91 % от българите не знаят коя институция трябва да защити правата им като пациенти, според проучване на НЦИОМ, предаде БНР.

95 % от съгражданите ни никога не са подавали жалба за проблем в здравните услуги.

Запитаните са почти единодушни, че в България трябва да има представителна пациентска организация, която да защитава правата им.

Причината за пасивното отношение е, че хората не познават правата си и не знаят как да ги отстояват. Въпреки това обаче, тенденцията е положителна, поясни Галя Йорданова от НЦИОМ.

„Сега има една много по-висока чуваемост към добрите идеи в здравеопазването, интересът към правата на пациентите наистина е много голям."

Половината от хората, които имат нужда от лечение, не могат да си го позволят, показва още проучването. Това са предимно пенсионери, роми и хора без образование.

Над 2/3 от запитаните смятат, че всяко допълнително заплащане за медицински услуги е корупция.
64 % обае отбелязват, че никога не са плащали допълнително за медицински услуги.

До края на годината Европейската комисия ще представи предложенията си за директива, регламентираща медицинските услуги на територията на ЕС.
Това съобщи Бърнард Меркел - ръководител отдел „Европейска здравна стратегия" в Еврокомисията.

На конференция за правата на пациентите в България и ЕС, Меркел каза, че предстои приемането на общоевропейска здравна стратегия. Документът ще очертае приоритетите в тази сфера за период от 10 години.