватели, имаше и скучни предмети, преподавани от интересни преподаватели. Разбира се и рядкост: интересни предмети преподавани от интересни преподаватели. Нашата система беше добра, но имаше един недостатък, който за щастие сега може да бъде успешно преодолян - на учениците не се даваше възможност да мислят. Дисциплината обаче беше добра и беше нужна. В момента учниците са хайлази и панти, които псуват преподавателите и влизат пияни в час. А всички сносни преподаватели отдавна са в чужбина. Не може да се прави образование без качествени преподаватели и без качествени учениците. На първите трябва да се плати добре, а вторите трябва да бъдат култивирани с години. Това е простата истина. Без работа не става.
Bender
на 28.07.2010 в 18:09:54 #8*по добре
Bender
на 28.07.2010 в 18:09:34 #7Кой ? Кой питам аз, може да възпитава детето си от мъдрия държавен чиновник?

Олаф БГ
на 28.07.2010 в 16:31:12 #6на коментара на Dragunov7_62 и Мирю =================================== Преди да "тръгнат" на запад е редно да изясним къде отиват, като тръгнат? В кое наше училище има онези шкафчета за всяко дете, които гледате по "западните" филми? В кое западно училище се учи на смени? - В кое западно училище учителят НЯМА работно място за целия ден - неговата класна стая или поне собствено бюро И шкафче за нещата си? В кое западно училище .... За да изискваш, ПЪРВО даваш. Направете прост експеримент, звъннете на министъра, на началника на кабинета му, на главния секретар, приенрно за да се оплачете от директора на Инспектората Станоев, който 7-8 години не е спрял нито един калпав учебник. Ако все пак вдига НЯКОЯ секретарка НЯКЪДЕ, НИКОГА няма да ви свържат с никого. Никога няма да отговорят на нито един имейл по въпроса. Ще очакват да заведете дело, което ще трае 5-7 години, а после следващи ще Ви отговорят: "Предишния" е преценил че грешите и аз няма да пипам ....". Така е писала Фандъкова и за 2 месеца е изпрала всички безобразия. Та това е разликата. На запад на всяка от тези мъжки и женски секретарки и "началнички" в МОМН ще им бият шута за една минута. На запад днес е така (Фаза 2) защото е имало Фаза 1, а преди нея Фаза 0. Ние сме на Фаза 0. Не можем да скочим на 2. Просто е.
katana
на 28.07.2010 в 13:11:59 #5статията е много добра, а за да излизаш с аргумента "ама то на Запад отдавна е така", когато се говори за НАЧАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ, трябва да си пълен олигофрен. на Запад може и да е така - ама ако намериш едно училище на Запад, в което децата да са в клас в 7:30 сутринта, аз лично ще му поема издръжката за един месец. Западната /разбирай американска и западноевропейска/ образователна система е така адаптирана към децата, че те биха могли да тръгват на обучение и на 4 годинки, без това да ги тормози. Обучение, възпитание, психическо и физическо развитие, забавления, почивка - всичко това е балансирано в тяхната система. Децата там ходят на училище с радост. тук .... всички знаем какво е училището в Бг.
Dragunov7_62
на 28.07.2010 в 10:33:53 #4Трябва да се забрани на тъпи комунистически утрепки да публикуват каквото и да е в медиите,статията е пълна идиотщина ,в прогнилите капиталистически държави децата задължително тръгват на 5 години на училище дори и нелегално пребиваващите, а принас циганите само смучат държавата с проклетите си деца.....така че идиота написал статията да отиде в циганското гето и да се нагъзи здраво....пожелавам му весело изкарване

Мирю
на 28.07.2010 в 10:28:15 #3Браво на автора!За 5 годишните ще въведат предмети от сферата на египтологията: Балсамиране, Разпознаване на мумии, Датировка на династии, Религиозни обреди на древните египтяни и т.н. С това реформите в образованието да се считат за приключили...
ivorad
на 28.07.2010 в 01:50:19 #2Статията е отлично упражнение по оплювателство. Без нито една насрещна позитивна идея, разбира се!
Олаф БГ
на 27.07.2010 в 18:52:39 #1========================= Грозно е, когато детенцето ти на годишния концерт няма да участва, защото не си платил! ========================= Само ще добавя, че става дума за поредици учебници, които възпитателите ще бъдат длъжни да ползват. Това освен корупционна страна по издаването и продаването им (не са безплатни, да не се лъжем, бюджета поне плаща, а ние за ЗИП-а) им има и друга: Всяко задължаване на учители да правят нещо по този начин води до невъзможност те да избират на базата на своя опит и конкретните деца друг материал за работа. Освен това в София са въведени порочни корупционни практики. Платени дейности по средата на учебния ден. Родителите буквално са изнудвани да приемат всичко това... Да, искам детето ми да вземе участие, но какво мери след това МОМН в 1, 4, 7 клас? Минимума научен в училище, или минимума получен с изнудване на родители да плащат за допълнителни дейности и частни уроци? Изпита след 7 клас със стотици частни уроци как се мери, и как се отчитат частните уроци в подготовката? Как това влияе на съставителите на учебните програми и какви са рекушетите - как добавяме неща в програмите: Само защото ще ги има в теста? Всъщност новия закон дава малко отговори. Той само поставя нови въпроси... Ако всичко предложено ново наистина е критично (било) нужно, че да се наказваме за неизпълнението му, значи някой и по-рано е знаел, и е нанесъл вреди на деца? Г-жа Фандъкова? Г-н Борисов?