Върховният административен съд отмени (ВАС) Решение № 180 от 30 март 2022 г. на Министерския съвет (МС) за изменение на Решение № 144 на Министерския съвет от 2022 г. за предоставяне на временна закрила на бежанци Украйна и за изменение на Националния план за действие при временна закрила в България. Отмененото постановление предвиждаше те могат да получават временна закрила и без изрично да заявят, че искат такава и безрегистрация за ползване на временна закрила, в срок до 15 април 2022 г.

Според върховните магистрати предвиденият в решението на Министерски съвет срок представлява рестриктивно условие, което противоречи на правото на ЕС, а също така държавите членки нямат право да приемат по-неблагоприятни условия от тези, определени в Директива 2001/55/EO. Предвидените минимални стандарти имат за цел да осигурят в най-голяма степен правата на уязвимите групи лица и да гарантират оптималното им възприемане от държавите-членки, по начин по който националното им законодателство да отговори на нуждите от международна закрила. Обжалваното решение влиза в противоречие с тези цели и по този начин не може да отговори на необходимостта от гарантиране на безопасното преминаване на лицата с цел завръщане в тяхната държава или регион по произход, съобщиха от ВАС.

Евростат: Намаляват украинците с временна закрила в Полша, увеличават се в България

Евростат: Намаляват украинците с временна закрила в Полша, увеличават се в България

Чехия е наела 50 000 украински бежанци в сектори, в които страната е изправена пред недостиг на работна ръка

Съдът счита, че решението противоречи и на разпоредбите на Закона за убежището и бежанците (ЗУБ). Според разпоредбите му временна закрила се предоставя в случай на масово навлизане на чужденци, които са принудени да напуснат държавата си по произход, поради въоръжен конфликт, гражданска война, чужда агресия, нарушаване на човешките права или насилие в големи размери на територията на съответната държава или в отделен район от нея, и които не могат по тези причини да се завърнат там. От ВАС обясняват, че в разпоредбите на ЗУБ законодателят е дал изчерпателна нормативна регламентация на института на временната закрила, включително и на правата на нуждаещите се от такава закрила, но не е предвидена възможност тя да бъде получавана без регистрация на лицата и да бъде ограничена до определена дата.

"Незаконосъобразно е и предвиденото в обжалваното решение лица с чуждо гражданство или без гражданство да получават временна закрила, без изричното им волеизявление. Това ги лишава от възможността да изберат да кандидатстват за незабавна закрила или да кандидатстват за индивидуална международна закрила, каквато възможност им е предоставена по силата на Решение за изпълнение (EC) 2022/382 на Съвета от 4 март 2022 година и член 17 и член 19 от Директива 2001/55/ЕО", заявяват от съда.

Малко над 300 украински бежанци у нас са започнали работа

Малко над 300 украински бежанци у нас са започнали работа

60% от бежанците са поискали временна закрила, има недостиг на лични лекари

От Върховния административен съд отбелязват, че Европейската комисия е приложила извънредни мерки заради войната в Украйна и държавите-членки не могат да приемат законодателни решения, които противоречат на основните принципи на правото, с единствения мотив да сведат до минимум формалностите поради спешността на ситуацията.

Решението по административно дело № 3789 от 2022 г. може да бъде обжалвано пред петчленен състав на ВАС.

Удължиха срока за временната закрила за бежанци от Украйна

Удължиха срока за временната закрила за бежанци от Украйна

39% от останалите у нас украинци вече са с регистрация