В резултат на поредните превантивни действия, предприети от служителите на ОДМВР - Бургас след вълната от опити за телефонни измами, преминала през региона през изминалата седмица, се стигна до куриозен случай, в който 61 годишен мъж от Ахелой, изпратен да прибере пари от измамена своя съгражданка, се усъмнил и вместо да занесе парите на адрес, указан от непознатия глас в телефонната слушалка, се обърнал към Районно управление - Поморие, където предал и паричната сума.

На 22 август тази година около 17.30 ч. в Районно управление - Поморие е получено съобщение от 79-годишна жена от Ахелой за това, че станала жертва на телефонна измама по класическата схема "оказване на съдействие на полицията за залавяне на телефонни измамници". Пенсионерката събрала сумата от 1 600 лева и следвайки инструкциите в телефонната слушалка ги поставила под кофа за боклук пред дома й. Малко по-късно на адреса дошъл 61 годишен нейн съграждани, който бил потърсен по телефона от мъж, представил се за "Стефан Попов - началник към полицията". Последният поискал съдействие от ахелоеца за залавянето на телефонни измамници, като първото което трябвало да направи е да вземе парите на своята съгражданка и да ги занесе на друго място. Ахелоецът взел пакета, оставен под кофата за боклук, но се усъмнил, че сам става жертва на телефонна измама, като занесъл парите направо в Районно управление - Поморие, отклонявайки се от телефонните инструкции.

Сумата от 1 600 лева предстои да бъде върната на пенсионерката, а по случая е образувано досъдебно производство.

По отношение съпричастността към извършени в периода от 14-19 август тази година две телефонни измами, служители от отдел "Криминална полиция" къмОДМВР - Бургас и Първо и Пето Районни управления - Бургас задържали 37 годишен криминално проявен бургазлия, който в ролята на т.нар. "муле" взелобщата сума от 10 400 лв. от двама измамени бургазлии. Първият от тях - 79-годишен пенсионер, получил обаждане по класическата схема "оказване насъдействие на полицията за залавяне на телефонни измамници", като оставил сумата от 8 200 лева до трансформатор, разположен на ул. "Странджа планина" добл. 19. Втората "жертва" - 61-годишна жена от кв. "Сарафово" оставила сумата от 2 200 лв. До пластмасов контейнер за отпадъци, разположен срещу бл. 35 в к-с "Изгрев". Парите и в двата случая са прибрани от 37-годишен криминално проявен бургазлия, който направил пълни самопризнания и описал механизма заизвършване на деянията. Същият предал част от сумата от 10 400 лв. Работата по цялостно документиране на престъпната дейност на бургазлията продължава.

От ОДМВР - Бургас за пореден път припомнят, че най-честите схеми за телефонна измама, освен "оказване на съдействие на полицията за залавяне на телефонни измамници", са :

- Катастрофа с жертва, предизвикана от близък роднина, който е задържан в ареста и за освобождаването му е необходима крупна сума пари;

- Болен от / свински, птичи грип, ебола или друга актуална болест/ близък роднина, който е настанен в болнично заведение и за спасяването му е необходима скъпоструваща ваксина;

- Настъпила трудова злополука / гръмнал бойлер или друг електроуред / възникнал пожар или взривена бомба, при който инцидент е пострадал тежко близък роднина. За да се извози в специализирана столична болница с хеликоптер и да се предприемат оперативни действия е необходима крупна сума пари;

- Пътен инцидент, при който на близкия роднина са засегнати крайниците. За оперативната намеса и поставянето на златни пирони е необходима крупна сума пари или ценности;

- За отпускане на допълнителни пари към пенсията / помощ за закупуване на лекарства / енергийна помощ / друг тип социално подпомагане е необходимо крупната сума пари или ценности да се предоставят на мнимия служител на "Социални грижи" или "Пенсионното" за да може възрастния човек да попадне в графа "крайно нуждаещ се";

- Освобождаване на колетна пратка от чужбина, съдържаща валута в големи размери, скъпоструващи лекарства или ценни предмети;

- Осъществяване на изгодна сделка от близък роднина по закупуването на климатици, електроуреди и др. от голям търговски обект и др.

Характерно било, че по време на телефонната измама възрастният човек непрекъснато разговаря по телефона, като не му се дава възможност да се свърже със свои роднини и да им съобщи за проблема. Възможно е да се поиска от пенсионера да изтегли и спестените си пари от банков клон, поради което с банковите служители също се провеждат превантивни срещи за засилване на бдителността им по отношение на възрастни хора внезапно изтеглящи всичките си пари.

ОДМВР - Бургас призовава за пореден път гражданите да проведат разговори със свои роднини в третата възраст, на които да се обясни, че търсенето на съдействие се осъществява преди всичко на тел. 112 или от близки, на които имат доверие. От изключителна важност е да се обсъдят различните механизми за телефонни измами с цел неутрализиране на опитите за извършване на подобен род криминални посегателства, допълват от полицията.