Трудно ще ми бъде да повярвам, ако в последните няколко седмици не сте попадали на пост във фейсбук, написан от гневен родител, който да не се възмущава от учителите и от тяхното желание обучението да е дистанционно.
Лавината от коментари за страховете на учителите да не се заразят с коронавирус и да не попаднат в черната статистика с преподаватели на лечение в интензивното и починали в пандемията е само краят на лавината от недоразумни и малоумни претенции към съсловието, които се изливат на главите на учителите. За много кратък момент - може би там по времето, когато ръкопляскахме и на лекарите вечер - имаше една вълничка на одобрение и към учителите, които само в рамките на два до три дена с опълченска самоотверженост успяха да се прехвърлят от черната дъска на компютъра. Обявено и реализирано от днес за вчера.
Отчасти шокът бе за всички, и за родителите, и за учителите, и може би заради това във въздуха се рееше общностна съпричастност и разбиране. Може би именно по това време - пролетта - за около седмица-две се ръкопляскаше и на учителите, макар и не по балконите, макар и не шумно. Много деца дори оцениха голямата крачка, с която са ги изненадали собствените им преподаватели, доскоро много от тях колебливо работещи със смартфоните си.
Тогава само в рамките на няколко дни дори и възрастни учители (забележете - тази година синдикатите се похвалиха с рекордното подмладяване до средна възраст от 50 години), успяха да се организират, да се включат в мрежата и да направят уроците си дистанционно. Някакви..., да - тези уроци са различни, тези уроци и това обучение се различават от това в класната стая, хартиената тетрадка и черната или бялата дъска, някои неумели, някои с грешки като за първи пъти и необработени. Никой не твърди, че това обучение през екран е добро и ефикасно и в крайна сметка е по-полезно от нищо. Дори напротив - всички - от министъра, през инспектора, до учителя по физическо и трудово повтарят непрекъснато, че дистанционното обучение не е добро и че най-добре е всички деца да са в клас.
В края на миналата учебна година обаче изводът на Министерството за успешно завършване на процеса бе посрещнат не толкова с подозрение, а направо с подигравка. Не толкова защото някой отчита някакви страхотни успехи, а и не защото ръцете ни са се напукали от мазоли да ръкопляскаме. Подигравката дойде най-вече от родителите. Те са недоволни от резултата, точно както не бяха доволни от резултата и от присъственото обучение. Тези родителите принципно, не са доволни от нищо. И от държавното образование, защото трябва да водят децата си на частни уроци, и от частните уроци, защото те уморявали децата и им отнемали от времето за спорт, и от дипломите, които не значели нищо. И въпреки това отново и по традиция тема №1 на форумните майки и потребителските рубрики на телевизиите в началото на учебната година бяха качеството на закуските в стола. Не образованието, не обучението, не програмите и учебниците, дори не и начинът на оценяване - а качеството на кифлата, вида плод и грамажа на сиренето и на краставицата в сандвича.
Сега вездесъщите и всичко знаещи майка и баща са възмутени, че учителите изпитват страх и не искат да се заразяват с коронавирус. Хич и никак не се помни с каква емоция и с какво удовлетворение и облекчение същите тези учители влязоха в клас на 15 септември. Нито и това, че пак успяха да посрещнат децата им с усмивка, скриваща притеснението и страха, които и тогава са хранили в сърцето си. Може да бъдете сигурни, че тези усмивки не са нито заради букетите и панделките, нито от тръпнещо очакване да изпишеш красиво слаб (2) в дневника.
Два месеца след началото на учебната година отброихме 26 жертви, дадени от учителското съсловие.
Отказвам да споря с пълните отрицатели и конспираторите (към които се отнасям преобладаващо съчувствено)* - че тези учители не били починали от коронавирус, а от други заболявания, включително и от стрес (да не забравяме, възпитаните и милички дечица). Отрицателите и конспираторите държат не само на това, че такъв вирус няма и от него не се умира, но и на това, че няма увеличение на смъртните случаи на глава от населението спрямо минали години. И прилагат цифри, таблици, сравнения...
Повечето родители, дори и тези, които не отричат съществуването на вируса, настояват обаче учителите да бъдат в клас, настояват техните деца да бъдат обучавани и отглеждани през тези часове, за да могат те да ходят на работа. То и премиерът Борисов това иска, както стана ясно от репликата му за работата и свободата, по аналогия потвърждаваща, че свободата е в салама.
Искането учителите да са на пост в класната стая е безапелационно, включително и от такива родители, които няма нужда да прекъсват работата си, ако детето им не ходи в клас, а си стои вкъщи. Аргументите са всякакви - от качеството на образованието, през нуждата от това да се купи нов таблет, до това, че на детето ще му се развалят очите от взиране в екрана. Всички тези аргументи имат някаква тежест. Някаква. Всички тези аргументи са смислени в някаква степен. Някаква.
Няма обаче никаква тежест настояването за дълг. За това, че учителите били длъжни или че учителите имат да изпълняват някакъв дълг. И тук въпросът не е дали има или няма някаква Хипократова клетва. Учителите нямат нито химн, нито клетва, дори и формално не е нужно да има такава. Ама едва ли е случаен и изразът "веднъж учител - даскал за цял живот".
От всички вопли, призиви, изисквания и ругатни от социалните мрежи можем да извлечем следните нужни да присъстват в една такава:
Всеки един учител може да се заклева:
- Да влиза неотлъчно в час и да възприема катедрата като пост за отбрана на Родината.
- Да обучава в съответните знания, които родителите и семейната среда до трето коляно, смятат за обучително коректни (от това, че турското непременно е робство и в никакъв случай да не пропуска в часа по литература "История славянобърская", въпреки че не сме я чели и не знаем, че тя не е художествено произведение. И разбира се, по математика само задачи, които бащата разбира. И без никакви грешки.)
- Да не товари излишно детето и да не му дава домашни, тъй като така му губи свободното времето, когато детето може да е креативно.
- Да мотивира и да извлича всичко най-добро от детето, всяко едно поотделно, дори и то да не е никак добро и да няма никакви извънредни таланти. Учителят е длъжен да намери такива.
- До бъде забавен и интересен, така че учениците да учат с песен и удоволствие. И е отговорен, ако те не са достатъчно мотивирани, оплакват се, недоволни са и бягат от час. Когато не им се ходи на училище включително.
- Да проследи качеството на закуската и храната в стола. И да проследи дали детето си ги е изяло, но само ако са добри. На асортимента в училищната лафка също да се хвърля едно око. Да мотивира учениците да не си купуват сладко, цигари, алкохол и марихуана, за последните вредни навици пак е виновно училището, демек учителя.
- Да поправи и коригира всички учебници и учебни помагала, така че те да са достъпни и да се харесат най-вече на родителите и роднините до пето коляно.
- Учителят трябва да си намери заместник, ако му се налага да отсъства и е излязъл в болничен. И този заместник трябва да отговаря на горните изисквания. А и да е симпатичен на децата, за да не ги стресира. Любимият учител не може да се пенсионира.
- Учителят преди да се разболее трябва да си преструктурира програмата и да направи съответния нов план за обучение, за което да носи отговорност.
- Учителят трябва да помни всички пароли на учениците си за достъп до платформите за дистанционно обучение от миналата година и да осигури техническо средство, ако няма такова. Горното се отнася и до маските, както и до други забравени пособия - от моливи, гуми, до учебници и тетрадки при присъствено обучение.
- Учителят трябва да осъществява ежедневно и ежеминутно връзка с родителите и също поне бабата, дядото, лелята и вуйчото, за да ги информира, убеждава и да се аргументира, че си върши съвестно, добре и професионално работата. В родата със сигурност има поне един академик по педагогика и методика на обучението и психолог.
- Учителят по никакъв начин не трябва да го е страх, когато и ако му се налага да застава ежедневно пред 6 класа с по 26 ученици, които така или иначе имат за цел основно да саботират усилията му за нормален учебен процес. И които са били предната вечер в дискотеката, чака рака и дори често не са изтрезнели за първите часове сутрин.
- Учителят трябва да се съобразява с провеждането на дистанционните уроците, включително и времево, така че те да не съвпадат с онлайн конференцията на родител 1, митийнга на родител 2 и съответните уроци на другите членове в семейството. Да се съобрази също и със сериала на бабата и с повторението му. (Това, че някои учители сигурно водят часове от банята вкъщи, защото едва ли се ширят в петстайни апартаменти, на някой да му минава наум?)
- Учителят е отговорен за психическото и физическото добруване на децата, включително и ако гимназистът е избягал от час, а прогимназистът се е напил с бира след часовете. Учителят трябва да следи и за възпитанието на ученика и ако има някакви забежки само и единствено добронамерено да ги коригира и то преди родителите да се почувстват засегнати от това, че не са възпитали добре детето си.
- Учителят по никакъв начин не трябва да накърнява психическото добруване на детето, да не го кара да се чувства изложено, засегнато, с отразявани крила, да не го изчервява дори. Забележки, огорчения и разочарования от възпитанието, етиката и поведението на учениците трябва да бъдат прилежно затаявани от учителя, независимо дали учениците или техните родители се държат възпитано или не.
- И не на последно място - учителят трябва да е винаги усмихнат, разбиращ и всеоопрощаващ.
16-те точки от клетвата на учителя ги събрах с небрежен 15-минутен преглед на няколко родителски групи във фейсбук. И тук не засягам изобщо изискванията, които могат да се извлекат от наредбите, правилниците и заповедите, които циркулират в системата на образованието. Голяма част от тези императиви важат и за директорите на училища. Последното актуално изискване към тях е да поемат отговорност за преценката на заболеваемостта сред поверените им питомци и кога училището да минава от присъствено на дистанционно обучение - акцентът е заболеваемостта сред учениците, не и сред учителите. И така директорите станаха и здравни инспектори, въпреки че повечето от тях са си едни редови учители просто с малко по-голям административен талант.
Изглежда, че никак не е трудно да се напише една "Хипократова" клетва за учители, за дълга и отговорността им пред обществото. Защо да не им сложим и пагони под някаква форма и да ги военизираме.
И ако е дълг на учителите да преподават, не е ли дълг на родителите да възпитават своите деца, включително и на дисциплина да не кръшкат от дистанционното обучение? А и да прибавим - и да си мият ръцете също, нещо с което учителите се заеха самоотвержено и наново тази година. Както много години досега, защото, скъпи родители, децата ви и това не знаят. Не знаят и че трябва да се мият редовно зъбите. Не знаят и как да се подредят чантата, как да седят на чин, как да пътуват в градския транспорт, как...
Естествено и разбира се, това не се отнася лично и точно до никое конкретно /вашето/ дете. Отнася се до всичките.
Нито военизирането, нито липсата на елементарни навици и възпитание няма кой знае колко да отблъснат учителите, защото само те си знаят, че образованието може да е задължително, но образоването е по желание и по възпитание. И ако има дълг под някаква форма, то тя не е у образоващия, а у образования... за обекта говоря, не за субекта на образоването.
Вярно, че учителите палят пламъка на знанието, но трябва ли и искаме ли да изгарят като факли?
*За всички конспиратори и привърженици на шведския модел: преди 22 години, когато станах учител в елитно столично училище, горещо и настоятелно ми бе препоръчано веднага да си направя всички налични на пазара ваксини, вкл. срещу хапатит. Препоръката ми я даде лично доцент Атанас Мангъров.
diana-todorova
на 18.11.2020 в 18:36:01 #13Тоест, за да нахранят необоснования си страх, учителите и техните работодатели, противоконституционно и без да се съобразяват с мнението на останалите участници в образователния процес - ученици и родители, налагат увреждащи здравето и нарушаващи основните човешки права мерки. Ами, ако всички други служители, предлагащи услуги, каквото е и училищното обучение, тръгнат на базата на страховете си да налагат ограничения на човешките права на "клиентите" си! Като ги е страх, да си вземат отпуск или да напуснат "опасната" професия. Задължително ли е образованието в България? Повечето хора ще отговорят утвърдително, а някои ще цитират и чл. 53(2) от Конституцията: „Училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително“ Повечето хора дори и не забелязват, че не става дума за образование, а за “училищно обучение”. Това е така, защото за повечето хора – и със сигурност за всички, които работят в и за правителството – училищното обучение и образованието са едно и също нещо. Но те всъщност не са едно и също нещо, и то дори не заради баналния вече факт, че училищното обучение не произвежда образование, а защото са понятия от различни категории. Образованието, за разлика от училищното обучение, е основно право. Основно право значи нещо, което човек има, поради това, че е човек, а не защото му е дадено от някого, например от държавата. Затова и се приема, че държавата не може да дава човешките права, може само да ги зачита (или пък да не ги зачита). Всеки има право да решава какво да учи. Решенията за образованието на децата са отговорност (право и задължение) на техните родители. Държавата е длъжна да зачита (признава и пази) свободата на родителите и да им помага при изпълнение на техните задължения. Държавата е длъжна да зачита правото на избор. Образователните институции се дефинират от тези, които учат в тях. Ние обаче някак си приемаме за естествено държавата да дефинира училищната услуга, та нали де факто държавата е монополен доставчик на тази услуга!" https://ekipbg.com/zadaljitelno-obrazovanie/
NaskoZashtoto
на 16.11.2020 в 16:04:19 #12Всъщност и учители, и родители все са хора. Няма съвършени сред тях. Дори има учители, които са родители на деца, ходещи на училище при други учители (т.е. - явяващи се едновременно в двете описани в горния вопъл качества). Може би съм прекалено взискателен, но уважаемата учителка можеше да осъзнае къде е проблема - правомощията на учителите не съответстват на отговорностите, които им се възлагат. Аз бях ученик по тоталитарно време и никога не съм ходил на училище с едничката цел да саботирам усилията на който и да било учител за нормален учебен процес. И това важи за всяко дете или тийнейджър от първи клас та до диплома за завършено средно образование. В часовете, в които ми е било скучно (а заслугата за това е била в преподавателя) съм чел книги, играл съм шах със съученици и когато са ме хващали, съм бивал наказван. Хулиганите (не съм бил сред тях), биваха сравнително бързо поставяни на мястото им с изключване, детска педагогическа стая и т.н. мерки. Днес очакванията към учителите не са много по-различни от очакванията когато аз бях ученик. Престижът на професията тогава не беше кой-знае по-голям. Но учителите и училището имаха (по мое впечатление) по-големи възможности "да се защитят". Освен това, всеки ученик успява инстинктивно да разпознае кой учител е такъв "по призвание" и кой е принуден от обстоятелствата и само отбива номера. Тези мои субективни спомени и размишления ме карат въпреки съчувствието към изтормозената госпожа Коцева, да си мисля, че е в сериозна грешка. Не е нужно учителите да полагат клетва. Не е нужно да им се вменяват нови задължения, извън възложените им нормативно до сега. Нужно е да имат права, които съответстват на тези задължения. Надявам се, когато госпожа Коцева осъзнае, че се е поддала на емоциите и е прекалила със сарказма, вместо да се разкайва, да насочи усилията си в посока, която вместо безполезни дискусии и нападки, ще доведе до подобряване положението на учителите, а последното ще се отрази благоприятно на учениците. Както за образоването им, така и за възпитаването им да бъдат Човеци и весто да се конфронтират, да си съчувстват и помагат.
Sanata
на 16.11.2020 в 11:25:18 #11Написаното противопоставя родители на учители като претендира да заема позицията на учителите като използва редица обидни квалификации и неверни обобщения (всички ученици са недисциплинирани, тъпи, невъзпитани, всички претенции към системата на образование са “малоумни”, родителите са като правило коравосърдечни, с безкрайни неоснователни претенции, а учителите нямали дълг, разбирай призвание и смисъл). И аз като много други се хванах на враждебността и насажданото от г-жа Коцева разделение. Нейното писание е обидно и за преподавателите, защото свежда работата им само до “салама” и страха от апокалипсис, като отрича дълбокия смисъл на работата им и приноса към обществото в Ковид времето. А всъщност както хората са различни, така и няма само черно и бяло на този свят. Е, може би само за киселите “бивши даскали от елитни училища”, захвърлили благородната професия за да изливат неудовлетвореността си в news.bg.
dad
на 16.11.2020 в 05:09:38 #10няма по-голям училищен терорист от невъзпитания ученик-нехранимайко,а мързеливото и самонадеяно отроче е готово да започне класова борба за своето исконно право-да тормози взискателния учител.един самонадеян родител на "гениален" тройкаджия е само с едно различие от някогашните гестаповци-липсват му сс пагони, но това не му пречи да малтретира словесно учителското съсловие. Но и учителите не изостават в развитието си-очаквам,че ще има възторжени хвалебствия за онлайн обучението,чрез което се решават всичките им проблеми.изобщо днешното бг училище достойно заема второ място като обект на проклятие след здравната система и е преди правосъдната дори.
dar-geo
на 16.11.2020 в 04:41:43 #9Въпросът е да се ограничи разпространението на вируса, и да се запазят колкото се може повече човешки животни. Кой ще ви учи децата, ако не останат живи учители? На чужд гръб и 100 тояги са малко. Да мрат, казвате. Нека преподават от дома си. Прекалено много хора си отидоха от престъпна безотговорност. Тия деца после си отиват вкъщи, предават вируса на бабите и дядовците си, а болниците се пулта по шевовете. Какви са ви приоритетите?
mariana-apostolova
на 16.11.2020 в 01:58:00 #8Абсолютно същото поведение имат и придружителите на деца в нашата болница.По-ярките индивидуалисти се опитват да поставят диагнози и да назначават лечение на децата си.
plamena-staneva
на 15.11.2020 в 22:20:59 #7Дълбоко уважавам всички свои учители, които ме превърнаха в средно грамотен човек, но не съм съгласна с тази гледна точка, или поне не изцяло. В условията на криза всички сме длъжни да продължим да изпълняваме служебните си задължения. Всички сме хора и всички ни е страх. От статията разбирам, че родителят няма право да е недоволен, а децата са невъзпитани носители на стрес и вируси. Обиден е и факта, че се споменава клетвата на Хипократ, която полагат всички лекари.Уважаема госпожо, прочетете внимателно тази клетва.Там никъде не се споменава, че лекарят и медицинският специалист(клетвата на Флорънс Найтингейл), е длъжен да лекува всеки и то дори без заплащане, или на минимална заплата.Не се споменава и че е длъжен да работи на празници,в почивни дни,денем и нощем...но го прави.Лекарите също ги е страх от Ковид, сестрите и тях, акушерките също.Те да спрат ли работа?!?Или докато дежурят да вземат невъзпитаното си поколение и да наваксат всички пропуснати уроци?Това беше пример.Ето ви една друга гледна точка
dia-coneva
на 15.11.2020 в 21:39:51 #6Родителите са основните учители на своите деца и учителите не са им виновни, че не могат да осигурят условия на децата си, а най-лесно се прехвърля вината върху някой друг, в случая върху учителите...
halo
на 15.11.2020 в 20:09:37 #5Sanata на 15.11.2020 в 17:38:39 #4 ======================================= Идеално се вписваш във всичките 16 точки.
Sanata
на 15.11.2020 в 17:38:39 #4Много негативизъм към родителите, до арогантност на места. Ами тогава да вдигнем още веднъж заплатите на учителите с 50% и да пратим децата вкъщи до 15 Юни, където неумеещи/нежелаещи да работят учители ще изхвърлят зле обяснен материал на децата докато домакинстват. Същевременно родителите ще взимат отпуски/болнични/напускат работа и ще разучават материала за да преподават, изпитват и контролират учебния процес на децата, защото ей го- матури идват. А, да не забравят да пляскат на учителите всеки ден в 5 ч. за саможертвата. Само че докато учителят ще си получи заплатата независимо дали работи или не, родителите ще трябва да се борят да сложат хляб на масата. Как ви се вижда тази гледна точка г-жо Коцева и мислете преди да се отдавате на критики и громене на злите и кръвожадни български родители.
emilia-lazarova
на 15.11.2020 в 17:11:18 #3Страхотно написано. Браво! Само дето родителите пак няма да са съгласни с вашите ( нашите) аргументи, но много добре сте описали многобройните задължения на учителите. Благодаря Ви!
halo
на 15.11.2020 в 13:40:21 #2Убийствено точна статия.
ilian-mavrov
на 15.11.2020 в 13:07:23 #1Учителят е едната част от уравнението.Другата е семейството.Но да се гледа на децата като на развъдници на вируси и бактерии категорично не съм съгласен!Зер учителя не контактува с други възрастни, а само с деца условно казано.Инак е в стерилна среда и като влезе в сградата наречена училище все едно се гмурка в някаква отходна канализационна тръба? Дядо ми е бил ДАСКАЛ, училищен инспектор и преводач.Имам отношение към тази професия и такива писания не са ми по вкуса. Всичко това е плод на дехуманизацията и дерационализцацията провеждана в световен мащаб.Доказателство?Моля!Преди да се появят "умните телефони" и имаше само стационарни колко телефонни номера помнехте и можежте да наберете по памет? При мен(без да съм особено паметлив цифрата бе 30.)А сега? Детето ми е в шести клас и намирам откровени глупости в учебниците му.Кой ги е поставил там?Едвали са служители от св.Синод.Да не говорим за наименованията на учебните предмети.Та дали дистанционно или присъствено-резултата е предизвестен:НЕ трябват на "началниците"образовани и грамотни българчета.